ods De Vuurvogel in Spijkenisse

Het team van ods De Vuurvogel in Spijkenisse

Current section: team
Zwanenhoek 41
3201 Spijkenisse

Zie hier hoe het team van ods De Vuurvogel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van ods De Vuurvogel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past ods De Vuurvogel bij jullie?

Ontdek hoe goed ods De Vuurvogel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor ods De Vuurvogel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool De Vuurvogel

Moderne onderwijspraktijken en deeltijdbanen zorgen voor een dynamische invulling van het lesgeven. Veel leerkrachten werken parttime, wat betekent dat groepen vaak twee leerkrachten hebben. Dit biedt flexibiliteit, maar vereist ook een doordacht vervangingsbeleid. Binnen onze school, Basisschool De Vuurvogel, erkennen we de uitdagingen van het huidige lerarentekort. Daarom zetten we naast onze toegewijde groepsleerkrachten ook onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners in. Zij vormen de eerste opvang bij uitval van een leerkracht en zorgen voor continuïteit in de klas. Voor vervanging die korter dan twee weken duurt, hanteren we een interne oplossing. Onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners nemen de les tijdelijk over, eventueel in samenwerking met een collega uit een andere groep die de instructies verzorgt. Dit zorgt voor minimale onderbreking van het leerproces binnen onze onder- en bovenbouwunits. Bij langdurigere afwezigheid proberen we eerst de vervanging te regelen met de andere leerkracht van de groep of met parttime collega's binnen de school. Indien er geen directe invalkracht beschikbaar is, organiseren we unitonderwijs, waarbij de groepsleerkrachten de instructies verzorgen en een onderwijsassistent ondersteunt. We maken gebruik van de VPRpool voor gespecialiseerde invalkrachten wanneer interne oplossingen niet volstaan. Mocht ook dit niet lukken, dan zoeken we binnen de eigen personeelsformatie naar geschikte vervanging. Pas als alle interne opties zijn uitgeput, overwegen we als laatste redmiddel om groepen naar huis te sturen, om zo de impact op het onderwijs te minimaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Extra Ondersteuning op Basisschool De Vuurvogel

4

Verbeteren Taal en Rekenen: Specialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Vuurvogel
Gespecialiseerde Rekendocent
Remedial Teacher voor Extra Begeleiding
Logopedist voor Communicatieontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Ods De Vuurvogel excelleren we in taal- en rekenonderwijs, gedetailleerd beschreven in onze onderwijsplannen. Om deze plannen effectief te implementeren, zetten we een toegewijde reken- en taalspecialist in, met een wekelijkse inzet van 4 tot 8 uur. Voor aanvullende, gerichte begeleiding bij rekenen en taal, bieden we ondersteuning met onderwijsassistenten, leraarondersteuners en ervaren leerkrachten. Momenteel investeren we 1,0 FTE in deze extra ondersteuning om elke leerling optimaal te faciliteren. Onze fulltime intern begeleider is nauw betrokken bij de dagelijkse onderwijsontwikkeling en het welzijn van iedere leerling. Zowel leerkrachten, leerlingen als ouders kunnen bij de intern begeleider terecht met al hun schoolgerelateerde vragen. Daarnaast voert onze logopedist jaarlijks een preventieve screening uit bij alle leerlingen in groep 2, om vroegtijdige signalering van taalontwikkelingsproblemen te waarborgen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Gedragsontwikkeling
Intern Begeleider voor Zorgcoördinatie
Remedial Teacher voor Emotionele Steun
Kindercoach voor Persoonlijke Groei
Brugfunctionaris voor Samenwerking

Toelichting van de school:

Wij bieden op maat gemaakte sociaal-emotionele ondersteuning, afgestemd op de unieke behoeften van elk kind. Ons schoolteam kan flexibel een gedragsspecialist, kindercoach, remedial teacher en/of brugfunctionaris inschakelen, vaak in nauwe samenwerking met ouders. De intern begeleider speelt een centrale rol in de integrale zorg en ontwikkeling van onze leerlingen. Via onze samenwerking binnen ROK8, een netwerk van scholen en zorgverleners in de wijken De Hoek, Groenewoud en Sterrenkwartier, ontsluiten we additionele ondersteuningsmogelijkheden, zoals ouder-kindbegeleiding en de impulsklas. Verder maken we, via ons bestuur Nissewijs en het samenwerkingsverband OnderwijsCollectief, gebruik van gespecialiseerde expertise, waaronder specialisten op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid en jonge kind ontwikkeling.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Praktische Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Uitdagend Gedrag
Intern Begeleider voor Onderwijsadvies
Kindercoach voor Motivatie
Schoolmaatschappelijk Werker voor Gezinsondersteuning

