De Akkers
Noordakker 2
3206 TC Spijkenisse

Schoolweging

Schoolweging
36.3
Spreiding
5.21

De schoolweging van De Akkers Spijkenisse is 36,30 , met een spreiding van 5,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 96,2% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is 3,6 procentpunt hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (92,7%), wat wijst op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 56,6% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft De Akkers de signaleringswaarde (32,8%) aanzienlijk. Dit percentage ligt 9,7 procentpunt boven het vergelijkingsgemiddelde van 46,9%, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweeledig beeld: enerzijds een bovengemiddeld aandeel praktijkonderwijsadviezen (9,5% vs 1,0% regio), anderzijds een sterke focus op theoretische doorstroom met 57,1% vmbo-(g)t en gecombineerde vmbo-(g)t/havo-adviezen. Het aandeel havo/vwo-advies (9,5%) blijft achter bij regionale percentages (16,1% havo, 18,6% vwo), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Akkers SpijkenisseGemeente AmsterdamNederland
LIB176.19173.7175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Zicht op ontwikkeling op de Akkers Op de Akkers volgen wij de ontwikkeling van onze leerlingen zodanig dat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. Wij verzamelen vanaf binnenkomst met behulp van een leerling- en onderwijsvolgsysteem systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van onze leerlingen. Voor de kennisgebiedentaal en rekenen/wiskunde gebeurt dit vanaf groep 3 met betrouwbare en valide toetsen (Cito) die tevens een indicatie geven van de bereikte referentieniveaus. Voor leerlingen die zij-instormen vragen wij bij de oude school de leerling-gegevens op, om zo de voortgang te kunnen blijven bewaken. Naast de Cito toetsen gebruiken wij ook de methodegebonden toetsen om de voortgang van onze leerlingen te bewaken. Leraren vergelijken deze informatie met de verwachte ontwikkeling. Hiervoor worden zowel groepsdoelen als individuele leerling-doelen gesteld, waarbij leerkrachten uitgaan van hoge verwachtingen. Wij kunnen het wél. Deze vergelijking maakt het mogelijk om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Wanneer leerlingen niet genoeg lijken te profiteren, analyseren de leerkrachten waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens bepalen zij wat er moet gebeuren om eventuele achterstanden bij leerlingen te verhelpen. De zicht op ontwikkeling cirkel laat zien hoe wij onze informatie verzamelen en analyseren in de tijd. Doelstellingsgesprekken, groepsbesprekingen, werksessies, delen van successen zijn op de Akkers onmisbaar. Samen analyseren van leerling-gegevens, successen delen tijdens werksessies, gerichte lesbezoeken met feedback op het handelen van de leerkracht en het effect op de leerling maakt dat de leerkrachten dagelijks groeien in hun handelen én de leerlingen in hun ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen (47,1%) presteert onder het basisschooladvies, tegenover 11,8% landelijk. Dit kan samenhangen met de complexere populatie (schoolweging 36,3). Slechts 52,9% zit op adviesniveau, wat vraagt om heroverweging van de advisering of extra ondersteuning in het VO.

Sociale ontwikkeling

De school staat open voor de visie en de denkwijze van anderen. Leerlingen leren zich in te zetten voor de ander, voor een betere wereld, te beginnen bij het gezin en de school. In een optimale samenleving is er wederzijds respect en interesse in elkaar. Dienstbaar zijn en ruimte geven aan de ander, zonder jezelf uit het oog te verliezen vormen daarin wezenlijke factoren. De school leert kinderen dat zij lid zijn van de samenleving en helpt hen om sociaal weerbare mensen te worden. LEES MINDER

respect

verbondenheid en zorg

gerechtigheid en vertrouwen

Wat is de werkwijze van De Akkers voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van De Akkers zijn gebaseerd op de visie van het schoolbestuur RVKO. Deze visie wordt uitgedragen door de directie en leerkrachten en is zichtbaar tijdens activiteiten en festiviteiten binnen en buiten de school. De visie en missie zijn zichtbaar in de school en worden door het team gedragen.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Akkers om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Akkers gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en een kwaliteitsvragenlijst vanuit de RVKO, die 1x per 2 jaar wordt afgenomen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Akkers?

De Akkers gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten en Breinhelden.