Basisschool De Boomgaard
Kerklaan 11
2959 BR Streefkerk

Schoolweging

Schoolweging
29.84
Spreiding
6.12

De schoolweging van De Boomgaard Streefkerk is 29,84 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,7% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. De school presteert hiermee 2% beter dan vergelijkbare scholen. Dit impliceert een goede basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, duidelijk boven de inspectienorm van 45,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor met name de hoger presterende leerlingen. De score van 65,5% ligt ook 8,2% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een stevige focus op theoretische leerwegen: 20% havo en 10% vwo-advies. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (30% vmbo-(g)t/havo). Vergeleken met de regio (18,6% vwo) valt het vwo-percentage lager uit, maar de school scoort met 10% praktijkonderwijs wel iets hoger dan vergelijkbare scholen (1,0%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Boomgaard StreefkerkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Drie keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen naast de toetsen die de methodes maken. Hiermee houdt onze school in de gaten of de individuele resultaten van de kinderen voldoen aan de te verwachten leerontwikkeling. Zo wordt het onderwijs voortdurend aangepast aan wat nodig is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (20%) is bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,8%). Echter, 20% presteert boven advies – vergelijkbaar met het nationale niveau (25,3%). Deze uitkomsten reflecteren mogelijk de complexere leerlingenpopulatie, waar de school in haar schoolgids op anticipeert met maatwerkbegeleiding.

Sociale ontwikkeling

2.5 Onze ambitie – De Boomgaard; meer dan leren alleen Een rijke & veilige leeromgeving aanbieden waarbij ieder kind optimaal betrokken is bij zijn/haar eigen leerproces en zelf keuzes leert maken. We bieden een stevige en brede basis als voorbereiding op een complexe samenleving. Voor ons staat centraal: Betrokkenheid Maatwerk Resultaatgericht LEES MINDER

Eigen waarde kennen, creatief

Waarden van anderen kennen

Omgaan met emoties

Wat is de werkwijze van Basisschool De Boomgaard voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Boomgaard is een Kiva school. KIVA staat voor een fijne sfeer op school en is een afkorting van “Op onze school wordt niet gepest”. Kinderen gaan respectvol met elkaar om, er zijn KIVA-lessen, kinderen worden actief betrokken bij de sfeer in de groep en stellen samen afspraken op. Kinderen leren voor elkaar zorgen, waarbij oudere en jongere kinderen regelmatig samenwerken. Een kind dat zich niet veilig voelt, kan niet leren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Boomgaard om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Boomgaard gebruikt 'Mijn Kleutergroep' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Boomgaard?

Basisschool De Boomgaard gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.