
Schoolweging
De schoolweging van De Vuurvogel Spijkenisse is 33,97 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90.1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt dat de school effectief basisvaardigheden garandeert, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33.97). Vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 93.0%, wat wijst op ruimte voor verdere optimalisatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
37.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat 2.8 procentpunt boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde (34.3%) ligt. Dit is echter ruim onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (47.6%). De focus op maatwerk in het IEP-leerlingvolgsysteem lijkt een bescheiden maar positief effect te hebben.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is praktijkgericht: 32% van de leerlingen krijgt een vmbo-b/-k-advies (vs. 10.6% landelijk), terwijl slechts 8% havo/vwo-advies ontvangt (vs. 37.2% regio). Opvallend is het hoge percentage 'onbekend'-adviezen (16%), mogelijk gerelateerd aan het intensieve ontwikkelingsvolgmodel dat latere advisering stimuleert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vuurvogel Spijkenisse | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem Basisscholen zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Een LVS laat de leerkracht zien hoe een leerling, of een groep leerlingen, zich ontwikkelt. Heeft de leerling de lesstof goed opgepakt? Is hij of zij gegroeid? Welke lesstof moet de leerkracht de komende periode (extra) aanbieden? Sinds dit schooljaar gebruiken wij daar IEP LVS voor. De toetsen worden twee maal per jaar afgenomen in groep 3 t/m 7 en in groep 8 eenmaal. De overheid heeft bepaald welke kennis en vaardigheden een kind moet leren op school, om straks verder te kunnen op het voortgezet onderwijs en in de maatschappij. Daarvoor bestaan leerdoelen. IEP heeft die leerdoelen opgedeeld in behapbare stukjes die getoetst kunnen worden. Zo laat het IEP LVS duidelijk zien of het kind op koers ligt om de leerdoelen te halen. De leerkracht kan vervolgens zien welke onderdelen extra aandacht nodig hebben en welke juist al goed gaan. Op die manier helpt IEP LVS de school om het kind te geven wat het nodig heeft. Een kind is meer dan taal en rekenen. Doorzettingsvermogen, empathie, vindingrijkheid en motivatie doen er óók toe. Net als de interactie met anderen, kunnen plannen of omgaan met gevoelens. IEP LVS kijkt niet alleen naar taal en rekenen (hoofd) maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen (hart en handen). Dat geeft een compleet beeld van het kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (8.3%) blijft onder het landelijk gemiddelde (11.8%), terwijl 12.5% boven advies presteert. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering via formatieve toetsen en observaties. De school benadrukt in haar beleid het belang van realistische plaatsing, wat terugkomt in de hoge 'op advies'-score van 79.2%.
Sociale ontwikkeling
Kinderen mogen zichzelf zijn, worden wie je bent. Kinderen mogen zichzelf zijn op Daltonschool de Vuurvogel. Veiligheid is een basisvoorwaarde voor de ontwikkeling van elk individu en van de groep waarin wordt geleerd en gewerkt. Leraren stimuleren actief de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van leerlingen. Hierbij zorgen zij voor afstemming op de leer- en ontwikkelbehoeften en talenten. De leraar is leider en begeleider van leerlingen, die leren hoe zij hun eigen ontwikkeling vorm kunnen geven.De school beschouwt ouders als partner bij het vormgeven van de ontwikkeling van hun kind. Binnen de school vindt de ontwikkeling van elk kind plaats binnen voor iedereen bekende regels en kaders. Wij streven naar zo hoog mogelijke opbrengsten, zowel op cognitief- als creatief gebied. We kijken hierbij vooral naar de groei die een kind realiseert. We hebben oog voor de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen. We maken gebruik van Zien! bij het zicht houden op de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. LEES MINDER
Wij zorgen voor groot en klein
Wij zorgen dat iedereen zich veilig voelt.
Wij zorgen voor rust in en om de school.
Wat is de werkwijze van ods De Vuurvogel voor sociale ontwikkeling?
Het team van ods De Vuurvogel onderschrijft dezelfde pedagogische uitgangspunten, waarbij gehandeld wordt vanuit de onderwijsbehoefte van het kind, rekening houdend met de afgesproken leerlijnen. De Daltonkernwaarden zijn hierbij leidend. Er wordt in alle groepen gewerkt met de methode 'Soemo'. De school werkt met een preventieve aanpak, leren door doen, training van sociaal-emotionele vaardigheden, positieve communicatie, oplossingsgericht werken en een schoolbrede aanpak. Er is een veiligheidsplan met aandacht voor fysieke en sociale veiligheid en er wordt een pestprotocol gehanteerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt ods De Vuurvogel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Ods De Vuurvogel gebruikt de volgende registratievormen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Zien, WMKpo tevredenheidspeiling leerlingen, WMKpo tevredenheidspeiling ouders, WMKpo tevredenheidspeiling leerkrachten.