
De resultaten van cbs De Duif in Spijkenisse
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van cbs De Duif, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past cbs De Duif bij jullie?
Ontdek hoe goed cbs De Duif bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen cbs De Duif
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de cruciale basisvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Deze norm geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief cbs De Duif. Op cbs De Duif heeft 93,81% van de leerlingen het fundamenteel niveau behaald, wat hoger is dan de landelijke vergelijking van 93,99%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behaald door Leerlingen cbs De Duif
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische vaardigheden te ontwikkelen. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke streefniveau-indicator vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn voor de schoolprestaties. Momenteel heeft 51,90% van de leerlingen op cbs De Duif het streefniveau behaald, een resultaat dat de schoolprestatie van 49,25% overstijgt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van cbs De Duif?
De overstap van groep 8 naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap in de educatieve reis van uw kind. Op Christelijke Basisschool De Duif begeleiden we leerlingen zorgvuldig door dit proces, met een focus op een passend schooladvies. Het schooladvies, dat u aan het einde van groep 8 ontvangt, is cruciaal voor de plaatsing van uw kind in het voortgezet onderwijs. Dit advies, gebaseerd op de prestaties en ontwikkeling van uw kind, bepaalt het instroomniveau. Wij hanteren hiervoor een grondige procedure, waarbij we data uit het leerlingvolgsysteem, zoals IEP toetsen (IEP E7, IEP Groep 8) en het Drempelonderzoek, meenemen. Naast toetsresultaten, kijken we ook naar essentiële factoren zoals werkhouding, zelfstandigheid, motivatie, zelfvertrouwen, gedrag, en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Indien nodig, kunnen aanvullende toetsen zoals de NIO-toets of NPV-j worden ingezet na uw toestemming, om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen. Gedurende groep 8 organiseren we specifieke activiteiten, waaronder het bespreken van het onderwijskundig rapport en de IEP doorstroomtoets, ter voorbereiding op de centrale aanmeldweek. Jaarlijks informeren wij ouders uitgebreid over de totstandkoming van het schooladvies en de aanmeldingsprocedure voor het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling op cbs De Duif
Bij christelijke basisschool De Duif in Spijkenisse staat het welbevinden van ieder kind centraal. Ons onderwijs is zorgvuldig ingericht om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij volgen de sociale en emotionele groei van onze leerlingen nauwgezet. Dit doen we door middel van gerichte observaties in de klas, persoonlijke gesprekken en het invullen van leerlingvragenlijsten. Ook het startgesprek met ouders is een essentieel onderdeel om een compleet beeld te krijgen van de ontwikkeling van uw kind.
Een gevoel van veiligheid en gezien worden
Vertrouwen in elkaar en in de toekomst
Stimuleren van persoonlijk leiderschap en zelfstandigheid
Hoe bevordert cbs De Duif de sociale ontwikkeling van leerlingen?
cbs De Duif stimuleert de sociale ontwikkeling door een positieve groepsdynamiek te koesteren en leerlingen te leren effectief met elkaar om te gaan. We bieden activiteiten die samenwerking, empathie en communicatie bevorderen, zodat elk kind zich sociaal competent voelt. Onze aanpak is gericht op het creëren van een veilige omgeving waarin kinderen leren omgaan met verschillende sociale situemen en respectvol met elkaar om te gaan. Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat voor iedereen.
Welke methodes en registraties gebruikt cbs De Duif voor sociale opbrengsten?
cbs De Duif hanteert een gestructureerde aanpak voor het registreren en monitoren van sociale opbrengsten, zodat we de ontwikkeling van onze leerlingen goed kunnen volgen. Hiervoor maken we gebruik van diverse betrouwbare registratievormen die inzicht geven in de sociale groei. Onze school maakt gebruik van de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: * Iep Hart en Handen * Vensters PO * Mijn kleutergroep Daarnaast passen wij voor sociaal-emotioneel leren de volgende methode toe: * Aanpak volgens The Leader in Me
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op cbs De Duif?
Op cbs De Duif zetten we de methode 'The Leader in Me' in om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te versterken. Deze aanpak helpt kinderen om leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen en proactief met hun eigen ontwikkeling om te gaan. Door middel van 'The Leader in Me' leren leerlingen belangrijke vaardigheden zoals zelfmanagement, verantwoordelijkheid nemen en effectieve communicatie. Dit draagt bij aan hun persoonlijke groei en welzijn binnen de schoolomgeving.
Onderwijsinspectie Beoordeling Christelijke Basisschool De Duif
De Duif in Spijkenisse heeft in mei 2024 een bezoek gehad van de onderwijsinspectie. De school voldoet aan alle gestelde eisen en heeft geen herstelopdrachten gekregen. Dit positieve resultaat bevestigt de sterke basis en de continue aandacht voor onderwijskwaliteit binnen onze christelijke basisschool. Ouders en leerlingen kunnen rekenen op een school waar ontwikkeling centraal staat.