Rooms Katholieke Montessori-School in Soest

Het team van Rooms Katholieke Montessori-School in Soest

Current section: team
Gaesbeekerhof 57
3764 Soest

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Montessori-School is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Montessori-School. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Montessori-School bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Montessori-School bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Al meer dan 30 jaar zijn wij de enige Montessorischool in Soest. Door een veranderende omgeving staat het Montessori-gedachtengoed onder spanning. Desondanks lukt het ons de belangrijkste waarden van het Montessori-onderwijs vorm te geven.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Montessorischool Soest

3

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Ontdek hoe Montessorischool Soest taal- en rekenvaardigheden versterkt met gerichte ondersteuning. Van extra oefeningen voor taalbegrip en spelling tot gespecialiseerde programma's voor lezen, wij bieden een breed scala aan methoden zoals Klankkracht, Bouw!, Connect en Ralfi-lezen. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben op taal- en rekengebied, organiseren we projectmatige verrijkingsgroepen onder leiding van onze hoogbegaafdheidsspecialist. Dit bevordert diepgaand leren en creatieve probleemoplossing. Onze aanpak is afgestemd op verschillende ondersteuningsniveaus. Bij ernstige lees- of rekenproblemen, zoals dyslexie of dyscalculie, schakelen we gespecialiseerde externe hulp in en bieden we intensieve begeleiding door een remedial teacher. Wij streven ernaar elke leerling optimaal te laten presteren en ontwikkelen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Bij Montessorischool Soest staat het sociaal-emotionele welzijn van elk kind centraal. We stimuleren sociale interactie en zelfvertrouwen door positieve bekrachtiging en individuele gesprekken. Onze leerkrachten en intern begeleider bieden extra ondersteuning bij het aangaan van contacten en het uiten van emoties. We werken aan het vergroten van sociale vaardigheden en het bieden van een veilige omgeving waar kinderen zich gehoord en begrepen voelen. Voor kinderen met specifieke behoeften, zoals angst, teruggetrokken gedrag of overprikkeling, bieden we maatwerk. Dit kan variëren van rustmomenten tot samenwerking met gedragsspecialisten, om zo een optimale ontwikkeling te waarborgen.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Montessorischool Soest biedt effectieve ondersteuning voor een optimale werkhouding en taakaanpak. We creëren gestructureerde leeromgevingen met duidelijke planningen en bieden individuele begeleiding om concentratie te bevorderen. Leerlingen met uitdagingen op het gebied van gedrag, impulsiviteit of planning ontvangen gerichte ondersteuning. We passen werkplekken en taken aan, en bieden extra begeleiding door onze leerkrachten, onderwijsassistenten en intern begeleider. Bij structurele gedragsproblemen of externaliserend gedrag werken we samen met gedragsspecialisten en externe professionals. Dit zorgt voor een deskundige aanpak die bijdraagt aan een positief schoolklimaat en de ontwikkeling van elk kind.

0

Motorische en Lichamelijke Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Montessorischool Soest faciliteert een inclusieve leeromgeving voor kinderen met motorische of lichamelijke uitdagingen. We bieden aanpassingen in de klas, zoals aangepast lesmateriaal en visuele hulpmiddelen, om deelname aan het onderwijs te maximaliseren. Voor kinderen met specifieke behoeften zetten we extra beweeglessen in en schakelen we externe expertise in. Dit waarborgt dat alle leerlingen de ondersteuning krijgen die nodig is voor hun ontwikkeling. Bij ernstigere fysieke beperkingen passen we de leeromgeving aan met speciaal meubilair en technische hulpmiddelen. We werken nauw samen met specialisten om een optimale en ondersteunende schoolervaring te garanderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Montessorischool Soest hanteert strikte protocollen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, conform het beleid van AnnoNU. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan hierbij voorop. Bij ziekte of ongevallen nemen we direct contact op met ouders. Medicatie wordt uitsluitend toegediend na schriftelijke toestemming van ouders, met nauwkeurige documentatie van dosering en toediening. Medische handelingen zoals injecties of sondevoeding worden enkel uitgevoerd na gezamenlijke afspraken tussen ouders, arts en school, en alleen door bekwaam personeel. Bij twijfel of noodsituaties wordt direct medische hulp ingeschakeld.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Grote hal

