
Schoolweging
De schoolweging van Paus Johannes is 35,07 , met een spreiding van 5,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven zowel de landelijke norm van 85% als het vergelijkingsgemiddelde van 93.0%. De school garandeert hiermee sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
43.0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 34.3% maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 47.6%. Dit wijst op goede basiskwaliteit met ruimte voor verbetering bij de hogere leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een breed spectrum met focus op middenniveaus: 32.15% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies of hoger, tegenover 26.79% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het lagere percentage praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1.01% regio), maar wel 3.57% vmbo-b tegenover 5.52% landelijk. De combinatie van 14.29% havo/vwo-advies benadrukt aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Paus Johannes | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.7 | 175.23 | 171.2 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De vorderingen van leerlingen worden bijgehouden in de cyclus Zicht Op Ontwikkeling. In de groepen 1-2 wordt gebruik gemaakt van het ontwikkelingsvolgmodel BOSOS, de februari screening ( BOSOS). In de groepen 3 t/m 8 worden naast de toetsen die bij de methodes horen, CITO-toetsen en SCOL/Kwink (sociaal-emotioneel) afgenomen. Via mondeling verslag (groep 1) of met behulp van rapporten (groep 2 t/m 8) wordt hiervan verslag uitgebracht (rapportgesprekken) aan de ouders. Als ouders kan men dan zien op welke aspecten de leerkracht let en waar de waardering precies over gaat.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 10.53% leerlingen onder advies (vgl. 11.81% landelijk) en 39.47% boven advies toont de school effectieve advisering. De 50% die op advies presteert, sluit aan bij het landelijk gemiddelde. Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurige inschatting van leerpotentieel.
Sociale ontwikkeling
De Paus Johannes wil ieder kind te laten stralen als een ster. Naast het leren van de kernvakken zoals rekenen, taal en lezen, vinden wij het heel belangrijk dat kinderen sociale vaardigheden mee krijgen waarmee ze als jonge mensen in de wereld staande kunnen houden. Onze kernwaarden zijn verwoord in drie kernwaarden waaraan alle sociale vaardigheden opgehangen kunnen worden: - Alle kinderen zijn sterren. We zorgen dat iedereen straalt. - We behandelen de ander zoals we zelf ook behandeld willen worden. - We vertrouwen elkaar en doen wat we afspreken. Deze afspraken zorgen voor een sociaal veilige school waarin ruimte is om fouten te maken, maar waarbinnen we elkaar aanspreken op ongewenst gedrag en kijken naar wat er nodig is voor gewenst gedrag. Sociale vaardigheden leren kinderen niet alleen door geplande lessen, door met elkaar te werken, praten, discussiëren en overleggen. Wij geven ons onderwijs zodanig vorm dat het vergroten van de kennis én het leren van sociale vaardigheden zoveel mogelijk samengaan. LEES MINDER
Kennen van eigen kwaliteiten
Respect voor elkaar & omgeving
Zelfstandig & verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Paus Johannes voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Paus Johannes zijn tot stand gekomen tijdens een visietraject over sociale veiligheid in schooljaar 2016-2017. Hierbij waren ouders, leerlingen en het team betrokken. De school werkt aan een positief en veilig schoolklimaat door zicht te houden op de brede ontwikkeling van kinderen en schoolbreed in te zetten op het vergroten en verbeteren van sociale vaardigheden. De leerlingen worden voorbereid op deelname aan de maatschappij, met behulp van een methodische aanpak die bestaat uit Kwink SEL met het meetinstrument SCOL, Kwink burgerschap met komend schooljaar het meetinstrument Rovict.
Welke registratievorm(en) gebruikt Paus Johannes om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Paus Johannes gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Paus Johannes?
Paus Johannes gebruikt Kwink en Rots en Water trainingen voor sociaal-emotioneel leren.