
De resultaten van Kindcentrum Vinkenbos in Sprundel
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum Vinkenbos, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Kindcentrum Vinkenbos
De schoolweging van Vinkenbos is 31,08 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Kindcentrum Vinkenbos bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum Vinkenbos bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 93.67% behaalt de school het fundamenteel niveau ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt de basiskwaliteit, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31.08).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
96.9% van de leerlingen behaalt het door de inspectie vastgestelde streefniveau (landelijk: 95.2%). De score van 53.77% voor het streefniveau ligt ruim boven de signaleringswaarde van 43.5%, wat past bij de focus op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum Vinkenbos?
De adviezen tonen een brede spreiding: 24.5% vmbo-(g)t of hoger, met 14.29% havo/vwo-advies. Opvallend is het hoge percentage doorstroom naar vmbo-(g)t (16.33% vs. 16.45% regio). Praktijkonderwijsadviezen blijven beperkt tot 0%, tegen 1.01% gemiddeld in de regio.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Vinkenbos | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.52 | 175.23 | 174.15 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op basisschool Vinkenbos hebben wij twee intern begeleiders, te weten John Taks en Tineke Stoop-Haverkamp, welke verantwoordelijk zijn voor de leerlingenzorg en de ondersteuningsstructuur. De intern begeleiders bekijken of de leerlingen een adequate ontwikkeling doormaken, zowel op leergebied als op sociaal emotioneel gebied als op taakaanpak/ werkhouding. De ontwikkeling van iedere leerling van de school wordt gemonitord aan de hand van: Het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen vanuit o.a. de diverse registratiesystemen: Methodegebonden toetsen CITO LOVS KIJK! Parnassys SWISS suite Klas in Beeld, individuele leerlingkaarten, groeidocumenten Groepskaarten Observaties en observatie instrumenten Leerling- en groepsbesprekingen tussen intern begeleider en leerkracht. De resultaten van de Citotoetsen worden gebruikt om de kwaliteit van ons onderwijs in beeld te brengen en te verbeteren. De Citotoetsen die worden afgenomen zijn stichting breed afgesproken en zijn te vinden in de toetskalender. NCO-onderzoek Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. De school gaat de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statis-tiek (CBS) (www.cbs.nl ), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het 28 CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt. Mocht u, als (nieuwe) ouder bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw kind voor dit onderzoek, dan kunt u dit laten weten bij de school. De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden. Op onze website is meer informatie over dit onderzoek te lezen. Soms verloopt de ontwikkeling van een kind niet zonder problemen. De intern begeleider zorgt dan, samen met het kind, de leerkracht, ouders en eventueel externe partners voor passende zorg voor het kind wat tijdens een groot overleg wordt besproken, welke stappen of actiepunten er nodig zijn vanuit verschillende betrokkenen. In de beleidskaart 'zicht op ontwikkeling' ligt vastgelegd welke structuur en ondersteuningsketen de school heeft rondom de zorg. De onderwijsbehoefte van een kind geeft aan wat hij/zij nodig heeft, om te leren en zich te kunnen ontwikkelen binnen bs Vinkenbos. Wij proberen aan deze onderwijsbehoeften tegemoet te komen en bieden daarvoor ondersteuning. Zoals eerder benoemd, is de reguliere school hier niet altijd toe in staat, waardoor een verwijzing naar een andere school tot de mogelijkheden blijft behoren. Basisondersteuning De basisondersteuning bestaat uit: - Geleverde basiskwaliteit zoals beschreven door de inspectie (ook opgenomen in dit schoolplan); - Preventieve en licht curatieve interventies, bijvoorbeeld het aanbod voor kinderen met dyslexie; - Onderwijsondersteuningsstuctuur (hoe werkt de school samen met andere organisaties en specialisten); - De school voert de ondersteuning planmatig uit. De stimulerende en belemmerende factoren en de onderwijsbehoeften van elke leerling zijn bekend en voor zover mogelijk past de school haar onderwijsaanbod hierop af. E.e.a. wordt voor de leerling vast gelegd in een leerlingkaart. - De school evalueert de effecten van de ondersteuning; - De school zoekt de structurele samenwerking met ketenpartners waar noodzakelijke interventies op leerlingniveau haar eigen kerntaak overstijgen. - Iedere leerling heeft een eigen leerlingenkaart. Hierin staan zijn/haar beschermende en belemmerende factoren op alle gebieden beschreven. Extra ondersteuning Heeft een kind niet voldoende aan de basisondersteuning dan wordt duidelijk in kaart gebracht wat het kind nodig heeft: zijn of haar ondersteuningsbehoeften. Deze extra ondersteuningsbehoeften geeft de mogelijkheden weer die de basisondersteuning overstijgen. Deze extra ondersteuning wordt door de school zelf gearrangeerd. Deze kunnen licht en kortdurend van aard zijn of zwaar en langdurig. De mogelijkheden van het kind en overleg tussen ouders, school en eventueel externe partners bepalen samen wat nodig is, maar ook wat haalbaar