
Het team van O.b.s. De Vogelenzang in Spijkenisse
Current section: teamZie hier hoe het team van O.b.s. De Vogelenzang is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van O.b.s. De Vogelenzang. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past O.b.s. De Vogelenzang bij jullie?
Ontdek hoe goed O.b.s. De Vogelenzang bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor O.b.s. De Vogelenzang gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Zorgeloze Leerkrachtvervanging bij O.b.s. De Vogelenzang: Ons Beleid bij Afwezigheid
Bij O.b.s. De Vogelenzang garanderen we een continue leerervaring voor uw kind, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Ons zorgvuldig opgesteld beleid zorgt voor een vlotte en effectieve vervanging bij ziekte of verlof. Ons beleid bij ziekte of verlof van een leerkracht is erop gericht de impact op de dagelijkse lessen te minimaliseren. We beginnen met het inschatten van de duur van de benodigde vervanging. Vervolgens kijken we naar interne oplossingen, zoals het inzetten van beschikbare collega's of het herverdelen van taken. Indien interne oplossingen niet volstaan, kunnen we overwegen om klassen tijdelijk te verdelen over andere groepen, uiteraard binnen de gestelde grenzen van twee dagen en met respect voor de pedagogische haalbaarheid. In het uiterste geval, en enkel na zorgvuldige overweging, kunnen we besluiten een groep tijdelijk thuis te laten. Hierbij informeren we ouders schriftelijk en bieden we opvang binnen de school voor kinderen die geen alternatieve opvang hebben. Onze schoolleider is primair gericht op schoolontwikkeling en is beschikbaar voor ambulante taken, tenzij herplanning van werkzaamheden dit toelaat. Het welzijn en de educatieve continuïteit van onze leerlingen staan altijd voorop bij het nemen van deze beslissingen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Onderwijs en aanbod Onderwijspijlers Hier werken we aan met kinderen: Ontwikkelen: wat heb ik straks nodig? (kennis en vaardigheden) Ontplooien: wie ben ik en hoe kom ik tot leren? (persoonsvorming en eigenaarschap) Ontmoeten: wat kan ik leren van mijn omgeving en wat kan ik betekenen voor anderen? (mens/wijk/wereld) Ondernemen: welke kansen zijn er voor mij en wat past bij mij? (durven doen en ontdekken wat bij je past) Ontspannen: hoe zorg ik voor rust en reflectie op school en daarbuiten? (rust, reflectie en mindset) Lesaanpak Structuur: We maken duidelijke afspraken en houden ons hieraan Plezier: We maken plezier en kijken waarvan kinderen gaan stralen. Eigenaarschap: We delen verantwoordelijkheid en inzicht in het leerproces en stimuleren kinderen om hierin zelf keuzes te maken. Onderwijsrandvoorwaarden Veiligheid: Een veilig pedagogisch klimaat waarin we elkaar respecteren en waarderen. Partnerschap: Een fijne samenwerking en afstemming met elkaar. Kwaliteit: Een uitstekend opgeleid team: Gedreven om te leren en zichzelf te blijven ontwikkelen. Ons onderwijs Op onze school werken wij volgens het leerstofjaarklassensysteem. De basis van ons onderwijs vormt het individuele kind. Dit houdt in dat wij tegemoetkomen aan de verschillen die er zijn in de ontwikkeling van de kinderen. De ene leerling heeft meer of minder leertijd nodig dan de andere en wij spelen hierop in. Dat kan op verschillende manieren. Zo hebben wij onder andere gekozen voor het geven van instructie op maat. Kinderen krijgen naar behoefte instructie. Dit houdt in dat kinderen die het nodig hebben extra instructie krijgen en dat kinderen die de stof eenvoudiger oppikken minder instructie krijgen. Wij hanteren hiervoor het Doordacht Passend Lesmodel.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Maat: Ontdek Ons Zorgteam
Taalontwikkeling en Rekenen: Stimuleren van Academische Groei
