
Schoolweging
De schoolweging van Aventurijn Standdaarbuiten is 30,45 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,8% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat blijft consistent over de jaren heen, ondanks dalende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, zeker gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 40,9% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies of hoger (tegenover 27,7% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit regionaal 1,01% bedraagt. De combinatie van vmbo-k/-(g)t (22,7%) en havo/vwo (22,7%) benadrukt de ambitieuze begeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Aventurijn Standdaarbuiten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.36 | 176.55 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen op verschillende manieren. Op deze manier krijgen we een zo breed mogelijk beeld van hoe leerlingen zich ontwikkelen. We volgen leerlingen op de volgende wijze: Observaties door de leerkracht Kindgesprekken (gesprekken over bijv. betrokkenheid en welbevinden) Scoren van welbevinden en betrokkenheid van leerlingen (2x per jaar) Vragenlijsten wat betreft sociale veiligheid en sociaal emotionele ontwikkeling (1x per jaar) Informatie vanuit ouders Methode gebonden toetsen Monitoren van het werk dat in de groep gemaakt wordt Methode onafhankelijke toetsen (hiervoor gebruiken we CITO 'Leerling in beeld' toetsen) Ons uitgangspunt is dat we kijken naar de totaalontwikkeling van leerlingen. We vinden het belangrijk om te kijken naar de groei die leerlingen t.o.v. de vorige toetsafname doormaken. Op deze manier kunnen we kijken of leerlingen zich in lijn der verwachting ontwikkelen. Daarnaast vinden we het belangrijk om naar de totaalontwikkeling van een leerling te kijken. Hier hoort ook de sociaal emotionele ontwikkeling bij, de persoonsvorming, en de ontwikkeling van diverse vaardigheden. Een leerling is meer dan zijn of haar toetsresultaten. We werken bij ons op school met de toetsen van 'Leerling in beeld' van CITO, deze analyseren we in ons leerlingvolgsysteem Parnassys. In het leerlingvolgsysteem houden we vorderingen van leerlingen bij. Dit laat niet alleen zien hoe je kind presteert op school, maar ook hoe een groep en de school als geheel presteren. We gebruiken de informatie in het leerlingvolgsysteem voor het schoolrapport, de groepsrapportage en individuele rapportage. In ieder geval het niveau van taal en rekenen moet worden bijgehouden. Wij nemen CITO toetsen af voor rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, taalvaardigheid en spelling. Incidenteel kunnen we aanvullende toetsen afnemen. In februari nemen we de CITO doorstroomtoets af in groep 8.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% tegenover 11,8% landelijk). 26,7% van de leerlingen stroomt door boven hun adviesniveau, wat samenvalt met de beschreven heroverwegingsprocedure na de doorstroomtoets. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige adviesvorming.
Sociale ontwikkeling
Kinderen ‘ leren leven’ is een van de opdrachten waar we als school, samen met ouders, voor staan. Kinderen groeien op in een snel veranderende maatschappij, waarin technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Zo is er de laatste jaren een digitale wereld ontstaan waar kinderen steeds eerder aan deelnemen. Een deel van de interactie tussen kinderen onderling vindt daar plaats. We zien de school als plek waar kinderen zich ook leren verhouden tot elkaar. De vragen wie ben ik, welke normen en waarden heb ik, hoe verhoud ik me tot anderen, hoe profileer ik me in een groep, welke talenten zet ik in en hoe wil ik dat anderen mij zien staan centraal. Dit leerproces gaat, zoals ieder leerproces, met vallen en opstaan. De basisschool zien we als ‘oefenplaats’ wat betreft sociaal emotionele ontwikkeling. Als school hebben we een rol in het begeleiden van leerlingen op deze ‘oefenplaats’. We hopen dat kinderen op school vertrouwen in zichzelf en de wereld om hen heen ontwikkelen, zodat ze na acht jaar basisschool onze school zelfbewust verlaten. Zijn wie je bent staat hierbij centraal. LEES MINDER
Inclusiviteit
Vertrouwen op jezelf en elkaar
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van RK bs Aventurijn voor sociale ontwikkeling?
RK bs Aventurijn werkt aan sociale ontwikkeling vanuit een aantal basisprincipes: iedereen accepteren, anderen helpen, zorg dragen voor materialen en omgeving, bijdragen aan rust en zorgen voor veilig online gedrag. De school ziet zichzelf als oefenplaats voor sociale vaardigheden door diverse samenwerkingsvormen aan te bieden, zowel binnen de jaargroep als groepsdoorbroken. De school gebruikt de methode HiRo en zet in op de gouden en zilveren weken voor groepsvorming. Jaarlijks zijn er projecten, zoals een weerbaarheidstraining, die sociale en emotionele ontwikkeling centraal stellen.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK bs Aventurijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK bs Aventurijn gebruikt Hart en Ziel observatielijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK bs Aventurijn?
RK bs Aventurijn gebruikt de methode HiRo voor sociaal-emotioneel leren.