Toelichting van de school:

Bij uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, kunnen leerkrachten, leerlingen of ouders altijd terecht bij onze intern begeleider. Samen stellen we een effectief ondersteuningsplan op, specifiek gericht op de behoeften van de leerling. Onze gedragsspecialist kan observeren in de klas om de leerkracht, het kind en de ouders te voorzien van praktische handvatten en strategieën. Ook de expertise van onze kindercoach en schoolmaatschappelijk werker is beschikbaar voor individuele begeleiding. Deze specialisten bieden op maat gemaakte ondersteuning om leerlingen te helpen hun volledige potentieel te bereiken en een positieve schoolervaring te garanderen.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Coördinatie
Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Naast het reguliere bewegingsonderwijs door onze gekwalificeerde vakdocent en de groepsleerkrachten, bieden we op Ods De Vuurvogel ruimte voor gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling. Deze extra begeleiding wordt altijd in nauw overleg met de intern begeleider georganiseerd. Ons doel is om alle leerlingen te stimuleren tot een actieve levensstijl en hen te helpen hun fysieke vaardigheden te optimaliseren, zodat ze met plezier kunnen deelnemen aan alle schoolactiviteiten.

4

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Coördinatie
Remedial Teacher voor Extra Ondersteuning
Bedrijfshulpverlener (BHV)
Eerste Hulp Bij Ongelukken (EHBO)

Toelichting van de school:

Binnen Ods De Vuurvogel voeren wij geen medische handelingen uit en hebben onze teamleden geen BIG-registratie. Voor leerlingen met specifieke medische behoeften, werken we nauw samen met ouders/verzorgers om de best mogelijke ondersteuning binnen onze schoolorganisatie te bieden, en waar nodig externe hulp in te schakelen. Onze school focust op mogelijkheden om leerlingen zo lang mogelijk binnen de reguliere onderwijssetting te laten participeren. Veiligheid en welzijn staan voorop, daarom zijn onze BHV- en EHBO-getrainde medewerkers paraat om adequaat te handelen bij noodgevallen, zoals ongevallen of brand. Zij zijn verantwoordelijk voor het verlenen van eerste hulp, het voorkomen en bestrijden van brand, en het alarmeren van iedereen op school bij calamiteiten, om zo een veilige leeromgeving te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Studiehuis/Stilteruimte
Toneelruimte
Kook- en bak faciliteiten (mobiele keukens)
Schooltuin (werkplekken) en moestuin
RT-ruimte

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Daltonschool De Vuurvogel

Uw Gids voor Passend Onderwijs in Spijkenisse

Op Daltonschool De Vuurvogel bieden we niet alleen regulier basisonderwijs, maar ook specifieke ondersteuning voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Naast algemene ondersteuning zijn er speciale programma's zoals de impulsklas en maatwerkarrangementen voor leerlingen met specifieke behoeften. Voor leerlingen met een fysieke beperking stellen we individuele plannen op. Meer details over deze faciliteiten vindt u in het uitgebreide ondersteuningsplan van Onderwijscollectief VPR. Wij zetten ons in voor een compleet netwerk van onderwijsvoorzieningen op Voorne-Putten Rozenburg, zodat elke leerling een passende plek vindt. Onze scholen werken nauw samen met speciaal onderwijsinstellingen om het aantal leerlingen dat momenteel geen onderwijs kan volgen te verminderen. Indien gespecialiseerd onderwijs noodzakelijk is, is een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) vereist. Deze wordt, in overleg met u als ouder, aangevraagd bij Onderwijscollectief VPR. De specialisten van Onderwijscollectief VPR beoordelen de aanvraag en stellen vast of gespecialiseerd onderwijs de juiste keuze is. Voor uitgebreide informatie over passend onderwijs en actuele ondersteuningsplannen, bezoek de website www.onderwijscollectiefvpr.nl. Ook het onafhankelijke ouder- en jeugdsteunpunt (steunpunt.onderwijscollectiefvpr.nl) biedt ondersteuning en informatie voor alle ouders en leerlingen. Daltonschool De Vuurvogel streeft ernaar het onderwijs- en zorgenaanbod te verrijken met gespecialiseerde expertise. Dit doen we door interne ontwikkeling en samenwerking met externe partners en collega-scholen binnen ROK8. Denk hierbij aan specialisten op het gebied van rekenen, taal, jonge kinderen en meer- of hoogbegaafdheid. Daarnaast willen we onze zorgfaciliteiten uitbreiden met diensten zoals logopedie, fysiotherapie en kindercoaching. We zien u als ouder als een essentiële partner in de educatie van uw kind. Onze brugfunctionaris faciliteert deze samenwerking door ouders actief te betrekken bij schoolzaken en te ondersteunen bij zorg- en onderwijsgerelateerde vragen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op ODS De Vuurvogel

