
Schoolweging
De schoolweging van De Maarsborg is 31,86 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort uitstekend met 98.23% voor het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingspercentage van 95.23%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, ook voor leerlingen met leerachterstanden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 64.18% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de signaleringswaarde van 43.5%. Dit is 8.8 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (55.36%), wat duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge havo-adviespercentage (36% vs. 16.07% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd krijgt 28% vmbo-(g)t advies, wat aansluit bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31.86). Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan regionaal gemiddelde (1.01%), mogelijk dankzij effectieve ondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Maarsborg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.52 | 176.28 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We houden de resultaten van ons onderwijs nauwlettend in het oog. Twee keer per jaar, in januari en juni, nemen we CITO Leerling in beeld toetsen af. Deze toetsen zijn niet afhankelijk van de gebruikte methodes en vergelijken uw kind met het landelijk gemiddelde. Na elke toetsronde bespreekt elke leerkracht de resultaten met de kwaliteitscoördinator en met collega's uit het leerteam. Daarbij wordt, naast de resultaten van de individuele leerlingen ook gekeken naar de gemiddelde resultaten per groep. Deze opbrengsten worden gerelateerd aan externe normen (Cito en inspectie) en aan interne normen (streefopbrengsten die het team heeft vastgesteld). Naast de besprekingen van de resultaten per groep met de groepsleerkracht kijken we na elke toetsronde ook met het hele team naar de trends die waar te nemen zijn. Beide momenten kunnen aanleiding zijn om zowel op klassenniveau als op schoolniveau aanpassingen te doen in het onderwijsleerproces. Na de twee jaar waarin een lange lockdown plaatsvond zagen we een dip in de tussentijdse leerresultaten. Gelukkig merken we nu dat dit nu weer is hersteld. Dit komt mede door de extra inzet van onderwijsondersteuners in de groepen (NPO). De ontwikkeling van de kleuters wordt gevolgd door middel van Kleuter in beeld. Dit gaat voornamelijk om observaties door de leerkracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
86.21% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het landelijk gemiddelde (62.93%). Slechts 10.34% zit onder advies (vs. 11.81% landelijk). De combinatie van zorgvuldige advisering (gebruik van Plaatsingswijzer vanaf groep 6) en nazorg verklaart deze prestatie.
Sociale ontwikkeling
Op de Maarsborg werken we van jongs af aan, aan de vorming van jonge mensen met een bewustzijn voor regels, waarden en normen en samenwerking. We willen onze leerlingen laten groeien tot mensen die stevig in de wereld staan, met een goed gevoel voor eigenwaarde, die respectvol met elkaar omgaan en op die manier een steentje kunnen bijdragen aan de maatschappij. Onze school moet voor iedereen een veilige plek zijn om te groeien, werken en leren. LEES MINDER
Veiligheid en geborgenheid
Respect en samenwerken
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool de Maarsborg voor sociale ontwikkeling?
Een goede sociale ontwikkeling en goede sociale vaardigheden zijn van grote invloed op het leven. Het bevordert het leren, helpt schooluitval voorkomen en biedt betere kansen op de arbeidsmarkt. Daarom leert Christelijke Basisschool de Maarsborg haar leerlingen om te gaan met regels en grenzen, samen te werken, verantwoordelijkheid te nemen, eigenaar te zijn van hun eigen leerproces, betrokkenheid bij de wereld en bij elkaar, zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid voor zichzelf en anderen, hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht als verkeersdeelnemer en met zorg met het milieu om te gaan. Dit wordt vormgegeven door schoolregels, de Kwink methode voor sociaal emotioneel leren, godsdienstonderwijs met de methode Trefwoord, coöperatief leren, gesprekken met kinderen en wereldoriëntatie. De school maakt gebruik van Kindbegrip om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen te volgen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool de Maarsborg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool de Maarsborg gebruikt Kindbegrip in ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool de Maarsborg?
Christelijke Basisschool de Maarsborg maakt gebruik van de Kwink methode voor sociaal-emotioneel leren.