Individuele Ondersteuning op Maat bij Montessori Soest

Ons Pedagogisch Beleid en Leerlingbegeleiding

Bij de Rooms Katholieke Montessori-School in Soest omarmen we de diversiteit van onze leerlingen. We begeleiden kinderen met uiteenlopende behoeften, van hoogbegaafdheid tot het leren van de Nederlandse taal. Ons Montessori-onderwijs is van nature gericht op het individu. Leerkrachten observeren en volgen elke leerling nauwkeurig, waardoor we uitstekend kunnen inspelen op specifieke leerbehoeften en ontwikkelingsniveaus. Met een gespecialiseerde NT2-docent bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij taalontwikkeling. Zo zorgen we dat elke leerling optimaal kan participeren en leren. Hoogbegaafde leerlingen krijgen binnen ons reguliere aanbod uitdagende lesstof aangeboden. Bovendien is er een HB-specialist die extra projecten begeleidt en de leerlingen stimuleert om hun talenten verder te ontwikkelen. **Toekomstvisie: Versterking van Extra Ondersteuning** De komende jaren focussen we binnen onze Montessori-school sterk op het verbeteren van de begeleiding voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Dit sluit aan bij onze visie op inclusief onderwijs, waarin we streven naar een omgeving waar ieder kind volledig tot zijn recht komt. We zetten in op het vergroten van de expertise van ons team, het optimaliseren van onze ondersteuningsstructuren en het helder definiëren van ons aanbod. Dit alles met als doel een duurzaam en passend leeromgeving te creëren voor alle leerlingen. **Focus op Hoogbegaafde Leerlingen met Extra Uitdagingen** Een belangrijk speerpunt is de ontwikkeling van een ondersteuningsaanbod voor leerlingen die zowel hoogbegaafd zijn als extra sociaal-emotionele of gedragsmatige uitdagingen ervaren. Deze 'dubbel bijzondere' leerlingen vragen om specialistische aandacht binnen een inclusieve setting. Hiervoor werken we aan het verhogen van de kennis van onze leerkrachten over hoogbegaafdheid, gedrag en groepsdynamiek. Daarnaast ontwikkelen we een gezamenlijk beleid rond de mogelijkheden en grenzen van onze ondersteuning voor deze specifieke groep leerlingen. We streven ernaar om een HB/gedragspecialist in te zetten die meerdere scholen kan ondersteunen met coaching en beleidsontwikkeling. De opgedane expertise delen we actief met andere scholen binnen ons samenwerkingsverband om zo collectief te groeien en te versterken. Deze ambitieuze aanpak draagt bij aan een rustigere en duidelijkere klassituatie, verhoogt het welzijn van onze leerlingen en versterkt de professionele autonomie van ons team. Door te investeren in een duurzaam, collectief ondersteuningsarrangement bouwen we samen aan een school waar elk kind zich gezien, gehoord en optimaal uitgedaagd voelt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie en Doelen

Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan?

Ons schoolplan voor de periode 2023-2027 en de specifieke speerpunten voor het schooljaar 2025-2026 Montessorivisie moderniseren: We actualiseren onze Montessorivisie om deze relevant te houden voor de huidige tijd. Hierbij focussen we op de kernwaarden die ons Montessorionderwijs definiëren en toetsen we al onze beslissingen aan deze principes. Optimalisatie rekenonderwijs: We streven naar verdere verbetering van ons rekenonderwijs. Dit doen we door het automatiseren bij kinderen te stimuleren met effectieve methodes zoals Bareka en Rekensprint. Versterking burgerschap: Na de afronding van ons visiestuk burgerschap in schooljaar 2024-2025, implementeren we de jaarplanning actief. Burgerschap is levendig in de klassen, mede dankzij de inzet van onze commissie burgerschap. Verbetering spellingonderwijs: In het schooljaar 2024-2025 hebben we een nieuwe spellingsmethode geselecteerd. Voor 2025-2026 zetten we in op een gedeelde visie op spelling, een helder implementatieplan en duidelijke keuzes voor instructie en differentiatie die aansluiten bij de Montessoribeginselen. Vernieuwing kosmisch onderwijs: Een werkgroep onderzoekt in 2025-2026 innovatieve mogelijkheden voor vakoverstijgend en geïntegreerd onderwijs.

