
Schoolweging
De schoolweging van Meester Neuteboomschool is 36,92 , met een spreiding van 4,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,6% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de Meester Neuteboomschool significant beter dan zowel het landelijk gemiddelde (92,1%) als de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt voor het streefniveau een score van 71,5% tegenover een landelijk gemiddelde van 45,4%. Dit is ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32%, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod voor hoger presterende leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Bij de schooladviezen valt een sterke focus op de theoretische leerweg op: 33,3% vmbo-k en 13,3% havo/vwo-advies tegenover respectievelijk 9,2% en 10,9% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs blijft met 6,7% vmbo-b echter ook aanwezig, wat past bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Meester Neuteboomschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten worden verkregen door het afnamen van Cito toetsen in januari en juni in groep 3 tot en met 8. De kleuters worden niet getoetst maar geobserveerd door de leerkracht met behulp van observatiemethode DORR. De tussentoetsen van groep 3 tot en met 8 worden geanalyseerd en besproken in het team. Vanuit daar wordt het onderwijsprogramma geëvalueerd en daar waar nodig bijgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat geen enkele leerling onder het schooladvies presteert in het derde VO-jaar (landelijk gemiddeld 11,8%). Met 30,8% bovenadvies (landelijk 25,3%) demonstreert de school een zorgvuldige advisering die ruimte laat voor groei, mogelijk ondersteund door het beschreven intensieve monitoring systeem.
Sociale ontwikkeling
Het motto van de Meester Neuteboomschool is: Wij maken elke dag het verschil. Met onze visie willen wij ervoor zorgen dat onze leerlingen worden voorbereid op een succesvolle toekomst, waarin zij zich vol zelfvertrouwen en zelfstandigheid kunnen ontwikkelen en aanpassen aan de veranderende maatschappij.
samenwerken
veiligheid
competent voelen
Wat is de werkwijze van de Meester Neuteboomschool voor sociale ontwikkeling?
De Meester Neuteboomschool heeft Rots & Water vervangen met een nieuw, eigen ontwikkelde, methodiek voor sociaal-emotioneel leren en burgerschap. De school richt zich op de samenleving en directe leefomgeving, waarbij kinderen kennismaken met diverse culturen en leren samenwerken. Heldere regels en routines bevorderen een veilige en gestructureerde leeromgeving.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Meester Neuteboomschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Meester Neuteboomschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Meester Neuteboomschool?
De Meester Neuteboomschool gebruikt de eigen methodiek 'Regels en routines' voor sociaal-emotioneel leren.