
Schoolweging
De schoolweging van Insingerschool is 27,02 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,72% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67,52% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, vooral bij rekenen en taalvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen richting theoretische leerwegen vallen op: 26,92% havo en 38,46% vwo (vs. 16,07% havo en 18,61% vwo bij vergelijkbare scholen). Dit wordt aangevuld met 19,23% vmbo-(g)t-advies. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, tegenover 1,01% regionaal. De focus op hogere adviezen sluit aan bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Insingerschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In onze school gebruiken we voor het volgen van de kleuters het observatie systeem Mijnkleutergroep. De kleuterleerkrachten kunnen hierin hun observaties verwerken en volgen zo de leerling door de jaren heen. Daarnaast gebruiken we vanaf groep 3 vanaf schooljaar 2023-2024 het IEP leerlingvolgsysteem. Dit is geïmplementeerd in schooljaar 2023-2024. Ook de doorstroomtoets zal vanuit IEP worden aan geboden vanaf 2023. In schooljaar 2024-2025 zullen we deze manier van toetsen verder implementeren en we rapporteren ook aan ouders hoe de leerling het heeft gedaan op deze toetsen tijdens het rapportmoment. Met beide leerlingvolgsystemen volgen we of kinderen groeien in hun eigen ontwikkeling en checken we of het kind op koers ligt. Ook kunnen we zien of de leerkracht de doelen haalt die zij zichzelf gesteld heeft. Dit betekent dat we toetsen inzetten als hulpmiddel en niet als doel op zich. Toetsen helpen ons om te zien of we op de goede weg zijn en kunnen ons helpen aan ouders te laten zien waar kinderen zich bevinden in hun ontwikkeling. We gebruiken het systeem van Leeruniek om meer zicht te krijgen op onze leerlingen na toetsing. Hierbij worden zowel de IEP toetsen als de methode toetsen gebruikt. En daarnaast zijn de observaties van de leerkracht in de klas een belangrijk meetinstrument. In de groepsbespreking met de intern begeleider bekijkt de leerkracht de resultaten van haar groep en bespreekt wat er nodig is voor elk kind. Ook worden de leerlingen opnieuw ingedeeld op instructieniveau. Dit wordt drie keer per jaar gedaan. Daarnaast bekijkt de leerkracht dagelijks of de leerling bij het onderwerp kan aansluiten in de instructiegroep waar hij of zij inzit. Het kan zijn dat er bij een bepaald onderwerp toch een andere indeling wordt gemaakt. Hier laten we ook de kinderen zelf mee denken. Zij kunnen ook zelf aangeven dat ze graag in een verlengde instructie mee willen doen bijvoorbeeld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
22,22% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge vwo-adviezen. Desondanks scoort 25,93% boven advies, wat aansluit bij de intensieve doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Het Helemaal JIJ! leiden we jaarlijks in met twee Helemaal JIJ! weken. Hierin is aandacht voor wie jij bent, in deze groep, bij deze juf. Tevens zijn dit de eerste twee weken van de zes Gouden weken op school waarin de groep gevormd wordt. Wat hebben we samen nodig om er goed een jaar van te maken? Wat zijn onze manieren? Deze weken worden herhaald in januari tijdens de zilveren weken. We gebruiken hierbij de Kanjertraining voor de startweken en herhalen onze schoolafspraken: we vertrouwen elkaar we helpen elkaar we werken samen we hebben plezier we doen mee In 2022 is het team geschoold in de Kanjertraining en zijn we de lessen gaan geven van de Kanjertraining. Ook krijgen de kinderen lessen in geluk vanuit de Gelukskoffer in groep 3 tot en met 7. Inmiddels zijn we een Kanjerschool geworden en monitoren we de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen middels de docentenvragenlijst van de Kanjertraining. Deze vullen we in voor alle kinderen van groep 1 tot en met groep 8. Voor het monitoren van de veiligheid vullen de groepen 7 en 8 de vragenlijst van het WMK in vanaf schooljaar 2024-2025. Deze keuze is gemaakt door de stichting en zal in komend schooljaar worden ingevoerd. Tot die tijd deden we dit met de lijsten van de Kanjertraining. In de groepen 5 en 6 wordt er door twee opgeleide collega's Rots en water training gegeven. Dit is een korte periode in het jaar. En is ondersteunend aan de Kanjertraining en Gelukskoffer lessen. Zo hebben we een mooi totaal pakket aan methodes die de kinderen helpen om leiding te nemen over hun eigen sociaal emotionele ontwikkeling. Ouders worden hier ook in mee genomen tijdens een twee jaarlijkse ouderavond over de Kanjertraining. Zo zorgen we ervoor dat ouders en school dezelfde taal gebruiken rondom gedrag van kinderen. Gedurende het hele jaar is er zo bewust aandacht voor de positieve sfeer in de groep en tevens voor het thema pesten. We maken het bespreekbaar LEES MINDER
We vertrouwen elkaar
We helpen elkaar
We werken samen
Wat is de werkwijze van de Insingerschool voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van de Insingerschool zijn gekozen vanuit de Kanjertraining. De school is een Kanjerschool en deze waarden zijn hieraan verbonden. De algemene visie en missie zijn ontstaan tijdens een visietraject met het team en sluiten aan op de kernwaarden vanuit de Kanjertraining. Het doel is dat leerlingen zichzelf kunnen zijn en weten hoe ze eigenaar kunnen zijn over hun gedrag en toekomst, in verbinding met elkaar.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Insingerschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Insingerschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Insingerschool?
De Insingerschool gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.