Basisschool B in Steenwijk - Resultaten

Basisschool B
Mr Zigher Ter Steghestr 1
8331 KG Steenwijk

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
27.3
Spreiding
5.54

De schoolweging van Basisschool B is 27,30 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, aanzienlijk boven de landelijke norm van 85%. De score ligt 1,7 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat consistent is over meerdere schooljaren.

Fundamenteel niveau

Score: 98.1132%

Streefniveau

69,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1%. Dit is 8,7 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op effectieve differentiatie in het rekenonderwijs.

Streefniveau

Score: 69.8113%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 25,71% havo en 17,14% vwo (versus 16,07% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, tegen 1,01% in de regio. De combinatie vmbo-(g)t/havo (11,43%) en havo/vwo (2,86%) benadrukt doorstroomgericht adviseren.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyses tonen voor groep 8 een 3,1% hogere taalvaardigheidsscore versus groep 7, mede dankzij de in 2019 geïntroduceerde dagelijkse leesinterventies. De school presteert structureel beter dan vergelijkbare scholen in begrijpend lezen (+4,2%).

ToetsBasisschool BGemeente AmsterdamNederland
LIB179.96174.23175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse resultaten Het basisaanbod bevat kwalitatief goed onderwijs en effectieve ondersteuning voor alle leerlingen in de groep. Er wordt regelmatig getoetst/geobserveerd om de ontwikkeling van uw kind in beeld te houden. De resultaten van de toetsen/observaties zorgen voor nieuwe doelen passend bij de ontwikkelingsgebieden van uw kind. Het onderwijs wordt, zo ver mogelijk, afgestemd op de onderwijsbehoeften van uw kind. Er wordt cyclisch en planmatig opbrengstgericht gewerkt vanuit een veilig pedagogisch klimaat. Voor de administratie van de leerlinggegevens (dossier) maken wij gebruik van ParnasSys. De resultaten van de methodegebonden toetsen, observaties, onderwijsbehoeften en gespreksverslagen worden vastgelegd in ParnasSys. Aan de hand van deze gegevens wordt uw kind gevolgd door de leerkracht. Bij overdracht wordt gebruik gemaakt van het onderwijskundig rapport van ParnasSys.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs 11,81% landelijk), terwijl 25% boven het advies scoort. Dit onderstreept de zorgvuldige adviesprocedure en effectieve begeleiding zoals beschreven in het protocol PO-VO.

Sociale ontwikkeling

SchoolB vindt het belangrijk dat de kinderen op school Gelukkig zijn. Kinderen die lekker in hun vel zitten leren beter en kunnen hun eigen geluk doorgeven aan klasgenoten. Door te werken aan met de zeven verschillende thema's, vanuit de methode Gelukskoffer, geven wij de eerst aanzet naar 'gelukkige' kinderen, waarbij er gewerkt wordt aan persoonlijke ontwikkeling, persoonlijk leiderschap en aan inzichten m.b.t. eigen invloed op gedrag. Visie op burgerschap SchoolB vindt het belangrijk dat de kinderen opgroeien in een schoolcultuur waar respect het trefwoord is. Onze school heeft een actieve rol in het creëren van respectvolle burgers. Hierbij willen we de kinderen de eerste stappen laten zetten richting het zijn van respectvolle burgers. Vanuit deze visie willen wij de kinderen leren om op respectvolle wijze:? - Om te gaan met verschillende culturele groepen in de samenleving?? - Bij te dragen aan de Nederlandse democratische samenleving? - Om te gaan met verschillen van godsdienst, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid?? LEES MINDER

Positief denken- Zelfbeeld

Dankbaarheid- Toekomt dromen

Talenten- Geluk doorgeven

Wat is de werkwijze van Basisschool B voor sociale ontwikkeling?

Basisschool B geeft lessen in geluk met behulp van de methode 'de Gelukskoffer', gebaseerd op inzichten uit de positieve psychologie. Daarnaast start de school elk jaar met de 'Gouden Weken', waarin gerichte werkvormen worden ingezet om de groepsvorming positief te beïnvloeden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool B om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool B gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool B?

Basisschool B is bezig met de implementatie van een nieuwe methode voor sociaal-emotioneel leren.