Hoe waarborgt onze school de gestelde doelen?

Onze kwaliteitszorg wordt systematisch vormgegeven door middel van een cyclisch proces. Evaluatie van resultaten: Na elke toetsperiode evalueren we de leerresultaten en vaardigheidsgroei op zowel school- als klasniveau, waarbij we ook data van LIB gebruiken. We hanteren de PDCA-cyclus: Plan het gewenste resultaat, Doen we voeren het plan uit, Check evalueren we de opbrengsten, en Act we stellen bij of gaan verder. Leraren reflecteren tweemaal per jaar op hun routeplan, wat wordt besproken met de IB-er en directeur. Begeleiding en voortgang: De directeur en IB-er bezoeken de groepen per kwartaal om te observeren op diverse leefgebieden, zoals welbevinden en zelfstandigheid. Er vinden tweemaal per jaar functionerings- en voortgangsgesprekken plaats. Structuur en planning: De zorgstructuur is helder gedocumenteerd in protocollen voor lezen, rekenen en spelling. Ons kwaliteitsagenda/jaarplan beschrijft gedetailleerd hoe en wanneer we de speerpunten uit het schoolplan realiseren.

Start Uw Kind met Ons Montessori Programma voor Jonge Kinderen in Soest

Toelichting van de school

De Rooms Katholieke Montessori-School in Soest biedt een inspirerende omgeving voor de allerkleinsten. Ons programma voor het jonge kind is speciaal ontworpen om nieuwsgierigheid te prikkelen en een liefde voor leren te cultiveren. Wij geloven in de kracht van zelfstandigheid en ontdekking, kernwaarden van de Montessori-pedagogiek. Uw kind krijgt de ruimte om zich op eigen tempo te ontwikkelen, met begeleiding van ervaren en toegewijde leerkrachten. Maak kennis met ons warme en stimulerende schoolklimaat.

Veelgestelde vragen

Welke Extra Ondersteuning Biedt Onze Montessori School Voor Jonge Kinderen?

Onze school verrijkt het leerproces voor jonge kinderen met diverse extra mogelijkheden. Naast het reguliere programma bieden we ondersteuning die aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van elk kind. Denk hierbij aan specifieke activiteiten gericht op sociale vaardigheden, creatieve expressie en motorische ontwikkeling. Dit alles binnen de vertrouwde en veilige omgeving van onze Montessori-school.

Onze school verrijkt het leerproces voor jonge kinderen met diverse extra mogelijkheden. Naast het reguliere programma bieden we ondersteuning die aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van elk kind. Denk hierbij aan specifieke activiteiten gericht op sociale vaardigheden, creatieve expressie en motorische ontwikkeling. Dit alles binnen de vertrouwde en veilige omgeving van onze Montessori-school.

Met Welke Partners Werken Wij Samen Voor Het Jonge Kind Programma?

Om het aanbod voor onze jongste leerlingen te optimaliseren, onderhoudt de Rooms Katholieke Montessori-School waardevolle samenwerkingen. Een belangrijk partnerschap hebben we met 'Helden', een organisatie gespecialiseerd in educatieve en ontwikkelingsgerichte programma's. Deze samenwerking stelt ons in staat om aanvullende expertise en vernieuwende lesmethoden te integreren, wat bijdraagt aan een rijke leerervaring voor ieder kind.

Om het aanbod voor onze jongste leerlingen te optimaliseren, onderhoudt de Rooms Katholieke Montessori-School waardevolle samenwerkingen. Een belangrijk partnerschap hebben we met 'Helden', een organisatie gespecialiseerd in educatieve en ontwikkelingsgerichte programma's. Deze samenwerking stelt ons in staat om aanvullende expertise en vernieuwende lesmethoden te integreren, wat bijdraagt aan een rijke leerervaring voor ieder kind.

Team | Rooms Katholieke Montessori-School in Soest | [2025] Schoolregister