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

De komende vier jaar focussen wij op continue verbetering van ons Daltononderwijs, geïnspireerd door de aanbevelingen van onze Dalton visitatie. We stimuleren gezamenlijk leren middels leerteams binnen fase 3 van 'Samen leren Inhoud' (SLIG). Ons team ontwikkelt zich naar een professionele cultuur waarin effectieve instructie centraal staat met het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). Vanaf schooljaar 2024-2025 streven we ernaar dat elke leerkracht EDI-gekwalificeerd is. We borgen onze voortgang via de PDCA-cyclus met regelmatige evaluaties en periodeplannen. Met trots behoren we tot de top 20% best scorende scholen binnen onze schoolwegingsgroep. Daarnaast implementeren we een portfolio-aanpak: gestart in 2023-2024, volledig operationeel en geborgd in 2025-2026. Onze visie is een uitdagend leerlandschap, geworteld in de Daltonkernwaarden. We bieden betekenisvolle leeromgevingen, zowel binnen als buiten de school, met thematisch onderwijs dat de ontwikkeling van Daltonvaardigheden bevordert. Elke leerreis is een ontdekkingstocht in de wereld. We zetten sterk in op kwalitatief hoogstaand onderwijs door de didactische vaardigheden van leerkrachten te versterken en een professionele kwaliteits-cultuur te bevorderen. Deze aanpak wordt stevig verankerd in onze organisatie. Wat betreft extra ondersteuning, integreren we externe expertise voor zorg en begeleiding. Ons team bestaat uit onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, stagiaires van Zadkine en Hogeschool Rotterdam, gespecialiseerde vakdocenten (gymnastiek), SMW-professionals, kindercoaches en schoolbegeleiders. Via de PDCA-cyclus werken leerkrachten met gedetailleerde groeps- en sublesplannen die lesaanbod, zorg en ondersteuning per leerling beschrijven. De kwaliteitscoördinator biedt hierbij ondersteuning, wat de borging in de organisatie versterkt.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Om onze onderwijskwaliteit continu te waarborgen, hanteren we vier strategische instrumenten die variëren van het overkoepelende schoolplan tot gedetailleerde evaluaties op groeps- en leerlingniveau. Deze instrumenten zijn hieronder uiteengezet, van breed naar specifiek. **Schoolplan:** Elke vier jaar actualiseren we ons schoolplan, een cruciaal sturingsinstrument dat onze focusgebieden voor onderwijs en kwaliteitsbeleid uiteenzet. Het huidige schoolplan van ODS De Vuurvogel bestrijkt de periode 2023-2027. **Jaarplan:** Dit plan vertaalt de ambities van het schoolplan naar concrete doelen voor het lopende schooljaar. Voor schooljaar 2024-2025 richten we ons op vier kernpijlers: basisvaardigheden rekenen en taal, pedagogisch en didactisch handelen, inzicht in leerlingontwikkeling, en sociale vorming en burgerschap. Elk van deze pijlers wordt aangestuurd door een toegewijd leerteam. **Schoolanalyse:** Dit monitoringsinstrument evalueert onze onderwijsresultaten ten opzichte van onze schoolambities, signaleringswaarden en landelijke gemiddelden. De halfjaarlijkse analyses per leerjaar en vakgebied bieden waardevolle inzichten voor onze schoolontwikkeling en stimuleren onderzoeksvragen binnen leerteams. **Onderwijsplan:** Dit plan bevat de gedetailleerde uitwerking van ons onderwijs per leerjaar en vakgebied. Het biedt kaders, zoals lesmodellen en evaluatietools, en specificeert onze ambitieuze leerresultaten en groepsanalyses, gebaseerd op zowel landelijke toetsen (IEP) als interne observaties. **Leerteams:** Onze onderwijsverbeteringen worden vormgegeven door vier gespecialiseerde leerteams: Basisvaardigheden rekenen en taal, Pedagogisch en didactisch handelen, Zicht op ontwikkeling, en Sociale vorming en burgerschap. Elk leerteam stuurt op basis van het jaarplan, dat wordt opgesteld conform het schoolplan, schoolanalyses en evaluaties. De directie en intern begeleiders zijn nauw betrokken bij elk leerteam, met als doel de teams steeds meer autonomie te verlenen. Hierbij leren de teams dat duurzame ontwikkeling voortkomt uit heldere onderzoeksvragen, grondig onderzoek, onderbouwde conclusies en gestructureerde samenwerking binnen de afgesproken overlegstructuren. Ter ondersteuning van deze transitie wordt een Onderwijskundig Team (OT) samengesteld, bestaande uit vertegenwoordigers van elk leerteam, de intern begeleider(s) en directie. Dit team faciliteert feedback en inspiratie. Wekelijks organiseert een leerteam een teamsessie om de voortgang te delen en input van het team te verzamelen. Aansluitend vinden bouwvergaderingen plaats om deze input om te zetten in concrete acties voor de leerkrachten.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen: Ons Unieke Aanbod

