Basisschool De Bron
Nieuwevaart 11
5161 AN Sprang-Capelle

Schoolweging

Schoolweging
29.45
Spreiding
5.99

De schoolweging van De Bron Sprang-Capelle is 29,45 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, ondanks de teruglopende leerlingenaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

37,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit duidt op uitdagingen bij het bereiken van de hogere taal- en rekendoelen, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 40% vmbo-(g)t/havo en 40% vwo-advies, aanzienlijk hoger dan de regionale vergelijking (10,34% vmbo-(g)t/havo en 18,61% vwo). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, in contrast met 1,01% regionaal. Deze profilering past bij het schoolbeleid gericht op talentontwikkeling en doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Bron Sprang-CapelleGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We vinden het belangrijk om zicht te hebben op de ontwikkeling van de leerlingen. Wij volgen de schoolontwikkelingen van alle leerlingen voortdurend en systematisch. De persoonlijke ontwikkeling van elk kind vinden we erg belangrijk: We volgen hoe het met kinderen gaat op cognitief en sociaal en emotioneel gebied. We volgen de ontwikkeling op de verschillende manieren: • dagelijkse observaties; • bekijken van het dagelijks werk; • toetsen die bij de methode horen zoals een dictee of rekentoets • IEP leerlingvolgsysteem. Sinds kort zijn we overgestapt naar het IEP - leerlingvolgsysteem. We sluiten ons onderwijs aan bij de mogelijkheden van de leerlingen en gaan voor een passend aanbod. IEP meet de ontwikkeling ten opzichte van de leerling zelf. Een methode die goed aansluit bij onze visie. Twee keer per jaar worden de ontwikkelingen middels een portfolio weergegeven en is er de mogelijkheid om de voortgang te bespreken met de leerkracht.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 45,45% boven het advies uitstroomt. Dit weerspiegelt de nauwgezette advisering en begeleiding, zoals beschreven in het 'ontwikkelingsgerichte portfolio'-systeem van de school.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Leerlingen leren met respect voor zichzelf en elkaar hun problemen op te lossen en worden op hun niveau opgeleid tot zelfstandige en zelfverantwoordelijke mensen. De school ziet het als een taak om kinderen vanuit het onderwijzend oogpunt mede op te voeden tot evenwichtige, democratische en algemeen ontwikkelde burgers van de Nederlandse samenleving. Zij moeten goed met anderen om kunnen gaan en deel kunnen nemen aan de samenleving. Wij besteden aandacht aan sociale vaardigheden bij de leerlingen, de basiswaarden en aan beleefdheid en omgangsregels in de omgang met elkaar. De Bron heeft ook protocollen om leerlingen en personeel te beschermen tegen sociale onveiligheid. De leerlingen worden gevolgd in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen die in onze welvarende maatschappij opgroeien, moeten leren belangeloos iets te doen voor anderen die in minder gunstige omstandigheden moeten leven. Daarom wordt er jaarlijks meegedaan met acties zoals Kinderpostzegels, Dorcas voedselactie of een ander goed doel. Ook zijn er projecten waarbij op bijzondere wijze aandacht is voor een bepaald onderwerp. LEES MINDER

Samen

Burgerschap

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Bron voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Bron hanteert een anti-pestprogramma en protocollen om leerlingen en personeel te beschermen tegen sociale onveiligheid. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd. Kinderen leren belangeloos iets te doen voor anderen in minder gunstige omstandigheden, door deel te nemen aan acties als Actie Schoenendoos, Dorcas voedselactie of Kinderpostzegels. Er zijn ook projecten die op bijzondere wijze aandacht besteden aan bepaalde onderwerpen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Bron om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Bron gebruikt Zien en WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Bron?

Basisschool De Bron maakt gebruik van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Leer- en ontwikkelingslijnen Jonge Kind in ParnasSys voor sociaal-emotioneel leren.