Openbare basisschool Stellegors
Bosschieterstraat 12
3251 AB Stellendam

Schoolweging

Schoolweging
32.78
Spreiding
6.72

De schoolweging van Stellegors is 32,78 , met een spreiding van 6,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,56% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (94,82%). Dit illustreert een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat 5,5 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde (53,43%) ligt. Desondanks overtreft de school haar eigen signaleringswaarde (41,2%), wat aantoont dat de meerderheid van de doelgroep het hogere niveau bereikt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op vmbo-(g)t (30,77%) en gecombineerde leerwegen zoals vmbo-b/k (15,38%). Het aandeel havo/vwo-advies (15,38%) ligt net boven het regionale gemiddelde (10,93%), terwijl het vwo-advies (7,69%) juist lager is dan vergelijkbare scholen (18,61%). Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijs-adviezen, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsStellegorsGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We toetsen met behulp van methodegebonden toetsen om te monitoren of de leer- en lesdoelen zijn behaald. Met de onderdelen waarop de leerlingen onvoldoende zijn gegroeid, gaan we na een diagnostisch gesprek aan de slag om alsnog de gestelde doelen te behalen. Bij het gesprek wordt samen met het kind vooral gekeken naar de individuele onderwijsbehoeften per leerling. Vanaf groep 3 maken de kinderen naast de methodegebonden toetsen 2 keer per jaar de methodeoverstijgende IEP-toetsen voor het Leerling Volg Systeem (in januari en juni). We bekijken de resultaten per leerling, geven de leerling inzicht in zijn/haar eigen groei en informeren de ouders hierover. We bekijken ook de trends per leerling, per leerjaar en voor de hele school. De intern begeleider heeft hierbij een belangrijke coördinerende rol.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

100% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover 62,93% landelijk. Het volledig ontbreken van onder- of bovenadvisering (0% vs. 11,81% onder en 25,27% boven nationaal) benadrukt de precisie van het adviesproces, mogelijk gesteund door de NIO-toets in groep 7 en intensieve monitoring.

Sociale ontwikkeling

We streven op o.b.s. Stellegors naar een goed en prettig schoolklimaat, we gaan uit van het stimuleren van positief gedrag. Bij de start van ieder schooljaar wordt het gedragsprotocol besproken met alle leerlingen. Het gedragsprotocol bestaat uit 4 basisregels ( de Stelleregels), die in alle groepen in onze school zichtbaar zijn: -We zijn aardig voor elkaar. -We zijn rustig in de school. -We lossen problemen goed op. -We houden de school en de spullen netjes. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool Stellegors voor sociale ontwikkeling?

In alle groepen van Openbare basisschool Stellegors wordt structureel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Elke week staat 'Kwink', de methode voor sociaal leren, op het rooster. Er is dagelijkse aandacht voor aardig zijn, samen spelen en werken, een taak uitvoeren, jezelf presenteren, een keuze maken, en omgaan met ruzie. Voor burgerschapsonderwijs wordt praktische invulling gegeven en worden kinderen competenties bijgebracht om volwaardig te participeren in de samenleving, waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende methodes en werkvormen. Vanaf groep 3 wordt voor wereldoriëntatie gewerkt de methode Naut Meander Brandaan. De uitgangspunten staan beschreven in het document ‘Beleidsdocument Burgerschapsonderwijs Stellegors’, dat opgesteld is in 2024 en geëvalueerd en bijgesteld wordt op basis van nieuwe inzichten en ervaringen. SOPOGO kernwaarden zijn hierin een leidraad: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting.

Welke registratievormen gebruikt Openbare basisschool Stellegors om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool Stellegors gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: BOSOS voor groepen 1 en 2 en IEP voor groepen 3 tot en met 8.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool Stellegors?

Openbare basisschool Stellegors gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.