
De resultaten van De Sterrenboom in Stolwijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Sterrenboom, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Sterrenboom bij jullie?
Ontdek hoe goed De Sterrenboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Sterke Basis voor Elke Leerling bij De Sterrenboom
Het fundamentele niveau vormt de essentiële basis voor taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. De eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd, meet dit niveau in groep acht. Conform de richtlijnen van de inspectie, moet minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau behalen. Deze 85% dient als landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een norm die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Op Basisschool De Sterrenboom zien we dat 94.1% van onze leerlingen het fundamentele niveau behaalt. Dit resultaat ligt boven het landelijk gemiddelde van 95.9%, wat aangeeft dat onze leerlingen een sterke basis ontwikkelen. Met een score ruim boven de signaleringswaarde van 85% doen we het uitstekend op dit gebied, wat de effectiviteit van ons onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen en Resultaten op De Sterrenboom
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender leerdoel, hoger dan het fundamentele niveau. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt voor elke basisschool, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Basisschool De Sterrenboom scoort 53.8% op het streefniveau. Dit is lager dan het landelijk gemiddelde van 57.8%, wat een aandachtspunt is voor onze school. Hoewel we boven de specifieke signaleringswaarde van 47.1% presteren, streven we ernaar de prestaties van onze leerlingen op dit ambitieuze niveau verder te verbeteren. Wij zetten ons dagelijks in om onze leerlingen uit te dagen en te stimuleren om hun volledige potentieel te bereiken, ook op dit hogere niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Sterrenboom?
Basisschool De Sterrenboom in het sfeervolle Stolwijk rondt het basisonderwijs voor elke leerling van groep 8 af met een waardevolle doorstroomtoets. Deze toets is essentieel om de academische vooruitgang op het gebied van lezen, taal en rekenen nauwkeurig in kaart te brengen, als culminatie van acht jaar intensief leren. Het resultaat van de doorstroomtoets fungeert als een objectieve leidraad voor de meest passende brugklas op het voortgezet onderwijs. Dit objectieve advies wordt aangevuld met het zorgvuldig samengestelde schooladvies. Dit advies wordt opgesteld door een toegewijd team, bestaande uit ervaren bovenbouwleerkrachten, de gespecialiseerde coördinator leerlingenzorg en de schoolleiding, in nauw overleg met de leerling en diens ouders. Indien de prestaties op de doorstroomtoets beter zijn dan het eerder geformuleerde schooladvies, wordt een gezamenlijke heroverweging van het adviestraject gehanteerd. Dit garandeert dat elke leerling profiteert van het meest optimale en toekomstgerichte advies. Met ingang van het schooljaar 2023-2024 heeft de Centrale Eindtoets plaatsgemaakt voor de vernieuwde Leerling in Beeld – doorstroomtoets van Cito. De afnameperiode is vervroegd naar februari, wat voor een vroegere start van het adviestraject zorgt. Deze aangepaste timing van de doorstroomtoets maakt een gecoördineerde aanmelding bij middelbare scholen mogelijk. Dit draagt bij aan een eerlijkere toelatingsprocedure en gelijke kansen voor alle leerlingen bij het bemachtigen van een plaats op hun favoriete school. Essentiële data voor het schooladviesproces op De Sterrenboom: - Oktober/November: Afname van de B-toets Leerling in Beeld voor een eerste indicatie. - November/December: Publicatie van het voorlopige schooladvies en uitnodigingen voor individuele oudergesprekken. - Maart 2025: Uitgebreide oudergesprekken worden gevoerd om definitieve schooladviezen te bespreken. - Februari 2025: De landelijke doorstroomtoets wordt afgenomen. - Uiterlijk 15 maart 2025: De school ontvangt de officiële resultaten van de doorstroomtoets. - Uiterlijk 24 maart 2025: Definitieve schooladviezen worden tijdens de oudergesprekken toegelicht. - 25 maart tot 31 maart 2025: De officiële aanmeldingsperiode voor het voortgezet onderwijs gaat van start. Bij het bepalen van het definitieve schooladvies kijkt De Sterrenboom verder dan alleen de doorstroomtoets. De school integreert ook de resultaten uit het leerlingvolgsysteem en eerdere toetsafnames. Bovendien wegen factoren zoals de academische inzet, taakgerichtheid, intrinsieke motivatie en de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling zwaar mee voor een alomvattend en op maat gemaakt advies dat recht doet aan het potentieel van elk kind in Stolwijk.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel een Sterke Sociale Basis op De Sterrenboom Basisschool
