
Schoolweging
De schoolweging van Het Noorderlicht Stadskanaal is 30,63 , met een spreiding van 5,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,81% voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is zelfs hoger dan het landelijk gemiddelde (95,7%), wat duidt op een sterke basiskwaliteit voor taal en rekenen. Alle leerlingen behalen vrijwel het minimale vereiste niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 51,19%, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Hoewel dit lager is dan het landelijke vergelijkingscijfer (57,3%), toont het aan dat de school hogere doelen stelt voor taal en rekenen dan het basisniveau. Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op havo (44,44%) en vmbo-(g)t (22,22%). Opvallend is het hoge percentage havo-adviezen vergeleken met vergelijkbare scholen (16,07% landelijk). Praktijkonderwijs (0%) en vmbo-b (11,11%) blijven beperkt, wat past bij de relatief hoge scores voor fundamenteel niveau. De school lijkt hiermee in te zetten op doorstroom naar theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Noorderlicht Stadskanaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.28 | 173.5 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij gebruiken het (nieuwe) Leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld' van 'Cito'. Deze toetsen worden in januari (middentoetsen) en juni (eindtoetsen) afgenomen. Niet te verwarren met de 'Doorstroomtoets' van groep 8. Die nemen wij ook af van Cito. Elke groepsleerkracht maakt n.a.v. deze toetsen, haar observaties en andere gegevens, een analyse van de groep. Deze wordt vervolgens besproken met de intern begeleider en de directeur. Die maken op hun beurt van alle groepsanalyses een schoolanalyse. Zo werken wij planmatig aan het verbeteren van ons onderwijs. N.b. De schoolanalyse wordt ook opgestuurd naar onze directeur onderwijs Noorderbasis. De volgende toetsen nemen wij af in de groepen 3 tot en met 8: AVI DMT Spelling Rekenen en Wiskunde Begrijpend lezen. De resultaten van uw kind(eren) kunt u inzien in het ouderportal van ParnasSys en op het rapport van uw kind. De IB'er houdt na elke toetsronde gesprekken met de leerkrachten over de resultaten en de vervolgacties naar aanleiding van deze resultaten. Wij hebben afspraken geformuleerd over het maken van hulpplannen op het gebied van leergebieden en gedrag. De IB'er bewaakt deze afspraken en begeleidt collega's bij het opstellen en uitvoeren van eventuele hulpplannen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66,67% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat aansluit bij het landelijk gemiddelde (62,93%). Opvallend is het relatief hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (16,67% vs. 11,81% landelijk). Dit zou kunnen samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd scoort 16,67% boven advies, wat wijst op zorgvuldige advisering.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.
Respect voor elkaar
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Piet Prins - school met de Bijbel voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Piet Prins - school met de Bijbel gaat, in het kader van de invoering van Positive Behavior Support, voor alle kinderen gedragsverwachtingen beschrijven én aanleren. Een voorbeeld hiervan is: 'wij lopen in de gang'.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Piet Prins - school met de Bijbel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Piet Prins - school met de Bijbel gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.