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Compacten en Verrijken als Leerstrategie Leerlingen die de leerstof sneller doorlopen, verdienen uitdagend en passend materiaal. Op De Vogelenzang hanteren we het concept "Compacten en Verrijken". Dit betekent dat de basisleerstof efficiënt wordt aangeboden, waardoor er ruimte ontstaat voor verdiepende en verrijkende activiteiten. Deze aanpak bevordert de ontwikkeling van essentiële leer- en werkstrategieën en het "leren leren". Flex-groepen voor Jonge Talenten Voor leerlingen van 4 tot 7 jaar met een ontwikkelingsvoorsprong of vermoedens van hoogbegaafdheid, bieden wij speciale flex-groepen. Binnen deze reguliere groepen wordt het onderwijs aangepast aan de specifieke onderwijsbehoeften van deze kinderen. Begeleiding door de groepsleerkracht en onderwijsassistent richt zich op zowel sociaal-emotionele als didactische en cognitieve ontwikkeling. Plusklas: Verdieping en Uitdaging Vanaf groep 4 kunnen leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, een goede werkhouding bezitten en zelfstandig zijn, deelnemen aan de plusklas. Hier ligt de focus op het leren van nieuwe vaardigheden door middel van verrijkingsopdrachten. De plusklas besteedt speciale aandacht aan "Mindset" en "Leren Leren". NT2 Ondersteuning: Welkom in Nederland Kinderen die de Nederlandse taal nog niet beheersen, worden verwezen naar de Taalschool "De Kameleon". Na het behalen van een voldoende taalniveau keren zij terug naar onze school. Hier worden zij gekoppeld aan een buddy en ontvangen zij extra begeleiding, zoals pre-teaching en verlengde instructie, met name bij vakken die een grotere woordenschat vereisen. Woordenschat wordt visueel ondersteund en ouders worden actief betrokken bij het oefenen. Ondersteuning bij Leerproblemen: Aangepaste Leerlijnen Voor leerlingen met leerproblemen, waaronder ernstige reken- of taalproblemen, bieden we aangepaste leerlijnen. Door middel van methodeonafhankelijke toetsen en methodegebonden toetsen analyseren we de leerresultaten om de juiste leerlijn te bepalen. Bij laagbegaafdheid of moeite met instructie worden de leerstof, het huiswerk en de beoordeling aangepast. Voor leerlingen met grote achterstanden (>2 jaar) stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op, met wekelijkse begeleiding door een OPP-specialist en extra ondersteuning door onderwijsassistenten. Dyslexie Protocol: Focus op Leesvaardigheid Leerlingen met stagnaties in de leesontwikkeling volgen ons dyslexieprotocol. Onze leesspecialist monitort de leesontwikkeling en ondersteunt leerkrachten bij leesinterventies. Risicolezers krijgen extra leestijd. Bij aanhoudende stagnatie wordt een dyslexieonderzoek aangevraagd. Het preventieve programma BOUW wordt ingezet bij leerlingen in groep 2 met leesproblemen. We stimuleren actief het leestempo en leesplezier thuis door middel van materialen en online bronnen, in samenwerking met ouders.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden en Weerbaarheid
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Mindfulness in de Klas: Rust en Zelfbewustzijn Onze school integreert mindfulness in het lesprogramma om het welbevinden van leerlingen te bevorderen. In een cyclus van 8 weken leren kinderen omgaan met prikkels, stress te verminderen, hun concentratie te verbeteren en positieve sociale interacties te ontwikkelen. Mindfulness draagt bij aan weerbaarheid, een positieve groepssfeer en zelfbewustzijn. Vroegsignalering en Ondersteuning voor Kwetsbare Gezinnen Binnen ons schoolteam volgen vier medewerkers nauwgezet kwetsbare leerlingen en gezinnen, met name in de groepen 1 t/m 4. Zij bieden, in samenwerking met leerkrachten en het zorgteam, proactieve ondersteuning om de situatie van deze leerlingen en hun families te verbeteren. Schoolgericht Maatschappelijk Werk (SMW): Praktische Hulp Onze schoolgericht maatschappelijk werkers, Sophie Leeman, Joyce de Hoog en Ellen Wessels-van Dijkhuizen, bieden aanvullende zorg. Zij zijn wekelijks op school aanwezig en ondersteunen bij opvoedingsvragen, verlieservaringen of andere persoonlijke problematiek die invloed heeft op het kind. Ook kunnen zij kinderen begeleiden via een "Amigo-traject" of helpen bij aanmeldingen voor jeugdhulp. Kindercoach: Executieve Functies Versterken In specifieke gevallen wordt onze kindercoach ingezet om de executieve functies van een leerling te versterken. Deze functies, zoals plannen, organiseren en emotieregulatie, zijn cruciaal voor succesvol leren. De coaching gebeurt in nauw overleg met het zorgteam en de leerkracht, met gebruik van methodes zoals "Breinhelden" en "Mindset".