Toelichting van de school

ODS De Vuurvogel in Spijkenisse biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Wij geloven in een warme en veilige start, waarbij elk kind de ruimte krijgt om te ontdekken en te groeien. Onze focus ligt op spelenderwijs leren en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Met 166 leerlingen creëren we een hechte gemeenschap waar persoonlijke aandacht centraal staat. Ons ervaren team zet zich dagelijks in om een rijke leerervaring te bieden, aangepast aan de behoeften van elk kind. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een succesvolle schoolloopbaan.

Veelgestelde vragen

Welk Speciaal Aanbod Heeft ODS De Vuurvogel Voor Jonge Kinderen?

ODS De Vuurvogel biedt meer dan alleen regulier onderwijs voor jonge kinderen. Wij faciliteren een naadloze overgang van kinderopvang naar de basisschool. Ons programma omvat specifieke activiteiten gericht op de ontwikkeling van peuters en kleuters. Dit stimuleert hun nieuwsgierigheid en legt een sterke basis voor toekomstig leren. We zorgen voor een speelse en educatieve omgeving.

ODS De Vuurvogel biedt meer dan alleen regulier onderwijs voor jonge kinderen. Wij faciliteren een naadloze overgang van kinderopvang naar de basisschool. Ons programma omvat specifieke activiteiten gericht op de ontwikkeling van peuters en kleuters. Dit stimuleert hun nieuwsgierigheid en legt een sterke basis voor toekomstig leren. We zorgen voor een speelse en educatieve omgeving.

Professionele Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met Welke Partners Werkt ODS De Vuurvogel Samen Voor Jonge Kinderen?

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt ODS De Vuurvogel nauw samen met externe partners. Deze samenwerking garandeert een breed scala aan ondersteuning en educatieve mogelijkheden. Onze samenwerking met Kinderopvang Mundo zorgt voor een doorlopende leerlijn. Dit betekent dat uw kind een consistente en stimulerende ervaring heeft, zowel thuis als op school. Ontdek de voordelen van deze gebundelde expertise.

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt ODS De Vuurvogel nauw samen met externe partners. Deze samenwerking garandeert een breed scala aan ondersteuning en educatieve mogelijkheden. Onze samenwerking met Kinderopvang Mundo zorgt voor een doorlopende leerlijn. Dit betekent dat uw kind een consistente en stimulerende ervaring heeft, zowel thuis als op school. Ontdek de voordelen van deze gebundelde expertise.

Team | ods De Vuurvogel in Spijkenisse | [2025] Schoolregister