ods De Vuurvogel in Spijkenisse

De resultaten van ods De Vuurvogel in Spijkenisse

Current section: resultaten
Zwanenhoek 41
3201 Spijkenisse

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van ods De Vuurvogel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past ods De Vuurvogel bij jullie?

Ontdek hoe goed ods De Vuurvogel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen ODS De Vuurvogel

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de basisvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit fundamentele niveau dient te halen. Dit percentage, de signaleringswaarde, geldt uniform voor alle Nederlandse basisscholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Prestaties op ODS De Vuurvogel

Het streefniveau markeert een uitdagender prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen de school naar verwachting op dit niveau moet presteren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van ods De Vuurvogel?

Op ODS De Vuurvogel volgen we de ontwikkeling van leerlingen van groep 1 tot en met groep 8 nauwgezet. Dit doen we door middel van gerichte observaties, summatieve toetsen en formatieve toetsmomenten. Alle verzamelde gegevens worden zorgvuldig opgeslagen in ons leerlingvolgsysteem (IEP) en onze centrale leerlingadministratie (ParnasSys). Vanaf groep 7 betrekken we ouders actief bij de mogelijke doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Hierbij maken we een weloverwogen afweging tussen meetbare leerprestaties uit toetsen en de zichtbare ontwikkeling door observaties. Aan het einde van groep 8 leggen de leerlingen een doorstroomtoets af. Deze toets biedt een waardevolle indicatie of het voorlopige schooladvies van ODS De Vuurvogel passend is voor de individuele leerling. Mochten leerlingen hoger scoren op deze toets, dan herziet de school het advies met de grootst mogelijke zorgvuldigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Daltonschool De Vuurvogel

Op Daltonschool De Vuurvogel in Spijkenisse staat de sociale ontwikkeling van elk kind centraal. Wij creëren een veilige omgeving waar leerlingen zichzelf kunnen zijn en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Veiligheid is de fundamentele basis voor zowel individuele groei als groepsprestaties. Onze toegewijde leerkrachten stimuleren actief de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de leerlingen. Ze stemmen de begeleiding af op de unieke leer- en ontwikkelbehoeften, en de talenten van elk kind. De leerkracht fungeert als leider en coach, die leerlingen begeleidt bij het vormgeven van hun eigen leerproces en persoonlijke groei. Wij zien ouders als essentiële partners in de ontwikkeling van hun kind. Binnen onze school opereren we binnen duidelijke, voor iedereen bekende regels en kaders, wat bijdraagt aan een voorspelbare en prettige leeromgeving. We streven naar de hoogst mogelijke opbrengsten, zowel op cognitief als creatief vlak, met speciale aandacht voor de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Om deze groei te monitoren en te ondersteunen, maken we gebruik van de 'Zien!' methode.

Oog voor elkaar: we zorgen voor iedereen.

Veiligheid voorop: iedereen voelt zich geborgen.

Rust en orde: we zorgen voor een prettige omgeving.

Wat is de aanpak van Daltonschool De Vuurvogel voor sociale ontwikkeling?

Ons team hanteert gedeelde pedagogische principes, waarbij we primair inspelen op de onderwijsbehoeften van het kind, met respect voor vastgestelde leerlijnen en de kernwaarden van Daltononderwijs. In alle groepen passen we de methode 'Soemo' toe. Onze aanpak is preventief, gericht op een positieve en zorgzame omgang tussen leerlingen. We geloven in 'leren door te doen' en ervaringsgericht leren, om leerlingen te leren verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap. We beschouwen sociaal-emotionele vaardigheden als trainbaar en leren leerlingen conflicten constructief op te lossen. We hanteren positieve communicatie om openheid voor verschillen te bevorderen en werken oplossingsgericht, zodat leerlingen leren democratisch beslissingen te nemen. Dit alles gebeurt binnen een schoolbrede aanpak waarbij iedereen, inclusief ouders, betrokken is om een gezond, uitdagend en veilig schoolklimaat te garanderen. Ons veiligheidsplan omvat zowel fysieke als sociale veiligheid, en we hanteren een strikt pestprotocol.

Welke methoden en instrumenten worden gebruikt om sociale vooruitgang te meten op Daltonschool De Vuurvogel?

Daltonschool De Vuurvogel hanteert diverse methoden en instrumenten om de sociale ontwikkeling en het welzijn van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst
  • Zien! observatiemethode
  • WMKpo tevredenheidspeiling onder leerlingen
  • WMKpo tevredenheidspeiling onder ouders
  • WMKpo tevredenheidspeiling onder leerkrachten

Welke specifieke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op deze school?

Daltonschool De Vuurvogel zet de volgende methodiek in voor sociaal-emotioneel leren:

  • De Vreedzame School

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit van Ods De Vuurvogel Beoordeeld

De onderwijsinspectie heeft ods De Vuurvogel een 'voldoende' beoordeling toegekend. Dit betekent dat onze school voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen en een solide leeromgeving biedt voor alle leerlingen. Op bestuursniveau ziet de inspectie geen risico's, wat duidt op een stabiele en verantwoorde aansturing van de school. Dit geeft vertrouwen in de continuïteit en de toekomst van ons onderwijs. In het schooljaar 2020-2021 werd onze school geselecteerd voor een verificatieonderzoek. We keken ernaar uit om de inspectie te ontvangen en de unieke aanpak en passie binnen ons team te delen. Het bezoek bood een waardevolle gelegenheid om ons verhaal te vertellen aan de onderwijsinspectie.

Resultaten | ods De Vuurvogel in Spijkenisse | [2025] Schoolregister