
Schoolweging
De schoolweging van De Veenvlinder Spijkenisse is 31,18 , met een spreiding van 5,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school presteert echter 4% lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,2%). Dit toont robuuste basisvaardigheden, maar beperkte excellentie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, waar de Inspectie 43,5% als richtlijn hanteert. Hoewel boven de signaleringswaarde, scoort de school 8,3% lager dan vergelijkbare scholen (55,4%). Dit vraagt om aandacht, gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 33,9% vmbo-(g)t en 8,5% vwo. Opvallend is het hoge aandeel vmbo-b/k-adviezen (20,3% gezamenlijk), wat boven het regionaal gemiddelde ligt. Vergelijkbare scholen adviseren vaker havo/vwo (10,9% vs. 6,8% hier).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Veenvlinder Spijkenisse | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij vinden het belangrijk om ons onderwijs aan te passen op de ontwikkeling binnen een groep i.p.v. het tijdspad van een methode volgen. Nadat de toetsen zijn afgenomen, worden deze altijd geanalyseerd op de logvellen en wordt er gereflecteerd op het onderwijsaanbod en het handelen van de leerkracht. Hierna wordt er een vervolgplan gemaakt voor de komende periode, rekening houdend met kerndoelen, referentieniveaus en uitstroomprofielen richting VO. Voor de af te nemen toetsen van IEP-LVS stellen wij eigen doelen en ambities per groep en school. De leerkrachten doen dit per kind en groep. De doelen en ambities zijn gebaseerd op behaalde resultaten, schoolontwikkeling en populatie (schoolweging en spreidingsgetal), altijd gericht op een groei in de ontwikkeling van de kinderen. De school gebruikt als leerlingvolgsystemen het IEP-LVS, voor zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling. Signalering vindt door de volgende toetsen plaats: -In groep 1/2 worden de leerlijnen gevolgd van IEP-LVS, hierop worden de doelen voor de leerlingen gemaakt en in de themaplanningen verwerkt- Groep 3 t/m 8 methode-gebonden toetsen -Groep 3 t/m 8 methode-onafhankelijke toetsen van IEP-LVS (rekenen, taalverzorging, lezen, woordenschat en schrijven, CITO-DMT) -Groep 8 IEP-doorstroomtoets
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
19,3% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan landelijk (11,8%). De focus op zorgvuldige advisering (zoals beschreven in hun drie-fasenprocedure) lijkt niet volledig door te werken. Wel scoort 7,0% boven advies, mogelijk door doorlopende monitoring in het VO.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat wij onze kinderen goed onderwijzen op zowel de leervakken dan wel op de sociale vlakken. Zeker gezien de veranderende maatschappij. Zo bieden wij Leer en Veerkracht aan om onze kinderen een brede ontwikkeling te geven op het gebied van zelfredzaamheid, geluk en positief denken. Daarnaast spelen wij in de groepen 3 t/m 8 Taakspel ter preventie en met als doel een positief pedagogisch klimaat. Twee jaarlijks vullen de leerlingen de vragenlijst van 'IEP hart en handen' in en evalueren we de opbrengsten met elkaar en stellen we de begeleiding van kinderen bij waar nodig. Ons streven is dat elk kind op de Wegwijzer goed in zijn vel zit, gelukkig is en zich prettig voelt op school. LEES MINDER
zelfredzaamheid, samenleven
conflict oplossen, veiligheid
positiviteit, geluk
Wat is de werkwijze van kbs de Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze voor sociale ontwikkeling op kbs de Wegwijzer omvat de volgende methoden: Leer en Veerkracht en het Observatiesysteem IEP, onderdeel hart en handen.
Welke registratievorm(en) gebruikt kbs de Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kbs de Wegwijzer gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP LVS, onderdeel hart en handen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt kbs de Wegwijzer?
Kbs de Wegwijzer gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kinderen en… hun sociale talenten, Taakspel, Leer & Veerkracht, Rots en Water, Meiden venijn.