Op basisschool De Sterrenboom in Stolwijk stimuleren we eigenaarschap en zelfstandigheid, zodat elk kind durft op te komen voor zichzelf en verantwoordelijkheid neemt voor zijn of haar leerproces. Wij geloven dat elk kind naar school komt om zichzelf te ontplooien en moedigen dit actief aan door leerlingen keuzes te laten maken tijdens zelfstandig werken en hen eigen leerdoelen te laten stellen na toetsen en thematische blokken. Pedagogisch vakmanschap is de kern van onze aanpak voor sociale ontwikkeling en burgerschapsvorming. Onze leerkrachten volgen een persoonlijk ontwikkelingstraject om optimaal bij te dragen aan de ontwikkeling van elk kind, met aandacht voor de drie psychologische basisbehoeften: verbinding, autonomie en competentie. We zien elk kind, horen het, accepteren het en begrijpen het, zodat het zichzelf kan zijn, meebeslissen en zijn of haar talenten volledig kan benutten. De Sterrenboom legt de nadruk op de ontwikkeling van sociale vaardigheden en burgerschap, essentieel voor een positieve bijdrage aan de maatschappij. Onze school is een ideale omgeving waar kinderen leren communiceren, samenwerken en deelnemen aan besluitvorming. We stimuleren kritisch en creatief denken, empathie en een goed onderbouwde mening, wat bijdraagt aan een gezonde sociale basis. Om de ontwikkeling van elk kind te volgen en te ondersteunen, voeren onze leerkrachten minimaal twee persoonlijke gesprekken per jaar met elke leerling. Dit aanvullende contact garandeert een objectieve kijk op de voortgang en biedt ruimte voor individuele aandacht en het bespreken van sociale doelen.
Eigenaarschap en verantwoordelijkheid stimuleren bij leerlingen
Zelfstandigheid in leerprocessen bevorderen voor optimale groei
Vertrouwen en pedagogisch vakmanschap centraal stellen in onze aanpak
Hoe bevordert De Sterrenboom de sociale ontwikkeling en het welzijn van uw kind?
Basisschool De Sterrenboom gebruikt de online methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren, wat naadloos aansluit bij onze kernwaarden voor sociale ontwikkeling en een veilige schoolomgeving. Kwink bevordert samenwerking tussen kinderen, school en ouders en is geschikt voor alle groepen (1 t/m 8). De methode focust op preventie en het creëren van een positieve groepsdynamiek, inclusief burgerschap en mediawijsheid. Daarnaast monitoren we sociale veiligheid jaarlijks via WMK (werken met kwaliteit). De resultaten worden besproken door het managementteam, het leerteam, de leerlingenraad en de medezeggenschapsraad om onze aanpak continu te verbeteren en de sociale competenties van onze leerlingen te maximaliseren.
Welke registratiemethoden gebruikt De Sterrenboom voor het meten van sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten en de sociaal-emotionele ontwikkeling maakt De Sterrenboom gebruik van de volgende registratiemethode:
- Zien
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Sterrenboom basisschool?
Op basisschool De Sterrenboom passen we de volgende effectieve methode toe voor sociaal-emotioneel leren en het bevorderen van sociale vaardigheden:
- Kwink
Inspectierapport Basisschool De Sterrenboom: Kwaliteit en Resultaten in Stolwijk
Ontdek de gedetailleerde kwaliteitsbeoordeling van Basisschool De Sterrenboom, uw vertrouwde basisschool in Stolwijk. Onze school is toegewijd aan het leveren van excellent basisonderwijs, waarbij de persoonlijke groei en ontwikkeling van elke leerling centraal staan. Dit officiële inspectierapport geeft een transparant beeld van onze onderwijspraktijken. Het belicht onze effectieve pedagogische aanpak, de behaalde leerresultaten en de algehele onderwijskwaliteit. We zijn verheugd over de positieve beoordelingen, die onze voortdurende inzet voor verbetering onderstrepen. Ouders die een weloverwogen schoolkeuze willen maken, vinden in dit rapport essentiële informatie. Het biedt diepgaande inzichten die u helpen bij het selecteren van de juiste basisschool voor uw kind. Bezoek de officiële kanalen voor de volledige details.