
De resultaten van Jozef en Mariaschool in Spierdijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Jozef en Mariaschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Jozef en Mariaschool
De schoolweging van Jozef en Mariaschool is 29,09 , met een spreiding van 5,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Jozef en Mariaschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Jozef en Mariaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 95,1% score op het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is vrijwel gelijk aan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 52,0%, ruim boven de eigen signaleringswaarde van 47,1%. Dit laat zien dat ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,09), meer dan de helft van de leerlingen een hoger rekenniveau bereikt. Wel blijft het resultaat 5,8 procentpunt achter bij vergelijkbare scholen (57,8%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Jozef en Mariaschool?
De adviezen tonen een focus op gemengde/theoretische leerwegen: 28,6% vmbo-(g)t/havo tegen 10,3% regionaal. Opvallend is de afwezigheid van vwo-adviezen, terwijl dit landelijk 18,6% bedraagt. Praktijkonderwijs komt met 14,3% vmbo-b/k relatief vaak voor, wat past bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jozef en Mariaschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij hebben tot en met schooljaar 2022-2023 gewerkt met het de toetsen van Cito. In januari en juni worden vanaf groep 3 Cito-toetsen afgenomen op de leergebieden rekenen, lezen en taal. De toetsuitslagen worden verwerkt binnen het leerlingvolgsysteem Parnassys. Het team analyseert de gegevens en stelt vast waar nog ontwikkeling nodig is. Middels korte, haalbare doelen wordt vervolgens gewerkt aan verbetering. Vanaf het schooljaar 2023-2024 werken wij met het DIA leerlingvolgsysteem.
Zitten de oud-leerlingen van Jozef en Mariaschool in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 28,6% van de leerlingen boven advies presteert, tegen 25,3% landelijk. Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,8% gemiddeld). Dit suggereert een terughoudend adviesbeleid, mogelijk gerelateerd aan de complexere populatie. De 71,4% die op advies zit, overtreft het landelijk gemiddelde (62,9%).
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.
vertrouwen
zelfstandigheid
veiligheid
Wat is de werkwijze van de Jozef en Mariaschool voor sociale ontwikkeling?
De Jozef en Mariaschool gebruikt het programma 'De Vreedzame School' om kinderen te helpen zich sociaal-emotioneel te ontwikkelen. De klas en school worden gezien als oefenplaatsen waar kinderen leren bij te dragen aan de gemeenschap en oog te hebben voor anderen. Groepsvorming is belangrijk bij de start van het schooljaar, waarbij de eerste zes weken ('de gouden weken') gebruikt worden om regels en afspraken te maken.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Jozef en Mariaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Jozef en Mariaschool gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.