O.b.s. De Vogelenzang in Spijkenisse

Het team van O.b.s. De Vogelenzang in Spijkenisse

Current section: team
J. Wagenaarstraat 2
3208 Spijkenisse

Zie hier hoe het team van O.b.s. De Vogelenzang is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van O.b.s. De Vogelenzang. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past O.b.s. De Vogelenzang bij jullie?

Ontdek hoe goed O.b.s. De Vogelenzang bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor O.b.s. De Vogelenzang gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Zorgeloze Leerkrachtvervanging bij O.b.s. De Vogelenzang: Ons Beleid bij Afwezigheid

Bij O.b.s. De Vogelenzang garanderen we een continue leerervaring voor uw kind, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Ons zorgvuldig opgesteld beleid zorgt voor een vlotte en effectieve vervanging bij ziekte of verlof. Ons beleid bij ziekte of verlof van een leerkracht is erop gericht de impact op de dagelijkse lessen te minimaliseren. We beginnen met het inschatten van de duur van de benodigde vervanging. Vervolgens kijken we naar interne oplossingen, zoals het inzetten van beschikbare collega's of het herverdelen van taken. Indien interne oplossingen niet volstaan, kunnen we overwegen om klassen tijdelijk te verdelen over andere groepen, uiteraard binnen de gestelde grenzen van twee dagen en met respect voor de pedagogische haalbaarheid. In het uiterste geval, en enkel na zorgvuldige overweging, kunnen we besluiten een groep tijdelijk thuis te laten. Hierbij informeren we ouders schriftelijk en bieden we opvang binnen de school voor kinderen die geen alternatieve opvang hebben. Onze schoolleider is primair gericht op schoolontwikkeling en is beschikbaar voor ambulante taken, tenzij herplanning van werkzaamheden dit toelaat. Het welzijn en de educatieve continuïteit van onze leerlingen staan altijd voorop bij het nemen van deze beslissingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijs en aanbod Onderwijspijlers Hier werken we aan met kinderen: Ontwikkelen: wat heb ik straks nodig? (kennis en vaardigheden) Ontplooien: wie ben ik en hoe kom ik tot leren? (persoonsvorming en eigenaarschap) Ontmoeten: wat kan ik leren van mijn omgeving en wat kan ik betekenen voor anderen? (mens/wijk/wereld) Ondernemen: welke kansen zijn er voor mij en wat past bij mij? (durven doen en ontdekken wat bij je past) Ontspannen: hoe zorg ik voor rust en reflectie op school en daarbuiten? (rust, reflectie en mindset) Lesaanpak Structuur: We maken duidelijke afspraken en houden ons hieraan Plezier: We maken plezier en kijken waarvan kinderen gaan stralen. Eigenaarschap: We delen verantwoordelijkheid en inzicht in het leerproces en stimuleren kinderen om hierin zelf keuzes te maken. Onderwijsrandvoorwaarden Veiligheid: Een veilig pedagogisch klimaat waarin we elkaar respecteren en waarderen. Partnerschap: Een fijne samenwerking en afstemming met elkaar. Kwaliteit: Een uitstekend opgeleid team: Gedreven om te leren en zichzelf te blijven ontwikkelen. Ons onderwijs Op onze school werken wij volgens het leerstofjaarklassensysteem. De basis van ons onderwijs vormt het individuele kind. Dit houdt in dat wij tegemoetkomen aan de verschillen die er zijn in de ontwikkeling van de kinderen. De ene leerling heeft meer of minder leertijd nodig dan de andere en wij spelen hierop in. Dat kan op verschillende manieren. Zo hebben wij onder andere gekozen voor het geven van instructie op maat. Kinderen krijgen naar behoefte instructie. Dit houdt in dat kinderen die het nodig hebben extra instructie krijgen en dat kinderen die de stof eenvoudiger oppikken minder instructie krijgen. Wij hanteren hiervoor het Doordacht Passend Lesmodel.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Ontdek Ons Zorgteam

