
Schoolweging
De schoolweging van De Maasoever is 30,58 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94.3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt dat de school essentiele basisvaardigheden goed weet over te brengen, zelfs met een dalend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
50.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45.5%. Dit reflecteert de focus op excellentie, ondanks de complexe populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57.3%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesbeeld toont een tweesplijting: 25.4% vmbo-(g)t en 52.4% havo/vwo-advies (20.6% vwo). Praktijkonderwijs komt met 3.2% beperkt voor, vergelijkbaar met regionale percentages (1.01%). De combinatie van 30.58 schoolweging en deze adviesverdeling onderstreept de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Maasoever | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. We vergelijken leerlingen niet met elkaar, maar focussen op de persoonlijke ontwikkeling. Een uitkomst waarmee jij als leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. (bron:bureau-ice.nl) De behaalde resultaten door de jaren heen worden vanaf groep 7 gebruikt als onderdeel van het schooladvies om een passend uitstroomprofiel te bepalen voor uw kind. We zeggen bewust een onderdeel, omdat we kijken naar meer facetten van de leerling.?? De leerkrachten bespreken de resultaten van individuele leerlingen met de intern begeleider tijdens een groepsbespreking. Binnen het team worden de resultaten besproken om zicht te hebben op de doorgaande lijn binnen de school en te leren van en met elkaar. Op basis hiervan bepalen we samen aan welke doelen we gaan werken. De ouders kunnen de resultaten inzien in de Parnassys app en daarnaast worden ze besproken tijdens de voortgangsgesprekken met leerkracht, ouder en kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 77.1% van de leerlingen op advies presteert, significant hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (62.9%). Slechts 13.1% zit onder advies, wat samen met het beperkte percentage bovenadvies (9.8%) een zorgvuldige advisering suggereert. Dit past bij de IEP LVS-methodiek die in het schoolondersteuningsplan wordt beschreven.
Sociale ontwikkeling
Op KBS de Maasoever werken we preventief aan een leef- en leerklimaat waarin ons personeel, onze leerlingen en onze ouders zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. Leerkrachten besteden voortdurend aandacht aan het realiseren van een veilig schoolklimaat. Onze gedragspiramide is bekend in de school en bij de ouders en biedt leidraad voor ons dagelijks gedrag en handelen.
besef hebben van jezelf
besef hebben van een ander
relaties kunnen hanteren
Wat is de aanpak van De Maasoever voor sociale ontwikkeling?
De Maasoever gebruikt wekelijkse Kwinklessen en Rots en Water trainingen om fundamentele levensvaardigheden (sociaal-emotionele competenties) te ontwikkelen. Deze competenties helpen leerlingen om zichzelf, hun vriendschappen en hun werk effectief en moreel verantwoord vorm te geven. De sociaal-emotionele competenties omvatten: zelfbewustzijn, sociaal bewustzijn, het maken van keuzes, zelfmanagement en relatievaardigheden. Het systematisch aanleren van deze competenties draagt bij aan een veilige leer- en leefomgeving. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gemonitord met de Hart en Handen instrumenten van het LVS IEP. Leerlingen beantwoorden vragen over sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. Dit geeft inzicht in het eigen profiel en stimuleert eigenaarschap. Op basis hiervan wordt een groeps- of individueel plan gemaakt. Door schoolbreed met dezelfde methode en aan dezelfde doelen te werken, spreekt de school dezelfde taal op het gebied van sociaal-emotioneel leren. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen ook vragenlijsten in van Vensters van de PO-raad ter monitoring van de sociale veiligheid.
Welke instrumenten gebruikt De Maasoever om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Maasoever gebruikt Hart en Handen IEP, Bosos en vragenlijsten van Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Maasoever?
De Maasoever gebruikt de methoden Kwink en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.