
Schoolweging
De schoolweging van De Rank Sprang-Capelle is 30,03 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,42% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral op taal- en rekenvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een divers beeld zien: 17,65% havo en 11,76% vwo (samen 29,41%), tegenover 20,58% praktijkonderwijs en vmbo-b/k. Dit is lager dan vergelijkbare scholen waar 34,54% havo/vwo-advies wordt gegeven. De sterke vertegenwoordiging van vmbo-k (17,65%) sluit aan bij de regionale arbeidsmarktbehoefte in de agrarische sector.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Rank Sprang-Capelle | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school onderscheidt twee soorten toetsen; methode gebonden toetsen en niet-methode gebonden toetsen. Vanaf groep 3 wordt na elk lesblok bij lezen, taal, spelling en rekenen het geleerde getoetst. De resultaten worden genoteerd en afhankelijk van het resultaat krijgt het kind aangepast werk: herhalingsstof of verdiepingsstof. Als dit is aangeboden (en soms opnieuw getoetst) start het volgende blok. Dit gebeurt minder bij de zaakvakken (vanaf groep 5). Nu we zijn overgestapt op BLINK is het nog even zoeken naar een instrument of woorden om de voortgang van de kinderen te meten of te bepalen. De andere toetsen, de niet-methode toetsen worden twee keer per jaar afgenomen: in januari en in juni. Dit zijn de toetsen van het leerlingvolgsysteem (LVS). De uitkomst wordt grondig geanalyseerd en aan de hand daarvan wordt een groepsplan gemaakt. In het groepsplan staat per niveau het doel en de aanpak beschreven. De intern begeleider (IB'er) bespreekt met de leerkracht het groepsplan en gaat op lesbezoek om te kijken of het werkt. Soms wordt het bijgesteld. Op groepsniveau wordt gekeken of de klas de leerdoelen behaalt en of de aanpak werkt. De resultaten worden altijd besproken met de leerkracht en het team. De directeur informeert de toezichthouders over de behaalde resultaten. Voor de kleuters gelden andere regels. Hiervoor gebruiken we geen toetsen maar de leerlijnen van het Jonge Kind. Aan de hand van die leerlijnen vullen de leerkrachten van groep 1 en 2 een format in waardoor zij kunnen volgen of een kind voldoende groeit in zijn/haar ontwikkeling op verschillende gebieden. Halverwege groep 2 wordt het leesvoorwaardenonderzoek afgenomen, zodat de school goed in beeld heeft wat de beginsituatie van de kinderen is als het aanvankelijk lezen start. De school gebruikt het LVS van Leerling in beeld en de toetsafname vindt plaats volgens de gestelde regels.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
32,56% van de leerlingen presteert boven advies - ruim boven het landelijk gemiddelde (25,27%). Dit reflecteert de grondige advisering en doorlopende begeleiding. Slechts 11,63% zit onder advies, wat aansluit bij het beleid om realistische verwachtingen te koppelen aan maatwerkondersteuning.
Sociale ontwikkeling
De school vindt het van belang dat alle kinderen zich veilig voelen in en om school. Dit is een voorwaarde om goed te ontwikkelen en te leren. De school heeft daarom duidelijke (positieve) gedragsregels opgesteld, een pestprotocol ontwikkeld, sociaal veiligheidsbeleid vastgesteld en de methode KWINK wordt ingezet om de kinderen inzicht en vaardigheden te leren. Jaarlijks worden de kinderen hierop bevraagd; in het zgn. kindgesprek. De sociaal emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met Kindbegrip. Voor leerlingen uit groep 1 t/m 4 vullen de leerkrachten vragenlijsten in. Vanaf groep 5 vullen kinderen ook zelf vragenlijsten in. De uitslagen wordt geanalyseerd met de intern begeleiders en de gedragsspecialisten en vervolgens besproken in het team, het bestuur en de MR. Indien nodig wordt op groepsniveau of individueel een plan gemaakt om de groep of het individuele kind te begeleiden op gebieden die zorg geven. De school beschikt over een veiligheidscommissie, die o.a. de sociale veiligheid op de agenda heeft geplaatst. LEES MINDER
orde
rust
structuur
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Rank voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Christelijke Basisschool De Rank zijn in het strategisch beleidsplan geformuleerd. De school heeft gekozen voor KWINK vanwege de uitgangspunten van de methode, herleidend naar de grondslag van de school (de Bijbel) en het christelijk karakter in het leven van alle dag. Tijdens een kennismakingsgesprek, op de website en in de oudergesprekken komt de sociale veiligheid ter sprake. Christelijke Basisschool De Rank heeft een veiligheidscommissie bestaande uit leden van de MR, OR, het team en het bestuur.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Rank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Rank gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Rank?
Christelijke Basisschool De Rank gebruikt KWINK voor sociaal-emotioneel leren.