
Schoolweging
De schoolweging van Rooms Katholieke Montessori-School is 24,64 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school onderscheidt zich met 44.44% vwo-adviezen, ruim boven het landelijk gemiddelde van 18.61%. Ook havo/vwo-combinaties zijn sterk vertegenwoordigd (3.7% vs. 10.93% landelijk). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, tegen 1.01% in de regio. Deze focus op theoretische leerwegen past bij het Montessoriconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Rooms Katholieke Montessori-School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.01 | 175.23 | 178.2 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Montessorischool hanteert de Leerling in Beeld als onafhankelijk meetinstrument. Twee keer per jaar, in januari en juni, worden de toetsen afgenomen. Deze opbrengsten worden gebruikt als informatiebron voor het onderwijsleerproces van de leerlingen. Na iedere toetsperiode bekijken en bespreken we met het team eerst schoolbreed de resultaten. Hoe doet de school het als geheel op de verschillende vakgebieden? Vervolgens bekijken we het per bouw en tot slot per klas. Vragen die we ons bijvoorbeeld stellen zijn: "Komen de resultaten overeen met onze verwachtingen/doelen? Zijn er opvallende signalen? Zijn er leerlingen die te weinig groei hebben doorgemaakt? Kunnen we dat verklaren? Is extra ondersteuning nodig? ". Naar aanleiding van deze schoolanalyse wordt er een verbeterplan opgesteld voor de hele school. Iedere leerkracht werkt dit weer uit op klassenniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 13.79% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11.81% landelijk. De 17.24% die boven advies scoort, benadrukt de kwaliteit van de doorstroombegeleiding. Dit sluit aan bij het driejarige mentorschap in combinatiegroepen, zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Als Montessorischool hechten wij grote waarde aan het scheppen van een optimaal leefklimaat. Ieder kind moet zich veilig voelen op school, zowel binnen als buiten de klas. Als school zetten we hier verschillende middelen voor in, zoals de Gouden weken, de methode Rots en Water en duidelijke gedragsregels. Zaken die als een rode draad door het schoolleven lopen, zijn: accepteren en geaccepteerd worden, fouten mogen maken, bespreken en aanpassen. Het samenwerken staat in het teken van respect voor elkaar en rekening houden met elkaar. Wij laten in ons dagelijks handelen steeds weer zien dat normen en waarden hoog in ons vaandel staan. Er moet ruimte zijn om jezelf te zijn en we vinden het belangrijk dat alle betrokkenen het gevoel hebben optimaal te kunnen functioneren. Pesten komt helaas op iedere school voor. Snel signaleren is erg belangrijk. We streven een actief anti-pestbeleid na. Onze school beschikt over een gedragsprotocol. Bij de start van het schooljaar besteden wij veel aandacht aan het sociale klimaat. In alle klassen wordt actief gewerkt aan de Gouden regels en zijn de leerlingen betrokken bij het opstellen van de leefregels van de klas. Iedere mening doet er ertoe, en met een meerderheid van de stemmen worden de belangrijkste klassenregels gekozen. Daarnaast zetten we de sociaal-emotionele methode Rots en Water in om de kinderen bewust te maken van hun eigen kracht en mogelijkheden en het vermogen om met anderen samen te spelen, samen te werken en samen te leven. Twee keer per jaar vullen de leerkrachten de sociaal-emotionele vragenlijsten van ZIEN in. De eerste meting is na ongeveer 8 weken onderwijs en de tweede na ongeveer een half jaar. De leerlingen van groep 6 t/m 8 vullen de leerlingvragenlijsten in. Naar aanleiding van deze signalering vinden er besprekingen plaats met de intern begeleider over deze sociale opbrengsten. Op deze manier monitoren we regelmatig de veiligheidsbeleving en welbevinden van de kinderen. LEES MINDER
sociale autonomie
inlevingsvermogen
sociaal initiatief
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Montessori-School voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Montessori-School gebruikt de methode Rots en Water voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, een weerbaarheidsprogramma met spel, beweging en taal. De lessen worden grotendeels in de gymzaal gegeven en zijn gericht op de ontwikkeling van positieve sociale vaardigheden en het voorkomen van pestgedrag. Rots en Water sluit aan bij de Montessorigedachte van ervaringsgericht leren.
Welke registratievormen gebruikt Rooms Katholieke Montessori-School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Montessori-School gebruikt Zien en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.