RK Basisschool Pius X
Kapelaan Kockstraat 48
4651 XE Steenbergen

Schoolweging

Schoolweging
28.54
Spreiding
5.74

De schoolweging van Pius X Steenbergen is 28,54 , met een spreiding van 5,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,7% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm (85%) en vergelijkbaar met andere scholen (95,9%). Dit wijst op een solide basis in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de signaleringswaarde (47,1%), maar ruim onder het vergelijkingsgemiddelde (57,8%). Dit vraagt om gerichte interventies voor hoogpresteerders.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een brede spreiding: 10% praktijkonderwijs (vs. 1% regio) naast 30% havo/vwo-advies. VMBO-(g)t-adviezen (20%) liggen boven het regionaal gemiddelde (16,5%), wat duidt op ambitieuze doorstroomvisie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPius X SteenbergenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,3% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk: 25,3%), wat de kwaliteit van advisering onderstreept. Echter, 25% presteert onder advies (landelijk: 11,8%), wat mogelijk wijst op complexere ondersteuningsvragen.