O.b.s. De Vogelenzang in Spijkenisse

De resultaten van O.b.s. De Vogelenzang in Spijkenisse

Current section: resultaten
J. Wagenaarstraat 2
3208 Spijkenisse

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van O.b.s. De Vogelenzang, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past O.b.s. De Vogelenzang bij jullie?

Ontdek hoe goed O.b.s. De Vogelenzang bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing op De Vogelenzang

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs zou moeten beheersen. Onze leerlingen in groep acht worden getoetst met de doorstroomtoets om dit niveau te meten. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, een ambitie waar wij ons sterk voor inzetten. Op O.b.s. De Vogelenzang presteert 95,96% van de leerlingen op het fundamenteel niveau, wat aanzienlijk boven de landelijke signaleringswaarde ligt.

Grafiek

Grafiek laden...

Hoog Streefniveau Behaald door Leerlingen

Het streefniveau daagt onze leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en excelleren in taal en rekenen. Dit niveau is cruciaal voor een succesvolle doorstroom naar het voortgezet onderwijs. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. O.b.s. De Vogelenzang stimuleert leerlingen om dit hogere niveau te bereiken. Met 57,74% van onze leerlingen dat het streefniveau haalt, overtreffen we de specifieke signaleringswaarde van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van O.b.s. De Vogelenzang?

De overstap van O.b.s. De Vogelenzang naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal. Jaarlijks organiseren we in september of oktober een informatieve avond voor ouders van groep 8, gericht op de schoolkeuzetoets en de mogelijkheden binnen het voortgezet onderwijs. Wij begeleiden uw kind zorgvuldig door groep 8 om een soepele overgang te garanderen. Een essentieel onderdeel hiervan is het schooladvies, dat wettelijk leidend is voor de instroom in het voortgezet onderwijs. Dit advies, dat u van ons ontvangt, kan enkelvoudig of dubbel zijn. Om tot een passend schooladvies te komen, maken we gebruik van de resultaten uit ons leerlingvolgsysteem, waaronder de IEP E7, IEP groep 8 en het Drempelonderzoek. Naast deze toetsresultaten, beoordelen we ook de werkhouding, zelfstandigheid, motivatie, zelfvertrouwen, gedrag, huiswerkattitude en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. Indien aanvullende gegevens nodig zijn, informeren we u proactief en vragen we uw toestemming voor eventuele extra toetsen zoals de NIO-toets en/of NPV-j. In de periode van 10 januari tot 31 januari bespreken we het onderwijskundig rapport en het voorlopige schooladvies met u. Uw input is hierbij waardevol; eventuele aanvullende informatie of een andere zienswijze wordt meegenomen. Begin februari vindt de wettelijk verplichte IEP doorstroomtoets plaats. Na ontvangst van de resultaten uiterlijk 15 maart, evalueren we het schooladvies opnieuw. Een hoger resultaat kan leiden tot bijstelling van het advies, altijd in het belang van uw kind. Uiterlijk 24 maart ontvangt u het definitieve schooladvies, dat uw kind de beste start op het voortgezet onderwijs garandeert. Tijdens de centrale aanmeldweek van 25 tot 31 maart kunt u uw kind aanmelden bij een passende school voor voortgezet onderwijs. Meer details vindt u op de website van de betreffende school. Aarzel niet om contact op te nemen met de leerkracht van uw kind voor verdere vragen. Voor specifieke leerlingen geldt een aangepaste procedure, waarbij u tijdig geïnformeerd en begeleid wordt. O.b.s. De Vogelenzang biedt een breed scala aan mogelijkheden voor het voortgezet onderwijs, waaronder VSO, PRO, VMBO (basis, kader, gemengd/theoretisch), HAVO en VWO (gymnasium, atheneum). Indien uw kind in aanmerking komt voor VSO of PRO, bespreken we dit vroegtijdig met u. Voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften organiseren we, in samenwerking met ouders en de orthopedagoog van het Onderwijscollectief Voorne Putten Rozenburg, een gesprek om de meest geschikte VO-school te bepalen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op O.b.s. De Vogelenzang

