Jenaplanschool de Duizendpoot
Parklaan 24
6039 BD Stramproy

Schoolweging

Schoolweging
28.49
Spreiding
5.74

De schoolweging van De Firtel is 28,49 , met een spreiding van 5,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.5% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, ruim **boven** de landelijke norm (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (95.9%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, passend bij de schoolvisie op 'samen leren door ervaren'. De score is consistent over alle jaarlagen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

40.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat **onder** de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde (47.1%) ligt. Dit reflecteert mogelijk de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28.49), hoewel het wel aansluit bij vergelijkbare scholen (57.8%). De focus op ontwikkelingsgericht leren in het Jenaplanconcept zou verdere groei kunnen stimuleren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (4.35% vs. 1.01% regio), passend bij de inclusieve aanpak. De nadruk ligt op doorstroom naar vmbo-(g)t/havo (30.43%), wat ruim boven het regionale gemiddelde (10.34%) ligt. Vwo-adviezen (8.7%) blijven achter bij landelijke trends (18.61%), mogelijk gerelateerd aan de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe FirtelGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In het kader van opbrengst gericht werken zetten we ons planmatig in voor het verbeteren van de leeropbrengsten van de kinderen. Dit gebeurt door hoge doelen te stellen, gericht hieraan te werken en kinderen systematisch te volgen in hun vorderingen. We maken gebruik van beheersingstoetsen (methodetoetsen) en vaardigheidstoetsen (LOVS IEP). Met de methodegebonden toetsen wordt bekeken of de kinderen de lesstof die ze net hebben geleerd voldoende beheersen. D.m.v. het LOVS volgen we zowel de kinderen en monitoren we ook ons onderwijs. De toetsresultaten zijn een hulpmiddel om ons onderwijs op schoolniveau te analyseren en te verbeteren. We maken gebruik van deze resultaten bij het opstellen en evalueren van verbeterplannen. Tijdens de LOVS groepsbesprekingen brengen de stamgroepsleiders en de kwaliteitsondersteuner op groepsniveau de verbeteronderdelen in kaart. De groepsplannen geven weer hoe dit vertaald wordt naar het handelen van de stamgroepsleider. De toetsresultaten helpen bij het opstellen en evalueren van doelen op schoolniveau. De kwaliteitsondersteuner en de schoolleider brengen de trends in kaart en formuleren ambities en doelen op schoolniveau. We maken hierbij gebruik van het 4D model. Data-Duiden-Doelen -Doen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15.38% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexere populatie. Toch scoort 76.92% op adviesniveau, wat aansluit bij het Jenaplanprincipe van 'gepersonaliseerde ontwikkelingspaden'. Het hoge percentage 'op advies' benadrukt de zorgvuldige begeleiding.

Sociale ontwikkeling

Jaarlijks meten we de leerlingtevredenheid en de sociale opbrengsten. De gegevens m.b.t. schooljaar 2023-2024 zijn terug te vinden in het hoofdstuk "tevredenheid". Daarnaast maken we gebruik van het IEP ‘self-assessment’-instrument waarmee de kinderen inzicht krijgen in hun eigen profiel: sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak, creatief vermogen (Hart-Handen). De resultaten op deze instrumenten worden zichtbaar gemaakt op de talentenkaart van het kind. Dit wordt besproken tijdens het kind-oudergesprek Op dit moment zien we in het gedrag van kinderen de kernwaarden; veiligheid, vertrouwen en openheid terug. Kinderen geven aan dat ze zich veilig en vertrouwd voelen. Ze kunnen in alle openheid dingen die spelen delen en bespreken met de juf of meester. Dankzij onze preventieve manier van werken is er de laatste jaren vrijwel geen sprake van een pestproblematiek. We geloven in de kracht van kinderen en stamgroepleiders. We leren de kinderen te kijken naar hun eigen handelen en maken dit bespreekbaar in de stamgroep. Als stamgroepleiders geven we het goede voorbeeld. Als een stuk verdieping op vragen stellen en feedback geven, werken we op de Duizendpoot volgens de principes van didactisch coachen. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Openheid

Wat is de werkwijze van Jenaplanschool de Duizendpoot voor sociale ontwikkeling?

De sociale ontwikkeling van leerlingen wordt bij Jenaplanschool de Duizendpoot besproken tijdens kind-oudergesprekken, die in oktober, maart en juli plaatsvinden. In oktober wordt een spiegelblad ingevuld om het sociaal-emotioneel welzijn te bespreken. In maart en juni wordt de ontwikkeling besproken aan de hand van het portfolio. Kinderen geven feedback aan hun stamgroepsleider via vragenformulieren en groepsgesprekken. Wekelijks wordt er aandacht besteed aan de sociale emotionele ontwikkeling door middel van de methodes Leefstijl en Breinhelden. Veel waarde wordt gehecht aan gesprekken met kinderen, waarbij veiligheid, vertrouwen en openheid essentieel zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplanschool de Duizendpoot om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Jenaplanschool de Duizendpoot gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: de Sociaal Emotionele Vragenlijst, het spiegelblad bij het portfolio, Edumaps voor de ontwikkeling van kleuters en IEP hart en handen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplanschool de Duizendpoot?

Jenaplanschool de Duizendpoot maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl, Rots en Water, Grip op de groep en groepsgesprekken/kind-oudergesprekken.