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Stimuleren van Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexie-expert
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Hoogbegaafdheidsspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Compacten en Verrijken als Leerstrategie Leerlingen die de leerstof sneller doorlopen, verdienen uitdagend en passend materiaal. Op De Vogelenzang hanteren we het concept "Compacten en Verrijken". Dit betekent dat de basisleerstof efficiënt wordt aangeboden, waardoor er ruimte ontstaat voor verdiepende en verrijkende activiteiten. Deze aanpak bevordert de ontwikkeling van essentiële leer- en werkstrategieën en het "leren leren". Flex-groepen voor Jonge Talenten Voor leerlingen van 4 tot 7 jaar met een ontwikkelingsvoorsprong of vermoedens van hoogbegaafdheid, bieden wij speciale flex-groepen. Binnen deze reguliere groepen wordt het onderwijs aangepast aan de specifieke onderwijsbehoeften van deze kinderen. Begeleiding door de groepsleerkracht en onderwijsassistent richt zich op zowel sociaal-emotionele als didactische en cognitieve ontwikkeling. Plusklas: Verdieping en Uitdaging Vanaf groep 4 kunnen leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, een goede werkhouding bezitten en zelfstandig zijn, deelnemen aan de plusklas. Hier ligt de focus op het leren van nieuwe vaardigheden door middel van verrijkingsopdrachten. De plusklas besteedt speciale aandacht aan "Mindset" en "Leren Leren". NT2 Ondersteuning: Welkom in Nederland Kinderen die de Nederlandse taal nog niet beheersen, worden verwezen naar de Taalschool "De Kameleon". Na het behalen van een voldoende taalniveau keren zij terug naar onze school. Hier worden zij gekoppeld aan een buddy en ontvangen zij extra begeleiding, zoals pre-teaching en verlengde instructie, met name bij vakken die een grotere woordenschat vereisen. Woordenschat wordt visueel ondersteund en ouders worden actief betrokken bij het oefenen. Ondersteuning bij Leerproblemen: Aangepaste Leerlijnen Voor leerlingen met leerproblemen, waaronder ernstige reken- of taalproblemen, bieden we aangepaste leerlijnen. Door middel van methodeonafhankelijke toetsen en methodegebonden toetsen analyseren we de leerresultaten om de juiste leerlijn te bepalen. Bij laagbegaafdheid of moeite met instructie worden de leerstof, het huiswerk en de beoordeling aangepast. Voor leerlingen met grote achterstanden (>2 jaar) stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op, met wekelijkse begeleiding door een OPP-specialist en extra ondersteuning door onderwijsassistenten. Dyslexie Protocol: Focus op Leesvaardigheid Leerlingen met stagnaties in de leesontwikkeling volgen ons dyslexieprotocol. Onze leesspecialist monitort de leesontwikkeling en ondersteunt leerkrachten bij leesinterventies. Risicolezers krijgen extra leestijd. Bij aanhoudende stagnatie wordt een dyslexieonderzoek aangevraagd. Het preventieve programma BOUW wordt ingezet bij leerlingen in groep 2 met leesproblemen. We stimuleren actief het leestempo en leesplezier thuis door middel van materialen en online bronnen, in samenwerking met ouders.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden en Weerbaarheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Hoogbegaafdheidsspecialist
Mindfulness Trainer
Zorgcoördinator

Toelichting van de school:

