obs Beatrixschool in Steenwijk - Resultaten

obs Beatrixschool
Middenweg 2 -4
8332 CZ Steenwijk

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
31.45
Spreiding
6.38

De schoolweging van Beatrixschool Steenwijk is 31,45 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99.4% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit is 4.2% hoger dan vergelijkbare scholen (95.2%), een prestatie gezien de complexe populatie.

Fundamenteel niveau

Score: 99.4444%

Streefniveau

64.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim boven de inspectienorm van 43.5%. Dit is 9.1% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55.4%), wat wijst op effectieve basisvaardighedenaanpak.

Streefniveau

Score: 64.4444%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen laten een tweedeling zien: 32% vmbo-(g)t/havo en 20% havo (vs. 16.5% en 16.1% regio). Opvallend is het lage vwo-percentage (0% t.o.v. 18.6% landelijk). Praktijkonderwijs blijft met 0% juist onder het regionaal gemiddelde (1.01%). De combinatie van hoge schoolweging en brede adviesrange past bij het adaptieve onderwijsprofiel.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale groei is merkbaar: groep 8 scoort 7% beter op begrijpend lezen dan groep 7, mede dankzij het 'lezersatelier'-programma. Rekenzwakke leerlingen (15%) krijgen sinds 2022 extra ondersteuning via het rekenlab, resulterend in 4% gemiddelde groei per jaar.

ToetsBeatrixschool SteenwijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We hanteren het IEP voor het meten van de tussentijdse resultaten. De toetsgegevens worden geanalyseerd door de leerkracht (op individueel leerlingniveau en op groepsniveau), door de reken- en taalspecialist op hun eigen vakterrein, door IB'er en directie en tenslotte gezamenlijk met het hele team (groeps- en schoolniveau). Hierbij worden de resultaten gespiegeld aan het landelijk gemiddelde èn aan de schooldoelen. Op basis van de analyses worden de streefdoelen voor de volgende toetsafname geformuleerd en worden eventuele interventies vastgesteld. Deze interventies kunnen zowel op leerlingniveau, groepsniveau als op schoolniveau aan de orde zijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 10% presteert onder advies, iets beter dan landelijk (11.81%). De lage 5% boven-advies score (vs. 25.27% gemiddeld) suggereert mogelijk te terughoudende advisering. Dit contrast vraagt om heroverweging van het adviesproces, zoals genoemd in het schoolplan 2024.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen om gaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Om dit, en meer, te realiseren hanteren we als school het concept Vreedzame School. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen bespreken we tijdens de groepsbespreking en de zorgleerlingbespreking (leerkrachten IB’er). Daarnaast bespreken we de ontwikkeling op groeps-/schoolniveau in de PTV (plenaire team vergadering). We maken hierbij gebruik van genormeerde instrumenten om de voortgang te monitoren. LEES MINDER

Oog en oor voor elkaar

Omgaan met verschillen

Samen leven, samen werken

Wat is de werkwijze van obs Beatrixschool voor sociale ontwikkeling?

Obs Beatrixschool heeft de kernwaarden van de school bepaald in overleg met ouders en team, op basis van een visietraject. De school werkt met de methode 'Vreedzame School', die aansluit bij deze kernwaarden. Met behulp van de instrumenten van Vreedzame School en Vensters-vragenlijsten monitort de school de sociale ontwikkeling in een cyclisch proces. De visie van obs Beatrixschool wordt uitgedragen via diverse kanalen, waardoor de kernwaarden duidelijk zichtbaar en voelbaar zijn binnen de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt obs Beatrixschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs Beatrixschool gebruikt Vensters-vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs Beatrixschool?

Obs Beatrixschool gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.