Christelijke Basisschool De Bernebrege
De Merel 12 -14
9231 JJ Surhuisterveen

Schoolweging

Schoolweging
31.95
Spreiding
5.69

De schoolweging van De Bernebrege is 31,95 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,7% score op het fundamenteel niveau overtrof de school de landelijke signaleringswaarde (85%) én het vergelijkingsgemiddelde (94,8%). Deze consistente prestatie benadrukt een sterke basiskwaliteit, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft de inspectiedoelstelling voor het streefniveau ruimschoots: 54,6% van de leerlingen behaalt dit hogere rekenniveau tegen een verwachte 41,2%. Dit is 1,2 procentpunt boven vergelijkbare scholen (53,4%) en onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 56% vmbo-(g)t/havo (40% vmbo-(g)t + 16% vmbo-k) versus 32% havo-advies. Dit is hoger dan regionale peers (gem. 36% vmbo-(g)t en 16% havo). Het ontbreken van vwo-adviezen (0% vs. 18,6% landelijk) wijst op een realistische inschatting van doorstroommogelijkheden, passend bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BernebregeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Regelmatig meten we op verschillende manieren of onze leerlingen de aangeboden lesstof beheersen en kunnen toepassen. Daarvoor hebben we veel verschillende instrumenten: - Leerlingenwerk (in het werkboek, schrift of op de Ipad); - Observaties en gesprekken; - Toetsen die bij de verschillende lesmethodes horen; - Toetsen van ons leerlingvolgsysteem IEP. De informatie die de leerkracht zo krijgt over de kennis en vaardigheden kunnen worden omgezet in bepaalde aanpassingen: Soms moet leerstof worden herhaald, op een andere manier worden aangeboden of juist worden overgeslagen. Dagelijks beginnen we in de groepen 3 t/m 8 met een zogenaamd 'zorgkwartier', waarin de leerkracht extra begeleiding en ondersteuning biedt waar dat nodig is. Verder volgt op de groepsinstructie altijd een zogenaamde 'verlengde instructie' voor kinderen die het lastig vinden om na de algemene uitleg zelf aan de slag te gaan. Soms hebben kinderen meer ondersteuning nodig om de doelen te behalen en wordt de leerling door de eigen of een andere leerkracht buiten de groep begeleid. Met de ouders bespreken we altijd wanneer er extra zorg is over het behalen van de doelen van het schooljaar. We stellen voor deze leerlingen een plan op, dat de ouders kunnen inzien. Ook kan het juist voor kinderen die de doelen heel vlot behalen soms nodig zijn om de leerstof en aanpak aan te passen. Er kan dan worden gekozen voor stof met meer uitdaging, minder herhaling in de leerstof en minder instructie op de reguliere doelen. In de jongste groepen, groep 1 en 2, nemen we nog geen IEP-toetsen af. Wel werken we met een observatie- en registratiesysteem om de vorderingen en ontwikkeling van de kinderen in kaart te brengen. Dat doen we door middel van Mijn Kleutergroep.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

47,8% presteert boven advies (dubbel landelijk gemiddelde), terwijl 0% onder presteert (vs. 11,8% nationaal). Dit sterke resultaat onderstreept de zorgvuldige advisering en effectieve nazorg in de brugklas, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Vanzelfsprekend hebben we op De Bernebrêge aandacht voor vakken als lezen, taal en rekenen. Maar veel begeleiding van de leerkrachten is ook gericht op de sociale ontwikkeling van kinderen. Onze leerlingen staan immers niet op zichzelf, maar zijn onderdeel van een gezin, een klas, een buurt, een dorp en uiteindelijk: een maatschappij. Om daarin goed tot hun recht te kunnen komen hebben kinderen vaardigheden nodig als: zelfvertrouwen, kunnen samenwerken, weerbaar zijn en kunnen luisteren. LEES MINDER

Fatsoen

Respect

Liefde

Wat is de aanpak van Christelijke Basisschool De Bernebrege voor sociale ontwikkeling?

De sociale opbrengsten worden in kaart gebracht door middel van het observatiesysteem 'Zien!'. Daarnaast maakt de leerkracht een 'sociogram' om de sociale verhoudingen in de groep te analyseren. De school werkt aan sociale opbrengsten door lessen uit 'De Vreedzame School', spelstimulering en het bespreken van conflicten. Er is aandacht voor de omgeving door excursies naar lokale bedrijven en deelname aan het 'jong-en-oudkoor' (groep 6). Regelmatig zijn er acties voor goede doelen en de wekelijkse zending stimuleert het 'omzien naar elkaar'. Door plein-corvee, taken in de klassen, deelname aan de leerlingenraad of inzet als mediatoren en tutoren mogen kinderen ervaren dat ze een bijdrage leveren aan een fijne en veilige school.

Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool De Bernebrege om sociale opbrengsten te meten?

Christelijke Basisschool De Bernebrege gebruikt de volgende registratievormen: Zien, IEP vragenlijst Hart en Handen en Sociaal Emotionele Vragenlijst.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op Christelijke Basisschool De Bernebrege?

Christelijke Basisschool De Bernebrege gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.