
Schoolweging
De schoolweging van De Vogelenzang is 31,47 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Indrukwekkende 97,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau (vergelijkbaar: 95,2%). Dit overstijgt de inspectienorm van 85% aanzienlijk en benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs, ook voor leerlingen met ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft inspectienormen: 64,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau (vergelijkbaar: 55,4%). Dit reflecteert de effectieve aandacht voor talentontwikkeling, zeker gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,47). De score ligt ruim boven de signaleringswaarde van 43,5%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoog aandeel theoretische adviezen: 18,4% vwo (iets onder landelijk 18,6%) en 16,1% havo. Praktijkonderwijs (1,15%) blijft beperkt, maar ligt boven regionale peers (0,12%). De combinatieadviezen (vmbo-(g)t/havo 9,2%, havo/vwo 11,5%) tonen een gedifferentieerde benadering, passend bij de brede leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vogelenzang | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijdse resultaten Onder opbrengsten wordt binnen het primair onderwijs de didactische en sociaal-emotionele data verstaan. De methodeoverstijgende toetsen van IEP leveren data over de didactische ontwikkeling van de leerlingen. Leerlingvolgsysteem Basisscholen zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Een LVS laat de leerkracht zien hoe een leerling, of een groep leerlingen, zich ontwikkelt. Heeft de leerling de lesstof goed opgepakt? Is hij of zij gegroeid? Welke lesstof moet de leerkracht de komende periode (extra) aanbieden? Sinds dit schooljaar gebruiken wij daar IEP LVS voor. De toetsen worden twee maal per jaar afgenomen in groep 3 t/m 7 en in groep 8 eenmaal. Om de didactisch en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling te volgen in de groepen 1 en 2, gebruiken wij de leerlijnen vanuit ParnasSys. Gericht werken aan leerdoelen De overheid heeft bepaald welke kennis en vaardigheden een kind moet leren op school, om straks verder te kunnen op het voortgezet onderwijs en in de maatschappij. Daarvoor bestaan leerdoelen. IEP heeft die leerdoelen opgedeeld in behapbare stukjes die getoetst kunnen worden. Zo laat het IEP LVS duidelijk zien of het kind op koers ligt om de leerdoelen te halen. De leerkracht kan vervolgens zien welke onderdelen extra aandacht nodig hebben en welke juist al goed gaan. Op die manier helpt IEP LVS de school om het kind te geven wat het nodig heeft. Een compleet beeld van de leerling Een kind is meer dan taal en rekenen. Doorzettingsvermogen, empathie, vindingrijkheid en motivatie doen er óók toe. Net als de interactie met anderen, kunnen plannen of omgaan met gevoelens. IEP LVS kijkt niet alleen naar taal en rekenen (hoofd) maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen (hart en handen). Dat geeft een compleet beeld van het kind. Rapportage De kinderen van groep 3 t/m 8 krijgen per jaar 3 rapporten mee naar huis. Bij twee van deze rapporten krijgen de leerlingen een overzicht van de tussenopbrengsten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend hoog percentage leerlingen (15,3%) presteert onder advies tegenover 11,8% landelijk. Mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Desondanks zit 70,8% op adviesniveau, wat aansluit bij de nadruk op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel. De focus op monitoring via IEP-toetsen en NPV-j-onderzoeken komt hierin terug.
Sociale ontwikkeling
Motto Teach like a Champion - leerkrachten Feel like a Champion - kinderen We dromen van een school waar ieder kind zich een “kampioen” mag voelen en met z’n persoonlijkheid en talenten het verschil kan maken in de wereld van morgen. Je hoeft niet de beste te zijn om een kampioen te zijn. Het gaat erom dat je de beste versie van jezelf wordt. Kampioenen houden van durven doen en verbeteren. Ze maken fouten, leren daarvan en groeien verder. In de sport wordt een kampioen vaak afgemeten aan status, overwinningen, medailles of bekers. Bij ons verwijst “kampioen zijn” naar hoe we ons voelen en hoe we handelen. We zijn nieuwsgierig, daadkrachtig en werken doelgericht. “Kampioen zijn”, dat ben je samen. Door je in te leven in de ander en elkaar te helpen, bereik je meer en kom je samen verder. Visie We leven in een tijd waar ontwikkelingen sneller lijken te gaan dan ooit. Het is daarom belangrijk dat we als school investeren in het aanleren en ontwikkelen van sociale en 21e -eeuwse vaardigheden. Deze dragen bij aan het ontwikkelen van een onderzoekende, nieuwsgierige houding en bereiden kinderen voor op wat de wereld straks van hen vraagt. Scholen krijgen steeds meer te maken met diverse complexe maatschappelijke problemen zoals (online) pesten, agressie, discriminatie, seksueel grensoverschrijdend gedrag, kindermishandeling en huiselijk geweld, radicalisering en antisemitisme. We geloven in educatief partnerschap en verrijken onze kennis door samen te werken met ouders, partners en specialisten. Door elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren, blijven we groeien en werken we samen aan een betere wereld. Een veilige omgeving is van