Mindfulness in de Klas: Rust en Zelfbewustzijn Onze school integreert mindfulness in het lesprogramma om het welbevinden van leerlingen te bevorderen. In een cyclus van 8 weken leren kinderen omgaan met prikkels, stress te verminderen, hun concentratie te verbeteren en positieve sociale interacties te ontwikkelen. Mindfulness draagt bij aan weerbaarheid, een positieve groepssfeer en zelfbewustzijn. Vroegsignalering en Ondersteuning voor Kwetsbare Gezinnen Binnen ons schoolteam volgen vier medewerkers nauwgezet kwetsbare leerlingen en gezinnen, met name in de groepen 1 t/m 4. Zij bieden, in samenwerking met leerkrachten en het zorgteam, proactieve ondersteuning om de situatie van deze leerlingen en hun families te verbeteren. Schoolgericht Maatschappelijk Werk (SMW): Praktische Hulp Onze schoolgericht maatschappelijk werkers, Sophie Leeman, Joyce de Hoog en Ellen Wessels-van Dijkhuizen, bieden aanvullende zorg. Zij zijn wekelijks op school aanwezig en ondersteunen bij opvoedingsvragen, verlieservaringen of andere persoonlijke problematiek die invloed heeft op het kind. Ook kunnen zij kinderen begeleiden via een "Amigo-traject" of helpen bij aanmeldingen voor jeugdhulp. Kindercoach: Executieve Functies Versterken In specifieke gevallen wordt onze kindercoach ingezet om de executieve functies van een leerling te versterken. Deze functies, zoals plannen, organiseren en emotieregulatie, zijn cruciaal voor succesvol leren. De coaching gebeurt in nauw overleg met het zorgteam en de leerkracht, met gebruik van methodes zoals "Breinhelden" en "Mindset".

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Positief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Hoogbegaafdheidsspecialist

Toelichting van de school:

Pedagogisch Groepsplan (PGP) voor een Veilige Leeromgeving Wij monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van leerlingen met behulp van diverse instrumenten zoals ParnasSys leerlijnen, IEP-vragenlijsten en sociogrammen. De informatie van leerkrachten vormt de basis voor het Pedagogisch Groepsplan (PGP), waarin zowel groeps- als individuele behoeften worden beschreven. Dit plan, geëvalueerd en bijgesteld met ondersteuning van specialisten, waarborgt een passend pedagogisch klimaat en de juiste zorgzwaarte. 'Teach like a Champion' (TLAC): Structuur en Effectiviteit TLAC-technieken versterken gedrag, werkhouding en taakaanpak. Vaste routines, een kernonderdeel van TLAC, ontlasten het werkgeheugen van leerlingen en bevorderen de focus. Deze aanpak zorgt voor duidelijkheid, structuur en eenduidigheid binnen de school. PRIMO-project: Preventie van Pesten Onze school hanteert het PRIMO-project, een effectief antipestprogramma dat leidt tot een verbeterd schoolklimaat en verhoogde leerlingtevredenheid. Resultaten tonen een significante afname van pestgedrag en antisociaal gedrag, met verbeteringen in ordehandhaving en het sociale klimaat. Een duidelijke gedragscode ondersteunt deze aanpak. HiRO Lesmethode: Sociaal-Emotionele Vaardigheden De HiRO lesmethode, gebaseerd op judo-principes, bevordert de persoonlijke en sociaal-emotionele ontwikkeling. Door middel van ervarend leren en reflectie ontwikkelen kinderen zeven kernwaarden: vertrouwen, samenwerken, respect, beheersing, weerbaarheid, discipline en plezier. HiRO leidt tot zelfbewuste, empathische en sociaal vaardige kinderen. Breinhelden: Training van Executieve Functies In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met "Breinhelden" om executieve functies te trainen. Deze functies, zoals plannen, organiseren en emotieregulatie, zijn essentieel voor schoolsucces en dagelijkse uitdagingen. Externe Ondersteuning: Samenwerking met Jeugdhulp Indien nodig werken we samen met ouders en externe jeugdhulpverleners om de juiste ondersteuning te bieden voor gedrag, werkhouding of taakaanpak. Een gezamenlijk plan van aanpak en een Ontwikkelingsperspectief (OPP) zorgen voor een gestructureerde aanpak.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Deelname

