
Het team van BS LeerRijk in Someren
Current section: teamZie hier hoe het team van BS LeerRijk is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van BS LeerRijk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past BS LeerRijk bij jullie?
Ontdek hoe goed BS LeerRijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij BS LeerRijk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 89.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij BS LeerRijk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij BS LeerRijk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor BS LeerRijk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten: Zorgeloze Continuïteit van Onderwijs
Bij BS LeerRijk garanderen we de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs, ook bij afwezigheid van een leerkracht. Onze school maakt gebruik van een speciaal opgezette vervangerspool binnen stichting Prodas. Dit zorgt ervoor dat er altijd gekwalificeerde vervangers beschikbaar zijn. U kunt erop vertrouwen dat uw kind les krijgt van deskundige en betrokken professionals, die naadloos aansluiten bij onze onderwijsmethoden. Zo blijft de leerervaring optimaal.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
We werken op LeerRijk in bouwen. Bouw 1: groep 1-2, 3 heterogene stamgroepen. Met ingang van 2026 een vierde 'instroom"groep; Bouw 2: groep 3-4, 3 heterogene stamgroepen en 4 instructiegroepen; Bouw 3: groep 5-6, 3 heterogene stamgroepen; Bouw 4: groep 7-8, 3 heterogene stamgroepen. Elke bouw heeft heterogene stamgroepen (2 leerjaren). Deze groepen stellen we ieder jaar met zorg samen. Zo spelen we in op groepsdynamieken en individuele ontwikkelbehoeften van kinderen. In de stamgroepen starten de kinderen de dag met diverse keuze activiteiten. In de stamgroep eten we samen fruit en de lunch. Voor wereldoriëntatie zetten we Jeelo in, dit volgen de kinderen ook in de stamgoep. Met de vakken taal, rekenen en lezen krijgen de kinderen les op het bij hen passende niveau, rekening houdend met hun eigen ontwikkelbehoeften, binnen hun eigen leerjaar. Leerkrachten zijn binnen de bouw, samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op BS LeerRijk
Taalontwikkeling en Rekenen: Sterke Basis
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op BS LeerRijk zetten we ons in voor de individuele ontwikkelingsbehoeften van elk kind, met een focus op doelgericht leren. Voor rekenonderwijs maken we gebruik van Snappet, een adaptieve digitale leeromgeving. Na de klassikale instructie verwerken leerlingen de lesstof op hun eigen Chromebooks binnen Snappet. Leerkrachten stellen gepersonaliseerde werkpakketten samen, gericht op specifieke leerdoelen. Het adaptieve karakter van Snappet past de moeilijkheidsgraad van de opgaven aan op basis van de antwoorden van het kind, wat zorgt voor optimale uitdaging. Snappet visualiseert de leerontwikkeling per leerdoel, waardoor leerkrachten en leerlingen in gesprek kunnen gaan over de voortgang. Dit bevordert eigenaarschap over het eigen leerproces. Voor spelling wordt Snappet aanvullend gebruikt naast onze specifieke spellingmethode. Begrijpend lezen krijgt extra aandacht door middel van 'close reading'. We benadrukken het belang van betekenisvol onderwijs en tekstbeleving om het tekstbegrip te vergroten. Daarom integreren we leesonderwijs nauw met onze projectweken. We werken met de vernieuwde taalmethode Taal Actief 5 en zoeken continu naar verbindingen met andere vakgebieden. Ons uitgebreide en gevarieerde boekenaanbod verrijkt het onderwijs en stimuleert leesplezier bij alle leerlingen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden Centraal
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
In de bovenbouw bieden gecertificeerde Corepower trainers weerbaarheidslessen aan, gericht op het effectief en respectvol opkomen voor jezelf. We starten elk schooljaar met de 'Gouden Weken', waarin we de groepsdynamiek versterken door middel van diverse groepsvormende activiteiten. Het eerste Jeelo-project van het jaar, 'Omgaan met elkaar' of 'Zorgen voor jezelf en anderen', sluit hier naadloos bij aan. Via het Jeelo-programma introduceren we deugden, wat gedurende het hele schooljaar aandacht garandeert voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Met ingang van schooljaar 2024-2025 implementeren we schoolbreed de 'Fides Fides | Samen bouwen aan zelfvertrouwen' methodiek. Hiermee werken we actief aan het vergroten van zelfvertrouwen, weerbaarheid en welbevinden van de kinderen. Dit stelt hen in staat om te vertrouwen op hun eigen capaciteiten en succesvol te navigeren in een dynamische wereld.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Groeien met Zelfvertrouwen
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