groot belang voor kinderen om zich goed te kunnen ontwikkelen tot gelukkige en empathische wereldburgers. Burgerschap en sociale cohesie Burgerschap betrekken in het gesprek over het onderwijs van de toekomst (Platform onderwijs 2032). Bij ons op school staat burgerschap op de agenda. ‘Maar…’ Een veel gehoord geluid is dat we geen extra aandacht hoeven te geven aan burgerschapsvorming, omdat het al aan de orde komt bij begrijpend lezen, School-tv, geschiedenis humanistisch onderwijs en/of godsdienst. Andere leraren geven aan dat ze altijd te kort komen voor hun lesprogramma met 25 uur lestijd in de week. Veel leraren zouden wel aandacht willen besteden aan de vorming van hun leerlingen tot wereldburgers, maar vragen zich af hoe je dit concreet kunt doen. Denk groot, doe klein. We hoeven ons niet te laten afschrikken door het ‘grote’ begrip burgerschapsvorming. Natuurlijk, het is goed om je als school hierop te bezinnen, een visie te ontwikkelen en burgerschapsvorming in het curriculum een plek te geven. Maar hier moet het niet bij blijven. Maak de stap naar kleine activiteiten waardoor burgerschap handen en voeten krijgt. Je hoeft namelijk niet altijd grote activiteiten te ondernemen, zoals een bezoek aan een moskee, het organiseren van thema-projecten of de ontwikkeling van speciale lessenseries. Een stukje uit de krant, een filmpje dat je als leraar bespreekt, en de manier waarop je een discussie met leerlingen voert, kunnen manieren zijn om de leerlingen te vormen. Daarnaast is het belangrijk dat burgerschap herkenbaar is voor leerlingen gedurende hun schoolloopbaan bij alle vakken. We integreren de lessen uit de leskist van ‘’Schiedams LEF’’ waarin diversiteit op een luchtige manier bespreekbaar wordt gemaakt. Met projecten van ‘’De Kleine Ambassade’’ leren we kinderen te kijken naar wat ze kunnen betekenen voor zichzelf, een ander en hun omgeving en hoe draag je samen met anderen bij aan een betere leefwereld. Hier valt ook de leerlingenraad onder. Het gaat hier niet voor niets om burgerschapsvorming. Leerlingen hebben tijd, ervaringen en kennis nodig om te groeien in burgerschap. En daar heeft een leerling een leraar hard voor nodig. Elke leraar. Begin bij het begin. De leraar speelt met zijn eigen vorming - in de context van de missie en visie van de school - een belangrijke rol in burgerschapsvorming. De leraar is dé schakel in het verbinden van de missie en de visie van de school met zijn eigen handelen. Het is daarbij erg belangrijk dat je nadenkt over de vraag door wie of wat jij je laat inspireren als wereldburger. Hoe je in je les (indirecte) ontmoetingen creëert met andersdenkenden en welke rol jij daarin hebt, zegt heel veel over hoe jij in het leven staat. Daarom is het, vóórdat je als leraar de leerlingen kunt leren om zich te verhouden tot de samenleving, belangrijk om te weten wie je zelf bent en waar je staat. Weet je nu precies hoe je burgerschapsvorming een plek kunt geven in je les? Nee, vast niet. Maar denk in ieder geval groot, doe klein en begin bij jezelf! Kansengelijkheid We vinden het nodig dat onze school een bijdrage levert aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen, omdat wij het belangrijk vinden dat de leerlingen fatsoenlijk met elkaar en met volwassenen omgaan. We vinden het nodig dat onze school een bijdrage levert aan het leren kennen van democratische principes, omdat het leren luisteren en respect hebben voor elkaars mening van bijzondere waarde is. We vinden het nodig dat onze school een bijdrage levert aan het leren deelnemen aan de maatschappij en maatschappelijke verbanden van de leerlingen, omdat het de leerlingen vormt wanneer ze in aanraking komen met verschillende opvoedingsstijlen en culturen. We vinden het nodig dat onze school een bijdrage levert aan het ontwikkelen van kennis van en respect voor diverse godsdiensten en levensbeschouwingen, omdat we leven in een multiculturele samenleving. Dit draagt bij aan wederzijds respect en begrip. We vinden het nodig dat onze school een bijdrage levert aan de culturele ontwikkeling van de leerlingen, omdat cultuur een onmisbaar aspect is in onze samenleving. LEES MINDER
Samen
Empatisch
Veilig en gelukkig
Wat is de werkwijze van O.b.s. De Vogelenzang voor sociale ontwikkeling?
Om van leerlingen gelukkige en empathische wereldburgers te maken, hanteert O.b.s. De Vogelenzang een schoolbrede aanpak met duidelijke normen en waarden, en pedagogisch vakmanschap. Dit omvat onder andere de inzet van anti-pestbeleid (PRIMA), een gedragsprotocol, schoolmissie en regels, sociogrammen, leerlingdecaan, de HiRO methode, leerlingenraad, LVS-IEP instrumenten en vragenlijsten over sociale veiligheid. Leraren begeleiden hun groepen tijdens pauzes en er zijn gastlessen van Jongeren Op Zuid (JOZ).
Welke registratievorm(en) gebruikt O.b.s. De Vogelenzang om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
O.b.s. De Vogelenzang gebruikt Hart en handen instrumenten van IEP, ParnasSys leerlijnen voor groep 1-2 en de Vragenlijst PO - Vensters om sociale opbrengsten te registreren.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt O.b.s. De Vogelenzang?
O.b.s. De Vogelenzang maakt gebruik van de Prima methode en de HiRO methode voor sociaal-emotioneel leren.