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Motorische Ontwikkeling: Van Grof naar Fijn Op O.b.s. De Vogelenzang en O.b.s. Annie M.G. Schmidt besteden we veel aandacht aan de motorische ontwikkeling, met name in de onderbouw. Door gerichte observaties signaleren we vroegtijdig eventuele problemen. Onze vakdocent bewegingsonderwijs werkt nauw samen met de groepsleerkrachten om de grove motoriek te stimuleren tijdens gymlessen. Leerlingen met uitdagingen in de fijne motoriek ontvangen extra ondersteuning. Samenwerking met Fysiotherapie en Ergotherapie Bij specifieke motorische of lichamelijke ontwikkelingsuitdagingen schakelen we externe specialisten in, zoals kinderfysiotherapeuten of ergotherapeuten. Ouders worden actief betrokken om thuis te oefenen en de ontwikkeling te ondersteunen. Inclusieve Bewegingslessen Voor leerlingen met een lichamelijke beperking zorgen we voor een veilige en toegankelijke leeromgeving. We passen de lessen aan en bieden de benodigde hulpmiddelen, zodat ieder kind volledig kan deelnemen aan alle activiteiten, inclusief de gymlessen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilig en Zorgzaam

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Veilige Deelname aan Onderwijs met Medische Zorg Wij waarborgen dat alle leerlingen veilig en volwaardig kunnen deelnemen aan het onderwijs, ook als zij medische zorg of persoonlijke verzorging nodig hebben. In overleg met ouders en externe zorgverleners stellen we duidelijke afspraken op en leggen deze vast in ons leerlingvolgsysteem. Schriftelijke toestemming van ouders is hierbij essentieel.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Didactische opvangklas
Leonardo onderwijs en Observatiegroep
Plusklas

Optimale Leerlingondersteuning op O.b.s. De Vogelenzang

Een Diepgaande Kijk op Onze Onderwijsondersteuning

Bij O.b.s. De Vogelenzang erkennen we dat elke leerling uniek is en specifieke onderwijsbehoeften kan hebben. Ons toegewijde team streeft ernaar om alle leerlingen, waar mogelijk, binnen onze vertrouwde schoolomgeving te begeleiden en te ondersteunen. Om deze ambitie te realiseren, werken we nauw samen met andere scholen en externe experts in Spijkenisse en de regio. We investeren continu in de expertise van ons eigen onderwijskundig team, zodat onze leerkrachten de best mogelijke ondersteuning kunnen bieden aan leerlingen met diverse leer- en gedragsuitdagingen. Ons Onderwijskundig Team, onder leiding van Petra de Kock, coördineert de zorg voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben naast de reguliere lesprogramma's. Dit team bestaat uit een intern begeleider, een orthopedagoog en een schoolmaatschappelijk werker, aangevuld met interne specialisten afhankelijk van de specifieke zorgvraag. Beperkingen in Ondersteuning: Waar Ligt Onze Focus? Hoewel we streven naar maximale inclusie, zijn er specifieke situaties waarin onze reguliere onderwijssetting beperkingen kan ondervinden. Dit betreft met name leerlingen met een verstandelijke handicap, of leerlingen met significante visuele of auditieve beperkingen die grote aanpassingen vereisen. We beoordelen zorgvuldig de groepsdynamiek en de draagkracht van zowel de groep als de leerkracht. Een belangrijke richtlijn is dat we een zorgzwaarte van maximaal 25% per groep hanteren om de kwaliteit van het onderwijs voor iedereen te waarborgen. Grenzen aan Zorg: Een Verantwoorde Aanpak Ondanks onze inspanningen stellen we duidelijke grenzen aan de geboden zorg om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Dit omvat het beoordelen van de opnamecapaciteit, de impact op het leerproces van medeleerlingen, de balans tussen zorg en onderwijs, en de handhaving van rust en veiligheid. Indien de extra begeleiding voor een leerling onevenredig veel tijd en middelen vergt, of de leeromgeving voor andere leerlingen verstoort, evalueren we de situatie kritisch. We kijken naar materiële mogelijkheden, de effectiviteit van het handelingsplan, en of de begeleiding op lange termijn geboden kan worden. Samenwerking met Ouders en Externe Partijen Een open communicatie en samenwerking met ouders is cruciaal voor de optimale ontwikkeling van elke leerling. Als onze basisondersteuning niet toereikend is, werken we samen met het samenwerkingsverband en ons onderwijskundig team om een passende onderwijsplek te vinden. Voor specifieke ondersteuningsmogelijkheden en informatie over passend onderwijs, zoals de impulsklas en maatwerkarrangementen, verwijzen we naar het ondersteuningsplan van Onderwijscollectief VPR. Dit collectief zet zich in voor een dekkend netwerk van onderwijsvoorzieningen op Voorne-Putten Rozenburg. Toelating tot Speciaal Onderwijs: De TLV Indien gespecialiseerd onderwijs noodzakelijk is, is een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) vereist. Deze wordt, in overleg met ouders, aangevraagd bij Onderwijscollectief VPR, die de geschiktheid beoordeelt. Meer informatie over passend onderwijs, het ondersteuningsplan en contactgegevens vindt u op www.onderwijscollectiefvpr.nl. Het onafhankelijke ouder- en jeugdsteunpunt van Onderwijscollectief VPR biedt tevens ondersteuning en advies. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning Continu verbeteren van ons onderwijsaanbod is een kernwaarde. We zetten in op teamontwikkeling, professionele leerkringen en het analyseren van data om interventies te optimaliseren. Onze focus voor de komende jaren ligt op: Masterplan klassenbezoeken DPL en Teach Like a Champion Differentiatie met periodeplanners in groep 1-2 Implementatie en borging HiRO Mindfulness trainingen Trajecten voor kindercoaches Begeleiding van NT2-leerlingen Doorontwikkeling van de Didactische OpvangKlas (DOK) Ondersteuning van leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong Versterking van het 'compacten & verrijken' programma

