
Schoolweging
De schoolweging van LeerRijk is 28,06 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Een sterk punt: 97,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is 0,9% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat de effectiviteit van de basisondersteuning onderstreept. De school zet specifiek in op vroegtijdige signalering via de NSCCT-toetsen in groep 6.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
BS LeerRijk springt eruit met 59,9% van de leerlingen dat het streefniveau voor rekenen en taal haalt, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit ligt 0,6% lager dan vergelijkbare scholen, wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge spreiding in de schoolweging (5,81). De focus op maatwerk en 'ontwerpend leren' draagt bij aan deze prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op theoretische routes: 33,3% havo en 14,8% vwo (totaal 48,1%), tegenover 28,5% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het lagere aandeel vmbo-(g)t (25,9% vs. 16,5% regio), mogelijk door de doorstroomfocus in groep 8. Praktijkonderwijsadviezen blijven met 0% onder het regionaal gemiddelde (1,01%), passend bij het hoge fundamentele niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Someren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Elk half jaar nemen we in bouw 2 t/m 4, de LOVS toetsen van Leerling in beeld af. De resultaten worden verwerkt in groeps- en leerling-analyses. In de bouw wordt besproken wat dit betekent voor het aanbod van de groep en individuele leerlingen. De IB'ers begeleiden dit proces. Naast het LOVS gebruiken we ook observaties, verwerkingsmateriaal in de groep en Snappet om te kijken welke doelen kinderen beheersen en aan welke doelen nog gewerkt moet worden. Dit wordt verder uitgewerkt in een groepsplan en weggezet in een weekplanning. Beide levende documenten, die al werkende worden bijgesteld. In de groeimap van de kinderen maken we de ontwikkeling van kinderen visueel. Dit bespreken we met elkaar in een kind-oudergesprek. Dit werkt ook zo in bouw 1 alleen werken we daar met het observatie-instrument Kijk!
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10,5% van de leerlingen zit onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 26,3% boven presteert. Deze cijfers bevestigen het zorgvuldige adviesproces met dubbele checks (LOVS/plaatsingswijzer) en intensieve oudergesprekken. De school hanteert sinds 2023 een bindende februari-toets, wat mogelijk bijdraagt aan de lage onderadvisering.
Sociale ontwikkeling
Onze kernwaarden zijn: Respect-Samen-Eigenaar zijn-Passie Vanuit die kernwaarden zijn drie schoolregels bepaald: - Op school spelen en werken we op een prettige manier; - Houden we rekening met elkaar; - Gaan we op een nette manier met materialen om. Deze regels zijn zichtbaar en voelbaar in de school. Kinderen werken samen, we zetten coöperatieve werkvormen in en leren samen spelen. LEES MINDER
Respect
Samen
Eigenaar zijn
Wat is de werkwijze van BS LeerRijk voor sociale ontwikkeling?
BS LeerRijk hanteert een schoolbrede aanpak voor de sociale ontwikkeling van leerlingen. Conflicten worden opgelost middels oplosgesprekken, waarbij kinderen leren opkomen voor zichzelf met hulp van de leerkracht. Binnen Jeelo, dat wordt ingezet voor wereldoriëntatie, is elk jaar 1 project specifiek gericht op omgaan met elkaar. Daarnaast komt het terug in de deugden van Jeelo. Weerbaarheidslessen vanuit de Corepower methodiek worden ingezet voor de midden- en bovenbouw. De kinderen worden gevolgd door middel van KIJK! bij de kleuters en Cito: Leerling in beeld voor de groepen 3 t/m 8. Resultaten worden besproken in de bouwbespreking en met de IB'er, waarna interventies worden afgestemd. BS LeerRijk staat voor een eenduidige aanpak en gezamenlijke verantwoordelijkheid, wat zorgt voor duidelijkheid en rust.
Welke registratievorm(en) gebruikt BS LeerRijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
BS LeerRijk gebruikt Kijk! en Cito: Leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt BS LeerRijk?
BS LeerRijk gebruikt Jeelo, Beter omgaan met elkaar en Corepower methodiek(en) voor sociaal-emotioneel leren.