OBS 't Fonnemint
Dordtse Straat 40
9076 CP St.-Annaparochie

Schoolweging

Schoolweging
33.7
Spreiding
6.49

De schoolweging van ’t Fonnemint is 33,70 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt ruim gehaald met 96,3%, duidelijk boven de inspectienorm van 85% en het landelijk vergelijkingsgemiddelde (95,2%). Dit onderstreept effectief taal- en rekenonderwijs in de basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 42,9% scoort de school net onder de signaleringswaarde van 43,5%, terwijl vergelijkbare scholen gemiddeld 55,4% halen. Dit geeft kansen voor didactische verbeteringen, vooral bij rekenvaardigheden zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Bij OBS 't Fonnemint domineren VMBO-adviezen: 35,7% van de leerlingen krijgt een advies in het VMBO-spectrum. Het aandeel havo/vwo-adviezen (21,4%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (45,6%). Opvallend is de 7,1% vwo-adviezen versus 18,6% regionaal, wat wijst op een voorzichtige advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t FonnemintGemeente AmsterdamNederland
LIB172.01175.23172.06

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De vorderingen van de kleuters worden gemeten met behulp van de methode Kleuter in Beeld van Cito. In de groepen 3 tot en met 8 zijn er jaarlijks twee periodes waarin de kinderen methode-onafhankelijke Cito-toetsen maken. Vanaf groep 6 worden de resultaten van de Cito-toetsen ingevuld in de Plaatsingswijzer. Hiermee krijgen ouders inzicht in het uitstroomprofiel van hun kind(eren). Uiteraard krijgen de kinderen ook methodetoetsen. Tijdens de opbrengstenbesprekingen drie keer per jaar nemen de leerkrachten, intern-begeleidster en de directeur de resultaten door. Ze bespreken dan wat er gedaan kan worden om het onderwijsleerproces -waar nodig- te optimaliseren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

22,22% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), mogelijk door zorgvuldige advisering. Tegelijk scoort 37,04% boven advies, wat aansluit bij de beschreven intensieve monitoringsmethode in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Sociale veiligheid is de basisbehoefte voor leerlingen om te groeien. Dit maakt ze voor ons een basis(voor)waarde. Op school doen we er alles aan om kinderen te leren een andere met respect te behandelen. We weten dat we daarbij niet alles zien. Daarom vragen we ouders tijdens oudergesprekken nadrukkelijk naar het welbevinden van het kind. Bij de intake op school geven we aan dat we graag willen weten of een kind zich thuis anders gaat gedragen of laat merken zich niet veilig te voelen op school. We ondernemen dan gelijk actie: we intensiveren de observatie en gaan waar nodig in gesprek met kinderen en ouders. Vanaf groep 4 hanteren we de No-Blame of steungroepaanpak, waarbij we op een positieve manier negatieve omgangsvormen willen ombuigen samen met de kinderen. Vanaf 2021 zijn we aan de slag gegaan met het thema Burgerschap en hebben we onze methodes voor sociaal-emotioneel welbevinden tegen het licht gehouden. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe methode voor sociaal-emotionele vorming en burgerschap: Kwink. LEES MINDER

Veiligheid

Samen

Zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van OBS 't Fonnemint voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van OBS 't Fonnemint vormen een collectieve ambitie, tot stand gekomen door gesprekken met het team. De sociale veiligheid wordt gemeten via Leerling in Beeld en Vensters, en de scores worden besproken met de kinderen en hun ouders. De veiligheid wordt in november gemeten met Leerling in Beeld (score op leerlingniveau) en in maart/april (groepsgewijs in de groepen 6, 7 en 8). De school hecht waarde aan niet alleen het meten, maar ook het weten: wat zit er achter de scores? De school staat bekend om haar duidelijkheid, waarbij regels ruimte en begrenzing geven. Bij ongewenst gedrag wordt aangegeven welke normen en waarden belangrijk zijn voor de school, en leerlingen wordt op positieve wijze verteld welk gedrag wenselijk is.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS 't Fonnemint om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS 't Fonnemint gebruikt Leerling in Beeld (Cito) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS 't Fonnemint?

OBS 't Fonnemint gebruikt Kwink (Burgerschap) als methode voor sociaal-emotioneel leren.