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan bij O.b.s. De Vogelenzang

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Bij O.b.s. De Vogelenzang, ook bekend als Annie M.G. Schmidt, streven we naar inclusiever onderwijs met een robuuste zorgstructuur. We bieden gespecialiseerde ondersteuning via een toegewijde schoolbegeleider van het SWV en Nissewijs. Dankzij onze omvang kunnen we breed vakmanschap inzetten, zoals DPL TLAC, en uitstekende basisondersteuning bieden. Ons aanbod omvat compacten en verrijken, een plusklas, burgerschapsvorming, VVE, een Didactische OpvangKlas, en Leonardo-programma's voor observatie en opvang van hoogbegaafde leerlingen. We hanteren een kansenbeleid en verlengde dagarrangementen, met een schoolbegeleider die leraren ondersteunt en een dialoog aangaat met het SWV, versterkt door onze eigen orthopedagoog en psycholoog. Proactieve follow-up met effectieve interventies garandeert optimale ontwikkeling. Ons onderwijs is geclusterd rond vijf kernpijlers, wat leidt tot uitmuntend onderwijs. Onderwijskundig leiderschap van de schoolleider en onderwijscoaches, in lijn met het onderzoekskader 2021, zorgt voor een scherpe focus. Ons onderwijsaanbod is gekoppeld aan ons kompas: Ontwikkelen, Ontplooien, Ontmoeten, Ondernemen en Ontspannen. We stellen duidelijke doelen en meten resultaten om onze ambitie te realiseren. Onze identiteit 'Feel Like a Champion' vertalen we naar de dagelijkse praktijk met 'Teach Like a Champion'. We focussen op de talenten van elk kind, creëren een omgeving waar fouten maken mag om te groeien, en stimuleren nieuwsgierigheid, daadkracht en doelgericht samenwerken. De TLAC 3.0 technieken verhogen de betrokkenheid en zorgen voor een efficiënt gebruik van lestijd. We vergroten het vakmanschap van onze leraren in begrijpend lezen, rekenen en burgerschap, essentieel voor het behalen van hoge onderwijsresultaten (OP0 en OR1). Scholing, collectief leren en klassenbezoeken, ondersteund door AOS3R, externe en interne schoolopleiders en mentorentraining, zijn hierbij cruciaal. Toekomstgericht organiseren doen we met lef, innovatie en ondernemerschap. We bouwen aan een lerende organisatiecultuur met gedeeld leiderschap en eigenaarschap, rollendifferentiatie en parallelteams. Een professionele jaarkalender en het benutten van onze schaalgrootte als vliegwiel zorgen voor duurzame groei en continue verbetering.