Op O.b.s. De Vogelenzang hanteren we de inspirerende leus: 'Teach like a Champion' voor onze leerkrachten en 'Feel like a Champion' voor onze kinderen. Onze droom is een school waar elk kind zich een ware kampioen voelt, vol vertrouwen in de eigen persoonlijkheid en talenten, klaar om een positief verschil te maken in de wereld van morgen. Kampioen zijn betekent hier niet per se de beste zijn, maar de beste versie van jezelf worden. Onze leerlingen leren durven, doen en verbeteren, waarbij fouten worden gezien als waardevolle leermomenten voor groei. In tegenstelling tot sportkampioenen die worden afgemeten aan medailles, draait het bij ons om hoe we ons voelen en hoe we handelen. Nieuwsgierigheid, daadkracht en doelgerichtheid zijn hierbij essentieel. 'Kampioen zijn' is een collectieve prestatie; door ons in te leven in anderen en elkaar te ondersteunen, bereiken we samen meer en komen we verder. Onze visie is gericht op de toekomst. In een wereld die razendsnel verandert, is het cruciaal dat we investeren in sociale en 21e-eeuwse vaardigheden. Deze vaardigheden stimuleren een onderzoekende, nieuwsgierige houding en bereiden kinderen optimaal voor op de uitdagingen van de toekomst. We erkennen de maatschappelijke uitdagingen zoals online pesten, agressie, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag, en streven ernaar een veilige omgeving te creëren waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen tot gelukkige, empathische wereldburgers. We geloven sterk in educatief partnerschap en verrijken onze kennis door nauwe samenwerking met ouders, partners en specialisten. Door ontmoeting en wederzijds leren, blijven we ons ontwikkelen en bouwen we samen aan een betere wereld. Burgerschap en sociale cohesie integreren we actief in ons onderwijs. We zien burgerschapsvorming niet als een apart vak, maar als een integraal onderdeel van ons curriculum. Door middel van themaprojecten, discussies over actuele gebeurtenissen en het gebruik van lesmateriaal zoals 'Schiedams LEF' en projecten van 'De Kleine Ambassade', leren leerlingen over diversiteit, respect en hun rol in de maatschappij. De leerlingenraad speelt hierin ook een belangrijke rol. De leerkracht is hierbij een sleutelfiguur. Door de eigen vorming en reflectie op waarden en inspiratiebronnen, creëert de leraar een omgeving waarin leerlingen leren zich te verhouden tot de samenleving. We moedigen aan om 'groot te denken, klein te doen' en te beginnen bij de eigen rol en houding. Kansengelijkheid is een kernwaarde. We dragen bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling door te focussen op respectvol omgaan met elkaar en volwassenen. We leren kinderen democratische principes, zoals luisteren naar en respecteren van elkaars mening. Deelname aan de maatschappij en blootstelling aan diverse culturen en opvoedingsstijlen verrijken hun ontwikkeling. Ook het bevorderen van kennis van en respect voor diverse godsdiensten en levensbeschouwingen is essentieel in onze multiculturele samenleving, wat bijdraagt aan wederzijds begrip. Culturele ontwikkeling zien we als een onmisbaar aspect van de samenleving.

Samenwerken

Empathisch handelen

Veiligheid en geluk

Hoe bevordert O.b.s. De Vogelenzang de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Wij hanteren een integrale aanpak, met duidelijke normen en waarden, en zetten vol in op pedagogisch vakmanschap om onze leerlingen te vormen tot gelukkige en empathische wereldburgers.

Welke instrumenten gebruikt O.b.s. De Vogelenzang voor het registreren van sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maken wij gebruik van de volgende registratievormen:

  • Hart en handen instrumenten IEP
  • ParnasSys leerlijnen 1-2
  • Vensters PO vragenlijst

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op O.b.s. De Vogelenzang?

Onze school maakt gebruik van de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren:

  • Prima
  • HiRO

Inspectierapport Basisschool De Vogelenzang: Kwaliteit en Resultaten

Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Openbare Basisschool De Vogelenzang. De inspectie heeft het onderwijs op onze school beoordeeld als van goede kwaliteit, wat resulteert in het behouden van het basisarrangement. Dit bevestigt onze toewijding aan uitmuntend onderwijs voor alle leerlingen. De Vogelenzang blinkt uit in het behalen van ruime voldoende tot goede eindresultaten. Dit succes danken we aan onze leerkrachten die doelgericht en handelingsgericht werken. Zij koesteren hoge verwachtingen van iedere leerling en stimuleren hen om hun volledige potentieel te bereiken. We volgen en analyseren de voortgang van elke leerling nauwgezet. Op basis van deze analyses stemmen onze leerkrachten het onderwijs af op de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Dit zorgt voor een gepersonaliseerde leerervaring die aansluit bij de individuele ontwikkeling. In onze klassen heerst een positieve en taakgerichte werksfeer, ondersteund door duidelijke regels en afspraken. Dit creëert een omgeving waarin leerlingen zich veilig voelen om te leren en te groeien. We streven continu naar een ambitieus, warm en veilig schoolklimaat. Het gehele team van De Vogelenzang werkt met veel enthousiasme en collegialiteit samen aan het continu verbeteren en bewaken van de onderwijskwaliteit. Samen zetten we ons in voor het beste onderwijs.

Resultaten | O.b.s. De Vogelenzang in Spijkenisse | [2025] Schoolregister