Basisschool De Bron in Sprang-Capelle

Het team van Basisschool De Bron in Sprang-Capelle

Current section: team
Nieuwevaart 11
5161 Sprang-Capelle

Zie hier hoe het team van Basisschool De Bron is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Bron. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Bron bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Bron bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Zo zien wij leren: het leren begint met vertrouwen dat je het kunt. Zelfvertrouwen ontwikkelen in een veilige sfeer is dan ook zeer belangrijk. Leren betekent iets gaan beheersen wat je daarvoor nog niet kon. Leren kan op verschillende manieren: door samenwerken met behulp van coöperatieve werkvormen, door naar elkaar te luisteren, van elkaar te leren en door te oefenen. Kinderen worden gemotiveerd wanneer ze de verantwoordelijkheid over een taak krijgen. Leren betekent ook zelfstandig zijn. Zelfstandig een taak kunnen uitvoeren en ook hulp durven vragen wanneer je iets nog niet weet of wanneer je iets nodig hebt. Hulp vragen kan aan de leerkracht, maar ook aan een groepsgenoot. De leerkracht begeleidt de kinderen, motiveert, stimuleert, geeft instructie en corrigeert waar nodig. We willen dat kinderen te weten komen wie ze zijn, wat ze kunnen en welke talenten ze hebben. Kortom: we willen dat het kind samen met zijn omgeving het beste uit zichzelf haalt. Toetsen worden meer adaptief en procesgericht ingezet, in plaats van strikt normerend. De rapportage wordt breder dan een traditioneel rapport met elementen van een portfolio. Leren vindt samen plaats. Kinderen van verschillende leerjaren ontdekken samen in de school maar ook daarbuiten. We stemmen ons aanbod af om te zorgen voor een doorlopende leerlijn in het onderwijs. Wij verbeteren in de afgesproken processen de aansluiting bij de ontwikkeling van kinderen en dagen hen uit te blijven groeien. "Samen ontdekken, samen leren, samen groeien"

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool De Bron

2

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gerichte Hulp
Gestandaardiseerde Protocollen voor Optimale Leerresultaten

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Bron geloven we in een sterke basis voor taal en rekenen. We hanteren specifieke protocollen, zoals voor dyslexie en dyscalculie, om elke leerling de nodige ondersteuning te bieden. Onze toegewijde intern begeleider werkt nauw samen met de leerkrachten. Daarnaast staan onderwijsassistenten klaar om zowel in de klas als in kleine groepjes extra begeleiding te verzorgen, wat de individuele leerontwikkeling ten goede komt.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn

Toelichting van de school:

De sociale en emotionele veiligheid van onze leerlingen staat centraal bij Basisschool De Bron. Jaarlijks meten we de beleving van leerlingen met behulp van de WMK-vragenlijst (Werken met Kwaliteitskaarten). De aandachtspunten die hieruit voortkomen, integreren we proactief in het schoolplan voor het volgende jaar. Ons team streeft naar een positief en veilig klimaat voor iedereen, waarbij de omgangsvormen tussen leerlingen, ouders en leerkrachten continu aandacht krijgen. De methode Kwink versterkt deze sociaal-emotionele vorming.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Optimale Prestaties

Toelichting van de school:

Een effectieve leerlingenzorg is essentieel voor de ontwikkeling van elk kind. Onze intern begeleiders spelen hierin een onmisbare rol, dankzij hun gespecialiseerde opleiding en vaardigheden. Zij beschikken over de nodige competenties om leerlingen optimaal te begeleiden bij hun gedrag, werkhouding en het aanpakken van schooltaken, wat bijdraagt aan een succesvolle leerervaring.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Spel en Beweging

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Bron erkennen we het belang van een brede ontwikkeling. Naast cognitieve vaardigheden, besteden we veel aandacht aan de motorische en fysieke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze vakleerkracht spel en beweging zorgt voor een gevarieerd en stimulerend bewegingsprogramma dat bijdraagt aan de algehele gezondheid en het welzijn van de kinderen.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Procedures

Beschikbare specialisten:

Protocol voor Medisch Handelen en Medicijnverstrekking

Toelichting van de school:

Voor de zorg binnen onze onderwijsomgeving hanteren wij een strikt protocol voor medisch handelen en medicijnverstrekking. Dit waarborgt de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen. In principe voeren wij geen medische handelingen uit of verstrekken wij medicijnen. Bij specifieke zorgvragen werken we nauw samen met ouders en externe professionals om de best mogelijke ondersteuning te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Ontmoetplein