Hoe realiseert O.b.s. De Vogelenzang haar schoolse doelen?

Onze aanpak, inzet en verantwoording zijn nauwkeurig afgestemd op het behalen van onze schoolse doelen, met aandacht voor inspectie en bestuur. We hanteren het Waarderingskader van de Inspectie en voeren regelmatige kwaliteitsgesprekken met het bestuur. Ons Koersplan Nissewijs 2023-2027, kwaliteitskaarten, subsidie voor de Leonardo-observatiegroep en de inbreng van de GMR vormen de basis voor onze kwaliteitsbewaking. Het team maakt effectief gebruik van leerlingvolgsystemen zoals ParnasSys en IEP, met specifieke leerlijnen en periodeplanners. We investeren in de expertise van onze leraren door opleidingen tot rekenspecialist, taalspecialist, leesspecialist en specialist jonge kind. Drempelonderzoek, vitaliteitsgesprekken, klassenbezoeken, collegiale consultatie en interne RI&E-vragenlijsten ondersteunen de professionele ontwikkeling. Het inductieprogramma van Nissewijs zorgt voor een goede start voor nieuwe teamleden. Leerlingen worden actief betrokken via IEP-vragenlijsten, vragenlijsten over sociale veiligheid, kindgesprekken en ouder-kindgesprekken voor groep 5-8. De leerlingenraad en kindergemeenteraad geven leerlingen een stem, en de vragenlijst over hoorrecht borgt hun inspraak. Ouders worden betrokken vanaf de rondleiding en het intakegesprek. Informatieavonden voor groep 1-4, ouder-kindgesprekken, open dagen met ouder-vragenlijsten en de rapportgesprekken tweemaal per jaar zorgen voor een continue dialoog. De MR, nieuwsbrief, schoolgids en PO-Vensters houden ouders geïnformeerd over de schoolontwikkelingen.

