Daniëlschool
Smitsweg 46
3765 CT Soest

Schoolweging

Schoolweging
28.24
Spreiding
5.79

De schoolweging van Daniëlschool is 28,24 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,5% behaalt de Daniëlschool het fundamenteel niveau ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit is consistent hoger dan het vergelijkingspercentage van 96,45%, wat duidt op een stevige basiskwaliteit voor alle leerlingen, ongeacht achtergrond.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 64,17%, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1% en het vergelijkingspercentage van 61,13%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere taal- en rekenniveaus, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,24).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 52,94% vwo-advies (vergeleken met 18,61% landelijk) en 17,65% vmbo-(g)t. Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijs 0%, lager dan het regionale gemiddelde (1,01%). Dit reflecteert de academische focus van de school, passend bij de hoge doorstroom naar havo/vwo (73,33% op advies).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDaniëlschoolGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf groep 3 tot en met groep 8 wordt ieder half jaar (januari en juni) een toets afgenomen om de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen te volgen door hun schoolloopbaan heen. De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd en gebruikt om de doelen voor het volgende half jaar op te stellen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 26,67% boven het advies uitstroomt. Deze prestaties benadrukken de zorgvuldige advisering en extra ondersteuning, zoals de aandacht voor 'kindkenmerken en interesses' in het adviesproces. De school lijkt onderadvisering te vermijden zonder ambitie te beperken.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat de school voor de kinderen een veilige omgeving is.

Liefde

Aandacht

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van de Daniëlschool voor sociale ontwikkeling?

De Daniëlschool gebruikt de Bijbel als basis voor alle lessen en regels, in combinatie met de methode 'De Vreedzame School'. De methode wordt gebruikt binnen het kader van de Bijbelse lessen.

Welke registratievormen gebruikt de Daniëlschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Daniëlschool gebruikt 'Zien' en de leerlijnen van Parnassys (voor kleuters) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Daniëlschool?

De Daniëlschool gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en 'Vreedzame school' als methodes voor sociaal-emotioneel leren.