Ontdek de Extra Ondersteuning op Basisschool De Bron

Ons Schoolondersteuningsprofiel en Zorgbeleid

Basisschool De Bron biedt kwalitatief hoogstaand basisonderwijs voor kinderen van 4 tot 12 jaar, geworteld in een Protestants-Christelijke traditie. Als toegankelijke basisschool streven we ernaar een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Grenzen van ons Onderwijsaanbod Hoewel we ons inzetten voor elk kind, erkennen we dat er grenzen zijn aan ons reguliere aanbod. Voor specifieke uitdagingen of problematieken kan het zijn dat we niet altijd de meest passende plek kunnen bieden. Ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel beschrijft nauwkeurig de mogelijkheden. Het welzijn en de ontwikkeling van uw kind staan altijd voorop. Indien De Bron niet de ideale school is, werken we nauw samen met ouders om een geschikte plek te vinden binnen ons samenwerkingsverband. De Rol van onze Deskundige Bevoegd Gezag (DBG) Onze Deskundige Bevoegd Gezag, een ervaren Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP, speelt een cruciale rol in het waarborgen van passende ondersteuning. De DBG-er beoordeelt of De Bron de juiste omgeving kan bieden, verlengt toelaatbaarheidsverklaringen en onderhoudt contacten met samenwerkingsverband LHA. De Toelaatbaarheid en Advies Commissie (TAC) vraagt steeds vaker om tussentijdse advisering door onze DBG-er, bijvoorbeeld bij specifieke leerlingvragen. Toekomstvisie: Continu Verbeteren van Ondersteuning Bij Basisschool De Bron streven we naar voortdurende verbetering. De komende periode herijken we onze visie om een solide basis te leggen voor de toekomst. Deze vernieuwde visie zal de leidraad vormen voor onze jaarplannen, waarin we concrete doelen en ambities formuleren. Zo zorgen we ervoor dat onze visie leeft binnen het team en zichtbaar is in het onderwijs dat we dagelijks bieden. Kwaliteitsborging en Evaluatie Het eigenaarschap van onze kwaliteits- en ambitiekaarten is verdeeld over onze procesbegeleiders en coördinatoren. Dit zorgt voor een brede betrokkenheid en expertise binnen het team. Afhankelijk van de urgentie en prioriteit evalueren en stellen we de plannen tot zes keer per jaar bij in nauw overleg met de directie.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging Basisonderwijs op De Bron

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan voor verbeterd onderwijs?

Basisschool De Bron werkt continu aan de optimalisatie van onderwijskwaliteit door middel van een gedetailleerd schoolplan. Dit plan fungeert als leidraad om een hoge mate van tevredenheid onder leerlingen, ouders en teamleden te waarborgen. Kwaliteitszorg is de systematische aanpak waarmee we de vastgestelde doelen effectief realiseren en borgen. Onze focus ligt op het onderscheid tussen de kwaliteit van ons onderwijs en de processen die deze kwaliteit waarborgen. In ons schoolplan documenteren we de specifieke kenmerken van ons onderwijs. Voor het continu verbeteren van onze onderwijskwaliteit zetten we het innovatieve kwaliteitsinstrument 'Werken met Kwaliteit' (WMK) in, wat zorgt voor een gestructureerd en cyclisch ontwikkelingsproces.

Hoe implementeert Basisschool De Bron de vastgestelde onderwijsdoelen?

Om de ontwikkeling van onze school en de professionele groei van ons team doelgericht te sturen, hanteren we de bewezen PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Dit kwaliteitsverbeteringstraject is een dynamisch en doorlopend proces, gedetailleerd uitgewerkt in ons strategische schoolplan voor de komende vier jaar.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool De Bron

Toelichting van de school

Op Basisschool De Bron staat een warme en veilige omgeving centraal voor elk kind. Wij organiseren speciale open ochtenden voor toekomstige leerlingen en hun ouders, zodat iedereen zich welkom voelt voordat de schooldagen beginnen. Deze momenten bieden ouders de kans om kennis te maken met andere gezinnen en direct vragen te stellen aan onze directeur. Voordat uw kind vier jaar wordt, kan het alvast komen wennen op onze school. De leerkracht van de groep neemt hierover persoonlijk contact op met u. Zo maken kinderen op een laagdrempelige manier kennis met de vertrouwde sfeer van De Bron. Bij de inschrijving inventariseren we de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind. In samenwerking met onze Intern Begeleider (IB'er) zorgen we voor een passend educatief aanbod dat aansluit bij de individuele ontwikkeling. Onze jongste leerlingen, van De Schat en de onderbouwgroepen, werken regelmatig samen aan inspirerende projecten. Hierbij betrekken we ook externe partners, zoals de bibliotheek, om de leerervaringen te verrijken. Daarnaast stimuleren we gezamenlijke speel- en leermomenten voor peuters en kleuters. Dit bevordert de sociale interactie en de ontwikkeling van vroege leercompetenties. Basisschool De Bron biedt een gestructureerd programma voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE). We werken nauw samen met Kinderdagverblijf De Schat, gevestigd in hetzelfde gebouw. Met behulp van de innovatieve methode Schatkist creëren we een doorlopende leerlijn. Leerlingen van De Schat en onze onderbouwklassen nemen actief deel aan gezamenlijke projecten, wat zorgt voor een soepele overgang naar de basisschool.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Bron extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Bron blinkt uit in gespecialiseerd aanbod voor het jonge kind. Dit omvat een naadloze integratie met kinderopvang en een rijk VVE-programma, ontworpen om de basisvaardigheden te versterken en een vliegende start te garanderen.

Ja, Basisschool De Bron blinkt uit in gespecialiseerd aanbod voor het jonge kind. Dit omvat een naadloze integratie met kinderopvang en een rijk VVE-programma, ontworpen om de basisvaardigheden te versterken en een vliegende start te garanderen.

Met welke lokale partners werkt Basisschool De Bron samen voor jonge kinderen?

Wij koesteren onze samenwerking met Kinderdagverblijf De Schat. Deze synergie waarborgt een consistente en stimulerende leeromgeving voor onze jongste leerlingen, van peuteropvang tot de eerste schooldagen.

Wij koesteren onze samenwerking met Kinderdagverblijf De Schat. Deze synergie waarborgt een consistente en stimulerende leeromgeving voor onze jongste leerlingen, van peuteropvang tot de eerste schooldagen.

Team | Basisschool De Bron in Sprang-Capelle | [2025] Schoolregister