Kindcentrum Kiezelrijk
Stadshillen 36
4651 CX Steenbergen

Schoolweging

Schoolweging
31.23
Spreiding
5.45

De schoolweging van Kiezelrijk is 31,23 , met een spreiding van 5,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

88.6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, iets boven de inspectienorm van 85%. Dit is lager dan vergelijkbare scholen (95.2%), wat past bij de hogere schoolweging. De school zet extra in op taalvaardigheid via 'bewegend leren' om deze score te versterken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

36.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de inspectienorm van 43.5% en het regionale gemiddelde van 55.4%. Dit hangt samen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31.23). De school benadrukt in haar jaarverslag wel een groei van 2.3% t.o.v. 2022.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Hoog aandeel theoretische adviezen: 20% havo/vwo en 20% vwo (vs. 10.9% en 18.6% regionaal). Opvallend is het relatieve aandeel vmbo-(g)t (20%) dat ruim boven het regionale gemiddelde (16.4%) ligt. Praktijkonderwijs blijft beperkt (2.5x lager dan landelijk), wat past bij het profiel van een groeischool met academische ambities.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKiezelrijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 1 en 2 volgen we de kinderen met behulp van het observatie- en registratiemiddel Looqin. In januari en mei/juni worden naar aanleiding van observaties, de verschillende ontwikkelingsgebieden geregistreerd. Leerlingen worden in het groepsplan taal en rekenen van de groep waarin zij zitten in de verschillende onderwijsbehoeften ingedeeld. Deze kunnen gedurende de periode aangepast worden. Na het invullen van het volgmiddel aan het einde van een periode worden de groepsplannen opnieuw opgesteld voor de tweede helft van het schooljaar. Vanaf groep 1 wordt van ieder kind in het groepsoverzicht aangegeven wat de belemmerende en stimulerende factoren zijn. Tevens geeft de leerkracht van aan welke ondersteuningsbehoeften deze leerling heeft. Vanaf groep 3 worden aan het begin van een schooljaar voor elke leerling de belemmerende en stimulerende factoren met de daarbij behorende ondersteuningsbehoeften aangevuld en vastgelegd in het digitale leerlingendossier. Deze worden eventueel verder aangevuld met de informatie die, tijdens het kennismakingsgesprek van ouders met leerkracht, aan het begin van een schooljaar wordt opgehaald. In de periodeplannen, waarmee wij werken, staan de doelen per vak genoteerd. Wij gebruiken deze plannen voor de vakken rekenen en taalverzorging hebben zelf de doelen geformuleerd m.b.v. de SLO leerlijn. De leerkrachten nemen ook toetsen af om te controleren of de doelen zijn behaald. Er worden ook vooraf toetsen gemaakt om te bezien of de leerling de instructie nog nodig heeft. Op deze wijze krijgen de leerlingen het onderwijsaanbod op maat aangeboden. Twee keer per jaar nemen we vanaf groep 3 de IEP toetsen af. Op basis van deze data worden de plannen geëvalueerd en bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8.3% zit onder advies (vs. 11.8% landelijk). De combinatie van kleine groepen (max. 14 leerlingen in groep 8) en intensieve monitoring via IEP-toetsen vanaf groep 6 verklaart dit. 25% presteert boven advies, wat duidt op gedifferentieerd onderwijs.

Sociale ontwikkeling

Onze visie is dat wanneer je goed in je vel zit, je tot leren komt. Vanuit deze visie zijn onze waarden met het team opgesteld. Deze waarden kunnen wij op onze kinderen, ouders en teamleden leggen en passen binnen de gehele schoolbenadering Leer- & Veerkracht. Bovenstaande kernwaarden zijn in het team besproken en gekozen. De waarden zijn vervolgens uitgewerkt door de werkgroep Leer- & Veerkracht. Deze uitwerking is vervolgens definitief vastgesteld met het team tijdens de teamvergadering. Wij hebben vanuit visie gekozen voor de hele school benadering Leer- & Veerkracht. Hier is ook onze scholing op afgestemd. Leer- & Veerkracht zit in ons hele onderwijs verweven. De thema's die hierbij aan bod komen zijn bijvoorbeeld: dankbaarheid, kwaliteiten en complimenten, compassie en geluk, emoties en gevoelens en natuurlijk de gouden en zilveren weken LEES MINDER

Plezier, Passie

Groei

Nieuwsgierig

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Kiezelrijk voor sociale ontwikkeling?

De doelen voor sociale ontwikkeling zijn beschreven in het beleidsplan Burgerschap, Leer- & Veerkracht en thematisch werken. Team Jeugd van de Gemeente Steenbergen biedt in het schooljaar 2024-2025 trainingen Rots & Water aan (midden- en bovenbouw). Dit aanbod is tijdens schooltijd. Ook ouders worden hierbij betrokken. Ouders worden middels informatie avonden, de nieuwsbrieven en social schools meegenomen in de hele schoolbenadering.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Kiezelrijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Kiezelrijk gebruikt Kindbegrip van ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Kiezelrijk?

Kindcentrum Kiezelrijk gebruikt de methode Leer- & Veerkracht voor sociaal-emotioneel leren.