is. Wanneer de onderwijsbehoeften van het kind dermate intensief en complex zijn en waar mogelijk een andere reguliere school in kan voorzien of een school voor speciaal (basis)onderwijs, wordt deze mogelijkheid in samenspraak met de ouders onderzocht. Groeidocument Op het moment dat blijkt dat het kind in zijn ontwikkeling meer begeleiding nodig heeft dan de school kan bieden, vult de leerkracht samen met de intern begeleider het groeidocument in. Dit document bestaat uit de volgende onderdelen: - Beschrijving van de stimulerende en belemmerende factoren voor het kind op de volgende gebieden: cognitieve ontwikkeling, didactische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling/ gedrag, lichamelijke/ motorische ontwikkeling, communicatieve ontwikkeling, taak-/werkhouding; - Beschrijving van de onderwijsbehoeften van het kind op de bovengenoemde gebieden; - Beschrijving van de stimulerende en belemmerende factoren voor het kind in interactie met de leerkracht, de groep en de eigen sociale leefomgeving; - Een juist en volledig ingevuld ontwikkelingsperspectief; - Relevante verslagen en afspraken - Een handtekening van beide ouders/verzorgers van de leerling op het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief. Ontwikkelingsperspectief Scholen stellen een ontwikkelingsperspectief (OPP) op voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben en waarbij het reguliere (basis)ondersteuningsaanbod niet toereikend is. In het ontwikkelingsperspectief staat wat het uitstroomprofiel van de leerling is en welke onderwijsdoelen daarbij horen. Ook staat hierin welke begeleiding en ondersteuning daarvoor nodig is. Ouders hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief. Het ontwikkelingsperspectief is een onderdeel van het groeidocument. Hierbij is belangrijke informatie, de informatie die ouders geven over (eerder gegeven) ondersteuning en de situatie thuis. Ook is het soms nodig dat een deskundige vanuit het samenwerkingsverband extra onderzoek doet. Begaafde leerlingen Er zijn leerlingen die de leerstof heel snel opnemen en behoefte hebben aan uitdaging. Ook deze leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften. Het gaat hierbij niet alleen om leerlingen die aangetoond hoogbegaafd zijn, maar ook leerlingen die op niet-methode-gebonden toetsen gedurende langere periode hoog scoren. Daarnaast kijken we naar leer- en persoonlijke kenmerken van het kind, omdat er sprake kan zijn van onderpresteren. Voor meer- en hoogbegaafde kinderen wordt de lesstof compact gemaakt. Met de overgebleven tijd krijgen de leerlingen verdieping en verrijking aangeboden. Deze leerlingen werken met plustaak, rekentijgers, map slimme kleuters, de Slimme Kleuterkist, De denkhoek, Acadin, Denksleutels, Pittige plustorens. Leerlingen werken samen in peergroeps. De plusklas BS Vinkenbos beschikt over een clusterbrede Plusklas waarin tegemoet gekomen wordt aan de specifieke onderwijsbehoeften van (hoog)begaafde leerlingen uit de groepen 4 t/m 8. Als er een nieuwe leerling aangemeld wordt op BS Vinkenbos volgen we stappenplan kleuters met ontwikkelingsvoorsprong. Binnen 6 weken willen we signaleren of we te maken hebben met een ontwikkelingsvoorsprong. Dat doen we door: bevindingen, intakegesprek, anamneselijst, menstekening en spelobservatie. Daarna kan er besloten worden om door te toetsen. In overleg met ouders kan de leerling doorstromen naar groep 2.
Zitten de oud-leerlingen van Kindcentrum Vinkenbos in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
38.24% presteert boven advies (regio 25.27%), terwijl 11.76% onder advies zit (landelijk 11.81%). Deze resultaten onderstrepen de zorgvuldige adviesprocedure met oog voor doorstroompotentieel, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op schoolvaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. De school creëert een plaats waar alle leerlingen, personeel en ouders zich thuis en veilig voelen en waar alle betrokkenen respectvol met elkaar omgaan. De begrippen betrokkenheid, respect, positiviteit, verantwoordelijkheid en vertrouwen zijn belangrijk. Het zijn de vijf waarden die het uitgangspunt zijn voor de missie en de visie van de school. BS Vinkenbos is een school waarin leerlingen, hun ouders en de leerkrachten samen op weg zijn om in een uitdagende en veilige leeromgeving de totale ontwikkeling van elk kind (uitgaande van de individuele onderwijsbehoeften) op een zorgvuldige, passende en creatieve manier vorm te geven. Veiligheid wordt gekenmerkt als het totaal pedagogisch klimaat in en rond een school. Onze school streeft ernaar een omgeving te creëren waarin leerlingen, medewerkers en ouders zich mentaal veilig voelen en in harmonie samenwerken. LEES MINDER
Positiviteit
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Vinkenbos geeft haar sociale klimaat vorm aan de hand van de uitgangspunten van Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) om een veilig en positief schoolklimaat te creëren dat het leren bevordert. De gedragsverwachtingen sluiten aan bij de kernwaarden van de school en gelden voor leerlingen, ouders en medewerkers. Pestgedrag kan besproken worden met de leerkracht, de PBS-coördinator (Sabine van Diest) of de vertrouwenscontactpersoon.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Vinkenbos gebruikt Kijk! en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.