BS LeerRijk stimuleert positief gedrag, een effectieve werkhouding en een gestructureerde taakaanpak door passend aanbod en deskundige begeleiding te bieden. We focussen op doelgericht werken, waarbij leerlingen inzicht hebben in hun leerdoelen, wat ze al beheersen en waar ze nog aan moeten werken. Dit proces van eigenaarschap wordt zichtbaar gemaakt in de 'groeimap'. Regelmatige groeigesprekken met leerlingen en ouders volgen de ontwikkeling, wat leidt tot gezamenlijke verantwoordelijkheid en een open communicatie. Snappet ondersteunt dit doelgericht werken door adaptieve verwerking van lesstof en door leerkrachten in staat te stellen specifieke doelen voor te bereiden. Afhankelijk van de individuele hulpvraag passen we het onderwijsaanbod aan. Drie onderwijsassistenten bieden extra ondersteuning in de klas. De voortgang van leerlingen wordt gemonitord via het Cito leerlingvolgsysteem 'Leerling in beeld'. Resultaten worden gedeeld in bouwbesprekingen, waarna interventies worden afgestemd. Leerkrachten werken in bouwen samen aan de ontwikkeling van de leerlingen en kunnen rekenen op ondersteuning van onze Kindercoaches (KC'ers): Els de Groot, Silke Driessen en Mieke van den Boogaart. Indien nodig schakelen we externe hulp in, zoals BCO, de schoolarts, jeugdverpleegkundige van de GGD, logopedisten, gezins- en jongerencoaches of speciale scholen voor basisonderwijs. Alle externe consultatie gebeurt altijd in overleg met de ouders. Het ondersteuningsbeleid van Prodas is te vinden op onze website.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op BS LeerRijk hanteren we de methodiek 'Het Bewegend Kind'. Wekelijks staat 'Natuurlijk Bewegen' op het rooster, bij voorkeur buiten, onder leiding van de groepsleerkracht. Het doel is om kinderen meer, beter en effectiever te laten bewegen, wat zowel de fysieke als cognitieve functies stimuleert en het concentratievermogen verhoogt. Daarnaast genieten de leerlingen wekelijks van gymlessen in sporthal De Postel. De ene week wordt de les verzorgd door een vakdocent, de andere week door de eigen leerkracht met gymbevoegdheid. Deze lessen volgen de principes van 'Natuurlijk Bewegen' en maken gebruik van de faciliteiten van de sporthal. We integreren beweging ook in de lesstof door middel van 'bewegend leren'. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar maakt het leerproces ook effectiever en leuker.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veilig en Zorgzaam
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Via het Jeelo-project 'Veilig helpen' leren leerlingen hoe ze zichzelf en anderen kunnen assisteren bij kleine en grotere noodgevallen. Het project 'Zorgen voor jezelf en anderen' richt zich op het bevorderen van psychisch, sociaal en lichamelijk welbevinden, zowel voor henzelf als voor hun medeleerlingen. BS LeerRijk hanteert een strikt protocol voor medisch handelen. Dit document bevat alle essentiële informatie over mogelijke ziektebeelden, medicijngebruik en de te ondernemen stappen door de school in specifieke situaties. Het aanmeldingsformulier verzamelt cruciale gegevens om hier adequaat op in te spelen. Wijzigingen in de medische situatie of het medicijngebruik van uw kind kunt u direct doorgeven aan de groepsleerkracht. Het volledige en meest actuele protocol medisch handelen is beschikbaar op www.bsleerrijk.nl.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Optimale Leerondersteuning op Maat bij BS LeerRijk
Ontdek Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Hoogwaardige Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op BS LeerRijk
Wat zijn de kerndoelen van BS LeerRijk voor het aankomende schooljaar?
Hoe realiseert BS LeerRijk haar onderwijsdoelen?
Downloaden
Ontdek Ons Schoolplan: Download HierOntwikkeling van Jonge Kinderen bij BS LeerRijk Someren
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal onderwijs aanbod is er voor jonge kinderen op BS LeerRijk?
BS LeerRijk biedt een rijk aanbod voor de allerkleinsten, gericht op een sterke start in hun educatieve reis. Dit omvat toegewijde voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een stimulerende peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen. We zorgen voor een soepele overgang naar de basisschool, waarbij de opgedane kennis en vaardigheden een solide basis vormen.
Met welke partners werkt BS LeerRijk samen voor opvang en educatie van jonge kinderen?
BS LeerRijk werkt nauw samen met Norlandia om een compleet pakket aan diensten voor jonge kinderen aan te bieden. Norlandia is verantwoordelijk voor de peuteropvang, de voorschoolse opvang (VSO) en de buitenschoolse opvang (BSO) op onze locatie. Deze samenwerking zorgt voor een geïntegreerde aanpak, waarbij de educatieve en opvangbehoeften van jonge kinderen optimaal worden vervuld. Samen streven we naar een naadloze doorgaande lijn, van de allereerste opvangjaren tot en met de basisschoolperiode.