
Schoolweging
De schoolweging van De Twilling is 31,40 , met een spreiding van 5,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,6% behaalde het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt dat bijna alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 50,31%, ruim boven hun inspectiedoel van 43,5%. Ondanks dat dit lager is dan het vergelijkingscijfer (55,36%), toont het aan dat meer dan de helft van de leerlingen hogere leerdoelen bereikt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een sterke focus op het vmbo zien: 33,3% vmbo-k en 26,7% vmbo-(g)t/havo. Het havo/vwo-advies bedraagt 20%, wat lager is dan het regionaal gemiddelde (10,9% havo/vwo en 18,6% vwo). De beperkte vwo-adviezen (0%) reflecteren mogelijk de schoolweging van 31,4, wat wijst op een complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Twilling | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Unit A (leerjaar 1-2) In Unit A volgt de leerkracht de taalontwikkeling en woordenschat, de rekenontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de motorische ontwikkeling aan de hand van observaties. De observaties zijn verwerkt in het leerlingvolgsysteem Onderbouwd. De leerkracht kan in Onderbouwd zien hoever het kind is in zijn/haar ontwikkeling. De leerkracht biedt het kind ondersteuning of uitdaging om de volgende ontwikkelingsstap te kunnen maken. Daarbij hanteren we voor kinderen een fysiek planbord en het onderwijsplansysteem Digikeuzebord. Unit B (leerjaar 3-4), Unit C (leerjaar 5-6) en Unit D (leerjaar 7-8) In de leerjaren 3 t/m 8 meten we de tussenresultaten; taal (technisch en begrijpend lezen, spelling) en rekenen & wiskunde, tweemaal per jaar met leerlingvolgsysteem van Dia. Daarnaast volgen we de ontwikkeling van het technisch en begrijpend lezen, spelling, taal, rekenen & wiskunde met behulp van methodegebonden toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling volgen we met behulp van de KiVa-monitor. Het schooljaar bestaat uit 4 cycli van 8-10 weken. De leerkrachten bieden in een periode van ongeveer 10 weken leerdoelen aan volgens de richtlijnen van de methoden. Na een periode van 10 weken is er een groepspresentatie van de mentor-leerkrachten aan het team onder supervisie van de interne begeleider. De interne begeleider en het team bevragen de resultaten die de groep heeft behaald en welke vervolgstappen de mentor-leerkrachten ten doel stellen. Het Unit OB (onderbouw 1-4) en Unit BB (bovenbouw 5-8) team bekijken in het maandelijks overleg (M.O.L.) gezamenlijk met de (interne) begeleider wat het kind nodig heeft voor de voortgang van de ontwikkeling. Kinderen krijgen op basis van hun behoeften passende ondersteuning om de leerdoelen op cognitief en sociaal-emotioneel gebied te behalen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert: 83,3% tegen 62,9% landelijk. Slechts 5,6% zit onder advies (vs. 11,8% gemiddeld). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering, zoals beschreven in het beleid rond 'kansrijke schooladviezen'.
Sociale ontwikkeling
Van uit onze visie op ' Samen eigen' betekent het in ons dagelijks onderwijs dat uw kind de verbinding aan gaat met kinderen, ouders, leerkrachten, andere ondersteuners en buren. Mensen die verbonden zijn, verrijken elkaar. Samen ontdekken we steeds meer onze eigen(w)aardigheden. We leren van en met elkaar op een respectvolle manier. We helpen en begeleiden uw kind om de verbinding met zijn omgeving aan te gaan en zijn plaats hierin te nemen. Uw kind leert zijn omgeving kennen, verkennen, begrijpen en waarderen. Uw kind leert zichzelf steeds beter kennen en ontwikkelt zijn sociale vaardigheden. Daar staan wij voor. De methode die we hiervoor gebruiken is KiVa. KiVa zet in op positieve groepsvorming, stimuleert de (pro)-sociale vaardigheden, bouwt aan de sociaal emotionele ontwikkeling en vergroot de weerbaarheid en verantwoordelijkheid van kinderen. Daarnaast zetten we in op de executieve functies met behulp van de autometafoor: APK = organisatie Denk aan je Plan = Planning & Prioritering Let op de tijd = timemanagement: tijd inschatten, verdelen en deadlines halen Zet het in je systeem = werkgeheugen Start je motor = taakinitiatie Kijk in je spiegel = metacognitie: een stapje terugdoen om jezelf en de situatie te overzien en te evalueren Denk aan je stuur = flexibiliteit in omgaan met veranderingen en tegenslag Trap op je rem = respons-inhibitie: nadenken voordat je iets doet Let op je toerenteller = emotieregulatie Houd je motor draaiend = volgehouden aandacht 11. Hou vol tot het einde = doelgericht gedrag LEES MINDER
Altijd Nabij
Altijd Eigen
Altijd Groeiend
Wat is de werkwijze van OBS De Twilling voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van OBS De Twilling zijn in samenspraak met het team, ouders en leerlingen vastgesteld. Het motto is 'Samen Eigen'. De school werkt met KiVa aan de sociale vaardigheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Dit verbetert de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat. De KiVa monitor wordt tweemaal per jaar gebruikt om de beleving van veiligheid en het welzijn van de leerlingen in kaart te brengen. Het motto van KiVa is: 'Samen maken we er een fijne school van'.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Twilling om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Twilling gebruikt de KiVa monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Twilling?
OBS De Twilling gebruikt KiVa en de Executieve functies (Autometafoor) als methoden voor sociaal-emotioneel leren.