Prinses Margrietschool
Dorpsweg 39
6956 AN Spankeren

Schoolweging

Schoolweging
31.21
Spreiding
6.36

De schoolweging van Prinses Margrietschool Spankeren is 31,21 , met een spreiding van 6,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school uitstekend – ver boven de landelijke norm van 85% en vergelijkbare scholen (95,7%). Dit duidt op een sterke basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de inspectienorm van 45,5% ligt. Dit geeft aan dat de school effectief omgaat met haar complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,21). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 43,8% vwo-advies tegenover 18,6% regionaal. Ook opvallend: het percentage praktijkonderwijs is nihil (0% vs. 1,0% regio). De combinatie vmbo-(g)t/havo (12,5%) en havo/vwo (12,5%) benadrukt een doorstroomgerichte aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrinses Margrietschool SpankerenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.32175.23177.82

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 55,6% van de leerlingen onder hun oorspronkelijke advies presteert (vs. 11,8% landelijk). Dit vraagt om aandacht, hoewel 38,9% op advies functioneert. Slechts 5,6% stroomt door naar een hoger niveau. Dit kan samenhangen met de relatief hoge schooladviezen die de school verstrekt.