
Schoolweging
De schoolweging van Ludgerusschool is 23,48 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 75% havo/vwo-advies (35,71% havo en 39,29% vwo), significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 44,61%. Praktijkonderwijs ontbreekt volledig in de adviezen, tegen 1,13% regionaal. De combinatie van vmbo-(g)t (10,71%) en vwo (39,29%) toont een tweedeling in de onderwijsbehoeftes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ludgerusschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.01 | 177.61 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de kleutergroepen maken wij gebruik van de observatiemethode: Mijn kleutergroep. Hierin staan alle doelen van groep 1 en 2 beschreven. Door middel van observaties houden de leerkrachten bij welke doelen zijn behaald. Voor de groepen 3 t/m 8 maken wij gebruik van de methodegebonden toetsen en observaties tijdens de les. Wij geven instructie volgens de methodiek EDI (Expliciete Directe Instructie), waardoor er tussendoor veel observatiemomenten zijn die aangeven of een kind voldoende instructie heeft gehad om met de verwerking aan de slag te gaan. Daarnaast nemen wij op het Kindcentrum Ludgerus twee keer per jaar niet methodegebonden toetsen van 'Leerling in Beeld' (voorheen de CITO-toetsen) af in de jaargroepen 3 t/m 8. In de jaargroepen 3 t/m 8 zijn er toetsen voor de volgende vakken: Rekenen en wiskunde Taalverzorging (spelling niet werkwoorden, spelling werkwoorden en leestekens) DMT/AVI (technisch lezen) Begrijpend lezen Alle toetsen worden door de leerkrachten, IB'er en schoolleiding (schoolniveau) geanalyseerd en leiden waar nodig tot bijstelling van het onderwijsprogramma.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
13,64% van de leerlingen presteert onder advies, iets boven het vergelijkingsgemiddelde (11,81%). De 65,91% die op advies presteert, sluit aan bij de landelijke trend. Opvallend is dat 20,45% bovenadvies presteert, wat wijst op zorgvuldige advisoryestrategieën waarbij leerlingen niet worden overvraagd.
Sociale ontwikkeling
Het doel van de methode voor Sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap is om de kinderen en het schoolteam positieve mentale bagage mee te geven. Wij vinden het belangrijk dat kinderen vroeg leren over persoonlijk leiderschap, de kracht van gedachten en de eigen invloed hebben op een positiever beeld van zichzelf en de wereld om hen heen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat leerkrachten en ouders ook meegenomen worden in deze benadering.Wij hebben hierbij gekozen voor de methode: De Gelukskoffer LEES MINDER
Flexibilitiet in denken en handelen
Leren om een goed beeld van jezelf te krijgen
Een onderzoekende houding hebben
Wat is de werkwijze van de Ludgerusschool voor sociale ontwikkeling?
De Ludgerusschool werkt met de methode De Gelukskoffer, een wetenschappelijk onderbouwde methode gebaseerd op de positieve psychologie. De thema's geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven komen in iedere groep terug. Deze thema's stimuleren mooie gesprekken in de klas, waarbij de leerkracht de samenwerking met ouders opzoekt via Parro. Om de mate van geluk te toetsen, wordt het online programma Eigenwijzr gebruikt. De methode besteedt aandacht aan de kernwaarden flexibiliteit in handelen en denken, een goed zelfbeeld en een onderzoekende houding.
Welke registratievormen gebruikt de Ludgerusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Ludgerusschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Ludgerusschool?
De Ludgerusschool gebruikt de methode De Gelukskoffer voor sociaal-emotioneel leren.