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Positief Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Pedagogisch Groepsplan (PGP) voor een Veilige Leeromgeving Wij monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van leerlingen met behulp van diverse instrumenten zoals ParnasSys leerlijnen, IEP-vragenlijsten en sociogrammen. De informatie van leerkrachten vormt de basis voor het Pedagogisch Groepsplan (PGP), waarin zowel groeps- als individuele behoeften worden beschreven. Dit plan, geëvalueerd en bijgesteld met ondersteuning van specialisten, waarborgt een passend pedagogisch klimaat en de juiste zorgzwaarte. 'Teach like a Champion' (TLAC): Structuur en Effectiviteit TLAC-technieken versterken gedrag, werkhouding en taakaanpak. Vaste routines, een kernonderdeel van TLAC, ontlasten het werkgeheugen van leerlingen en bevorderen de focus. Deze aanpak zorgt voor duidelijkheid, structuur en eenduidigheid binnen de school. PRIMO-project: Preventie van Pesten Onze school hanteert het PRIMO-project, een effectief antipestprogramma dat leidt tot een verbeterd schoolklimaat en verhoogde leerlingtevredenheid. Resultaten tonen een significante afname van pestgedrag en antisociaal gedrag, met verbeteringen in ordehandhaving en het sociale klimaat. Een duidelijke gedragscode ondersteunt deze aanpak. HiRO Lesmethode: Sociaal-Emotionele Vaardigheden De HiRO lesmethode, gebaseerd op judo-principes, bevordert de persoonlijke en sociaal-emotionele ontwikkeling. Door middel van ervarend leren en reflectie ontwikkelen kinderen zeven kernwaarden: vertrouwen, samenwerken, respect, beheersing, weerbaarheid, discipline en plezier. HiRO leidt tot zelfbewuste, empathische en sociaal vaardige kinderen. Breinhelden: Training van Executieve Functies In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met "Breinhelden" om executieve functies te trainen. Deze functies, zoals plannen, organiseren en emotieregulatie, zijn essentieel voor schoolsucces en dagelijkse uitdagingen. Externe Ondersteuning: Samenwerking met Jeugdhulp Indien nodig werken we samen met ouders en externe jeugdhulpverleners om de juiste ondersteuning te bieden voor gedrag, werkhouding of taakaanpak. Een gezamenlijk plan van aanpak en een Ontwikkelingsperspectief (OPP) zorgen voor een gestructureerde aanpak.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Deelname
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Motorische Ontwikkeling: Van Grof naar Fijn Op O.b.s. De Vogelenzang en O.b.s. Annie M.G. Schmidt besteden we veel aandacht aan de motorische ontwikkeling, met name in de onderbouw. Door gerichte observaties signaleren we vroegtijdig eventuele problemen. Onze vakdocent bewegingsonderwijs werkt nauw samen met de groepsleerkrachten om de grove motoriek te stimuleren tijdens gymlessen. Leerlingen met uitdagingen in de fijne motoriek ontvangen extra ondersteuning. Samenwerking met Fysiotherapie en Ergotherapie Bij specifieke motorische of lichamelijke ontwikkelingsuitdagingen schakelen we externe specialisten in, zoals kinderfysiotherapeuten of ergotherapeuten. Ouders worden actief betrokken om thuis te oefenen en de ontwikkeling te ondersteunen. Inclusieve Bewegingslessen Voor leerlingen met een lichamelijke beperking zorgen we voor een veilige en toegankelijke leeromgeving. We passen de lessen aan en bieden de benodigde hulpmiddelen, zodat ieder kind volledig kan deelnemen aan alle activiteiten, inclusief de gymlessen.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilig en Zorgzaam
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Veilige Deelname aan Onderwijs met Medische Zorg Wij waarborgen dat alle leerlingen veilig en volwaardig kunnen deelnemen aan het onderwijs, ook als zij medische zorg of persoonlijke verzorging nodig hebben. In overleg met ouders en externe zorgverleners stellen we duidelijke afspraken op en leggen deze vast in ons leerlingvolgsysteem. Schriftelijke toestemming van ouders is hierbij essentieel.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Optimale Leerlingondersteuning op O.b.s. De Vogelenzang
Een Diepgaande Kijk op Onze Onderwijsondersteuning
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan bij O.b.s. De Vogelenzang
Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?
Hoe realiseert O.b.s. De Vogelenzang haar schoolse doelen?
Ontdek het Jonge Kind Programma op O.b.s. De Vogelenzang
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt O.b.s. De Vogelenzang extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Ja, O.b.s. De Vogelenzang biedt specifieke programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang, om een optimale start te garanderen.
Met welke partners werkt O.b.s. De Vogelenzang samen voor het jonge kind programma?
O.b.s. De Vogelenzang werkt samen met gerenommeerde partners zoals Peuteropvang Klein Maar Dapper en Kinderopvang Partou om het aanbod voor het jonge kind te verrijken.