
Schoolweging
De schoolweging van De Piramide locatie Elementen is 32,59 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort met 94.7% voor het fundamenteel niveau vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (94.8%) en ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, ondanks de relatief hoge schoolweging. De gebruikte methodiek van ontwikkelingsgericht leren komt hier duidelijk naar voren.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 49.1% leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert de school ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 41.2%. Dit blijft wel 4.3 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde (53.4%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie. De specifieke aandacht voor maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel lijkt hier vruchten af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 40% van de leerlingen (8 van 20) krijgt een vwo-advies, terwijl 25% (5 leerlingen) een vmbo-basis/kader-advies ontvangt. De opvallende afwezigheid van havo-adviezen en 10% 'overig' suggereert een scherpe selectie. Dit profiel past bij de combinatie van een complexe populatie en hoogwaardig aanbod voor talentontwikkeling, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Piramide locatie Elementen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Basisscholen zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Een LVS laat de leerkracht zien hoe een leerling, of een groep leerlingen, zich ontwikkelt. Heeft de leerling de lesstof goed opgepakt? Is hij of zij gegroeid? Welke lesstof moet de leerkracht de komende periode (extra) aanbieden? Sinds vorig schooljaar gebruiken wij daar IEP LVS voor. De toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen in groep 3 t/m 7 en in groep 8 eenmaal. Gericht werken aan leerdoelen De overheid heeft bepaald welke kennis en vaardigheden een kind moet leren op school, om straks verder te kunnen op het voortgezet onderwijs en in de maatschappij. Daarvoor bestaan leerdoelen. IEP heeft die leerdoelen opgedeeld in behapbare stukjes die getoetst kunnen worden. Zo laat het IEP LVS duidelijk zien of het kind op koers ligt om de leerdoelen te halen. De leerkracht kan vervolgens zien welke onderdelen extra aandacht nodig hebben en welke juist al goed gaan. Op die manier helpt IEP LVS de school om het kind te geven wat het nodig heeft. Een compleet beeld van de leerling Een kind is meer dan taal en rekenen. Doorzettingsvermogen, empathie, vindingrijkheid en motivatie doen er óók toe, net als de interactie met anderen, kunnen plannen of omgaan met gevoelens. IEP LVS kijkt niet alleen naar taal en rekenen (hoofd) maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen. Dat geeft een compleet beeld van het kind.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage zittenblijvers daalde van 30% in 2022-2023 naar 5% in 2023-2024, wat wijst op effectieve COVID-19-inhaalprogramma's. Uit doorstroomcijfers blijkt dat 85% van de leerlingen op of boven advies presteert in het VO, mede dankzij de 'warme overdracht' die de school hanteert. Het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen in 2023-2024 onderstreept de academische focus.
Sociale ontwikkeling
Voor nagenoeg al onze leerlingen geldt dat structuur, duidelijkheid en regelmaat positief werken. Een veilig en helder pedagogisch klimaat is daarbij een voorwaarde. Sommige leerlingen vragen meer aandacht op gedragsgebied. Daarbij kan het gaan om grensoverschrijdend gedrag en daarbij regelmatig conflicten aangaan. Of ze gedragen zich juist heel teruggetrokken, hebben faalangst en/of concentratieproblemen. Extra aandacht/training is nodig voor het aanleren van de noodzakelijke sociale vaardigheden. We hebben enkele leerlingen met een speciale aanpak op gedragsgebied, zoals autisme, emotiebeheersing of ADHD. Deze leerlingen vragen meestal extra structuur, aparte werkplekken, materialen of extra begeleiding bij het aanleren van sociale vaardigheden. Wij schakelen hiervoor, in samenwerking met ons samenwerkingsverband of schoolmaatschappelijk werk, externe instanties in. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van obs De Piramide, locatie Elementen voor sociale ontwikkeling?
Obs De Piramide, locatie Elementen gebruikt 'Op School', een sociaal-emotioneel volgsysteem om het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen te monitoren. Leerkrachten vullen twee keer per jaar een vragenlijst in over het emotioneel welzijn, gedrag en de werkhouding van elk kind. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen zelf een vragenlijst in over de sociale veiligheid op school. Bij signalering van pesten, wordt een gedragsprotocol gevolgd om het ongewenste gedrag zo snel mogelijk te stoppen.
Welke registratievorm(en) gebruikt obs De Piramide, locatie Elementen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs De Piramide, locatie Elementen gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs De Piramide, locatie Elementen?
Obs De Piramide, locatie Elementen maakt gebruik van de methode 'Goed Gedaan' voor sociaal-emotioneel leren.