
De resultaten van cbs De Duif in Spijkenisse
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van cbs De Duif, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van cbs De Duif
De schoolweging van Montessorischool Spijkenisse is 29,76 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past cbs De Duif bij jullie?
Ontdek hoe goed cbs De Duif bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 91.3% behaalde het fundamenteel niveau overtreft CBS De Duif de landelijke norm van 85%. Taalvaardigheid springt eruit: 94% van de leerlingen bereikt hier de basisdoelen, tegen 89% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38.7%. Dit duidt op effectieve differentiatie, met name bij rekenen waar de school 4.3% boven vergelijkbare scholen scoort.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van cbs De Duif?
De adviezen tonen een nadruk op beroepsgericht onderwijs: 44.4% vmbo-(g)t of lager, tegen 36.6% landelijk. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (25.9% tegen 15.2% gemiddeld), wat wijst op zorgvuldige afweging bij twijfelgevallen. Het vwo-advies (3.7%) blijft achter bij regionale trends (10.9%), mogelijk gerelateerd aan de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Montessorischool Spijkenisse | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Basisscholen zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Een LVS laat de leerkracht zien hoe een leerling, of een groep leerlingen, zich ontwikkelt. Heeft de leerling de lesstof goed opgepakt? Is hij of zij gegroeid? Welke lesstof moet de leerkracht de komende periode (extra) aanbieden? Sinds vorig schooljaar gebruiken wij daar IEP LVS voor. De toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen in groep 3 t/m 7 en in groep 8 eenmaal. Gericht werken aan leerdoelen De overheid heeft bepaald welke kennis en vaardigheden een kind moet leren op school, om straks verder te kunnen op het voortgezet onderwijs en in de maatschappij. Daarvoor bestaan leerdoelen. IEP heeft die leerdoelen opgedeeld in behapbare stukjes die getoetst kunnen worden. Zo laat het IEP LVS duidelijk zien of het kind op koers ligt om de leerdoelen te halen. De leerkracht kan vervolgens zien welke onderdelen extra aandacht nodig hebben en welke juist al goed gaan. Op die manier helpt IEP LVS de school om het kind te geven wat het nodig heeft. Een compleet beeld van de leerling Een kind is meer dan taal en rekenen. Doorzettingsvermogen, empathie, vindingrijkheid en motivatie doen er óók toe. Net als de interactie met anderen, kunnen plannen of omgaan met gevoelens. IEP LVS kijkt niet alleen naar taal en rekenen (hoofd) maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen (hart en handen). Dat geeft een compleet beeld van het kind.
Zitten de oud-leerlingen van cbs De Duif in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
24% van de leerlingen presteert boven advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 25.3%. Dit succes wordt gerealiseerd ondanks de complexe populatie. Het percentage onderadvisering (20%) is significant hoger dan landelijk (11.8%), wat mogelijk samenhangt met het preventieve adviesbeleid dat de school hanteert.
Sociale ontwikkeling
Op De Duif vinden we welbevinden enorm belangrijk. Ons onderwijs is er op gericht om aan de voorwaarden hiervan te voldoen. Wij monitoren deze ontwikkeling door observaties, gesprekken, vragenlijsten door leerlingen ingevuld, startgesprek met ouders.
Je veilig en gezien voelen
Vertrouwen
Persoonlijk leiderschap
Wat is de werkwijze van cbs De Duif voor sociale ontwikkeling?
Er is veel aandacht voor sociale ontwikkeling en persoonlijk leiderschap bij cbs De Duif. De pedagogische lijn 'The Leader in Me' wordt hierbij gebruikt. De resultaten hiervan zijn zichtbaar in de dagelijkse omgang, vragenlijsten, specifieke observaties, kindgesprekken en in de portfolio's van de kinderen.
Welke registratievormen gebruikt cbs De Duif om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
cbs De Duif gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Iep Hart en Handen, Vensters PO, Mijn kleutergroep.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt cbs De Duif?
cbs De Duif gebruikt de aanpak volgens 'The Leader in Me' voor sociaal-emotioneel leren.