Ontdek het Jonge Kind Programma op O.b.s. De Vogelenzang

Toelichting van de school

Onze Visie op het Jonge Kind: Groei door Spel en Ontdekking Op O.b.s. De Vogelenzang geloven we dat kinderen leren door te spelen en dat spel de sleutel is tot ontwikkeling. Onze visie op het jonge kind is geworteld in de kernwaarden van onze school: ontmoeten, ontspannen, ondernemen, ontplooien en ontwikkelen. Als toegewijd team delen we deze visie dagelijks, om zo een stimulerende en veilige leeromgeving te creëren voor onze kleuters. Centraal in de onderbouw staat het principe: 'Kinderen leren door te spelen en door spel leren zij leren'. Dit principe vormt de basis voor al onze activiteiten en benaderingen, gericht op een holistische ontwikkeling. Ontmoeten: Een Veilig Fundament voor Relaties Elke dag is gevuld met betekenisvolle ontmoetingen op onze school. Kinderen komen in contact met nieuwe mensen en worden uitgedaagd in hun spel en werk binnen de groepen. We leggen een sterke nadruk op het opbouwen van een positieve band met de leerkracht en klasgenoten. Dit creëert een veilige basis voor het aangaan van relaties, gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect. We beschouwen ouders als essentiële partners in de ontwikkeling van hun kind. Door een nauwe samenwerking tussen ouder, leerkracht en kind streven we naar een optimale groei, met aandacht voor hoofd, hart en lichaam. Uw betrokkenheid is cruciaal voor het succes van uw kind. Ontspannen: Leren met Aandacht en Zelfvertrouwen Mindfulness is een integraal onderdeel van ons schoolbeleid. We rusten onze kinderen uit met waardevolle vaardigheden die hun schoolloopbaan ondersteunen en bijdragen aan hun emotionele welzijn. Door aandacht te schenken aan innerlijke ervaringen, bevorderen we rust, zelfvertrouwen en een beter begrip van gevoelens. Kinderen leren zich te concentreren op het huidige moment, wat de aandacht en het leerproces in de klas verbetert. Met de methodiek 'Teach Like A Champion' creëren we een veilige pedagogische omgeving met hoogwaardig onderwijs, waarbij structuur, plezier en eigenaarschap hand in hand gaan. Ondernemen: Thematisch Leren en Samenwerken Ons thematisch onderwijs brengt kinderen in contact met de wereld om hen heen. We bieden betekenisvolle thema's die bijdragen aan de burgerschapsvorming en de ontwikkeling van initiatief. De thema's worden gezamenlijk met de kinderen ontwikkeld, wat hun eigenaarschap vergroot. Samen leren en samenwerken staan centraal. Kinderen leren initiatieven te nemen en actief deel te nemen aan hun leerproces. We moedigen hen aan om daadkrachtig en ondernemend te zijn, en stimuleren interactie om deze vaardigheden te ontwikkelen. Ontplooien: Ontdekkend Leren en Eigen Kwaliteiten Een kind bloeit op in een veilige en ondersteunende omgeving. We zorgen ervoor dat elk kind zich gezien en competent voelt, en dat de relaties met leerkrachten en klasgenoten positief zijn. Ontdekkend en onderzoekend leren is de kern van ons onderwijs, waardoor kinderen hun executieve functies ontwikkelen. De leerkracht stimuleert dit leerproces door aan te sluiten bij de leefwereld en interesses van de kinderen. Binnen het spel worden diverse vaardigheden geoefend, van rekenen en taal tot zelfstandigheid. In de SOVA-lessen (Sociale Vaardigheden) ontwikkelen kinderen empathie en leren ze de unieke kwaliteiten van ieder kind te waarderen. We besteden veel aandacht aan reflectie en het ontwikkelen van een 'growth mindset'. Kinderen leren dat fouten maken een kans is om te groeien en dat doorzettingsvermogen leidt tot succes. Deze proactieve houding is waardevol voor hun verdere leven. Ontwikkelen: Brede Ontwikkeling en Basisvaardigheden Bij de start op de basisschool ligt de focus op wennen en sociaal-emotionele ontwikkeling. We werken binnen de 'zone van de naaste ontwikkeling', waarbij we aansluiten bij wat een kind al weet en kan. Ons onderwijs richt zich op de brede ontwikkeling, inclusief cognitieve, sociaal-emotionele, motorische en creatieve vaardigheden. Kinderen leren door spel, ontdekking en interactie. De leerkrachten stemmen het aanbod af op de groep, wat resulteert in een rijk en beredeneerd aanbod van basisvaardigheden. Dit omvat motorische vaardigheden (grove en fijne motoriek), sociaal-emotionele vaardigheden (zelfbewustzijn, omgaan met emoties), taal- en communicatieve vaardigheden (luisteren, spreken, lezen, schrijven), rekenvaardigheden (tellen, getalbegrip, meten) en cognitieve vaardigheden (probleemoplossing, concentratie, executieve functies). Een rijke speel- en leeromgeving daagt kinderen uit om hun talenten te ontdekken en het beste uit zichzelf te halen. Wij hanteren hoge, maar realistische verwachtingen en de leerkracht speelt een sturende rol om de doelen van groep 2 te bereiken.

Veelgestelde vragen

Biedt O.b.s. De Vogelenzang extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, O.b.s. De Vogelenzang biedt specifieke programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang, om een optimale start te garanderen.

Ja, O.b.s. De Vogelenzang biedt specifieke programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang, om een optimale start te garanderen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang

Met welke partners werkt O.b.s. De Vogelenzang samen voor het jonge kind programma?

O.b.s. De Vogelenzang werkt samen met gerenommeerde partners zoals Peuteropvang Klein Maar Dapper en Kinderopvang Partou om het aanbod voor het jonge kind te verrijken.

O.b.s. De Vogelenzang werkt samen met gerenommeerde partners zoals Peuteropvang Klein Maar Dapper en Kinderopvang Partou om het aanbod voor het jonge kind te verrijken.

Team | O.b.s. De Vogelenzang in Spijkenisse | [2025] Schoolregister