Openbare Basisschool De Badde
Ceresstraat 44
9502 EB Stadskanaal

Schoolweging

Schoolweging
36.01
Spreiding
4.96

De schoolweging van De Badde is 36,01 , met een spreiding van 4,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept dat de basiskwaliteit van onderwijs goed gewaarborgd is, zelfs bij dalende leerlingenaantallen. Het resultaat is stabieler dan op veel vergelijkbare scholen (gemiddeld 92,7%), wat wijst op effectieve basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 28,2% van de leerlingen gehaald, ruim onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (46,9%). Toch ligt dit vlak boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 32,8%. Dit geeft aan dat de school, ondanks de complexe populatie, doelgericht werkt aan het verbeteren van prestaties. De focus op maatwerk bij rekenen en taal (benoemd in het schoolplan) lijkt hierin een rol te spelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke concentratie op beroepsgerichte leerwegen: 42,9% vmbo-b en 28,6% vmbo-k advies. Hogere adviezen als havo (14,3%) blijven achter bij regionale gemiddelden (bijv. 16,1% havo landelijk). Opvallend is de afwezigheid van vwo-adviezen, terwijl praktijkonderwijs (0%) juist lager uitvalt dan landelijk (1,01%). Deze focus sluit aan bij de schoolweging en leerlingpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe BaddeGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Hoe houden we de resultaten bij? In de onderbouw vinden er regelmatig observaties plaats. Wij kijken dan of de leerlingen bepaalde puzzels kunnen maken, hoe ze omgaan met de andere kinderen, hoe de taalontwikkeling is, etc. Wij gebruiken toetsen die bij de door ons gebruikte methodes horen. Als wij leerlingen in een bepaalde periode iets hebben geleerd, kunnen we aan de hand van deze toetsen bekijken of de aangeboden leerstof beheerst wordt. Wij houden resultaten bij met behulp van het leerlingvolgsysteem. Het leerlingvolgsysteem bestaat uit een aantal methode onafhankelijke (Cito)toetsen waarmee we de leervorderingen over een half jaar bijhouden. Hierdoor kunnen wij over een langere periode zien hoe de ontwikkeling van de leerling op dat onderdeel is. Op de groepsoverzichten kunnen we zien hoe de resultaten per groep zijn. Alle groepsoverzichten geven samen een overzicht van de schoolresultaten en daarmee kunnen we de resultaten van ons onderwijs op de Badde evalueren en analyseren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Alle oud-leerlingen zitten op of boven hun advies: 85,7% op advies en 14,3% boven advies. Het volledig ontbreken van onderadvisering (0% vs. 11,8% landelijk) is uitzonderlijk en toont een realistische inschatting door de school. Dit succes wordt mogelijk ondersteund door het beleid om de Route8-toets als second opinion te gebruiken voor eventuele bijstelling van adviezen.

Sociale ontwikkeling

Wij willen onze kinderen leren dat ze leven in een grote wereld waarin diversiteit de norm is. We willen ze met deze wereld laten kennismaken in de school en buiten de school. We willen onze kinderen leren dat ze kunnen bijdragen aan deze wereld, zowel dichtbij als veraf. We vinden het belangrijk dat ze weten dat bij leven in een democratie hoort dat je altijd je mening mag geven maar ook moet accepteren dat je niet altijd je zin krijgt. We willen dat onze kinderen waarderen dat ze in vrijheid kunnen opgroeien en dat ze dat anderen ook gunnen. LEES MINDER

Duidelijkheid over gedrag

Krachtig handelen

Openheid, vertrouwen, respect

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Badde voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Badde maakt gebruik van Kanjertraining en een onderwijsplan burgerschap voor de sociale-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Wekelijks wordt er aandacht besteed aan dit gebied, waarbij kinderen mogen leren en fouten mogen maken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Badde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Badde gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Badde?

Openbare Basisschool De Badde gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.