1e Van der Huchtschool
Paulus Potterlaan 13
3761 AT Soest

Schoolweging

Schoolweging
24.93
Spreiding
6.62

De schoolweging van 1e Van der Huchtschool is 24,93 , met een spreiding van 6,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,24% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, ook ten opzichte van vergelijkbare scholen (97,34%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de eigen signaleringswaarde van 56,2%. Dit laat zien dat de school ondanks de krimp goed presteert op hoog niveau, vooral in een regio waar gemiddeld 66,85% het streefniveau haalt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft nadrukkelijk hogere adviezen: 23,33% havo/vwo en 13,33% vwo (vs. 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde van 1,01%, wat past bij het lage schoolgewicht en de focus op theoretische doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets1e Van der HuchtschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB179.68176.01175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee maal per jaar (jan./febr. en mei/juni) nemen we methode onafhankelijke toetsen af om de resultaten van ons onderwijs te vergelijken met een landelijk gemiddelde. Waar staan wij, met de hele groep en per individueel kind t.o.v. 'alle kinderen in Nederland'? Het leerlingvolgsysteem geeft een beeld door de jaren heen van elk kind en van de hele groep. Daarnaast kijken we naar het gemiddelde resultaat van elke groep, jaar op jaar. Wij gebruiken hiervoor de toetsen van CITO Leerling in Beeld. We bespreken de resultaten per vak en onderzoeken wat de oorzaak van bepaalde resultaten is. Waarom vallen de resultaten tegen en welke aanpak kan beter ingezet worden? Waarom scoort deze groep zo goed? Welke aanpak heeft de leerkracht toegepast? Wat kunnen we daarvan toepassen in andere groepen? Naast het vergelijken met een landelijk gemiddelde hebben we schoolstandaarden geformuleerd. Deze zijn gebaseerd op gegevens uit de laatste 5 jaar. We willen zorgen dat we dit niveau handhaven en, waar mogelijk, verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 33,33% boven het advies uitkomt. Dit duidt op conservatieve advisering en effectieve begeleiding, passend bij de beschreven intensieve monitoring via Cito-toetsen en ontwikkelgesprekken.

Sociale ontwikkeling

De school moet voor de kinderen een veilige haven zijn, waarin zij welbevinden ervaren en zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hoe gaan we met elkaar om, hoe toon je respect, hoe leer je flexibel en tolerant te zijn, hoe maak je vrienden en leer je samen te werken en te leven met alle levende wezens in je directe omgeving. Door de inrichting van het lokaal en de samenstelling van de groepjes in de klas, ervaren kinderen hoe ze moeten samenwerken en samen leren. Door de samenstelling van deze groepjes regelmatig te veranderen, ontmoeten de kinderen voortdurend de anderen in hun klas en leren zij steeds beter hoe ze moeten omgaan met elkaar. LEES MINDER

respect

tolerantie

samenwerking

Wat is de werkwijze van de 1e Van der Huchtschool voor sociale ontwikkeling?

De 1e Van der Huchtschool start het schooljaar met 'De Gouden Weken' om de eenheid en samenhorigheid in een groep vorm te geven, na de kerstvakantie volgt 'De Zilveren Weken'. Vanaf dag één wordt er gewerkt aan sociale vaardigheden, omgaan met elkaar, afspraken maken en groepsgedrag. Jaarlijks worden er groepsafspraken gemaakt naast de algemene gedragsregels. De school zet structureel 'Kwink' in en maakt gebruik van de gelukslessen van De Gelukskoffer. Er wordt dagelijks gewerkt met coöperatieve werkvormen. Er zijn verschillende momenten waarop er groepsoverstijgend gewerkt wordt, bijvoorbeeld waarbij kinderen in de bovenbouw tutorkinderen in de lagere groepen helpen. De school meet de sociale veiligheid met CITO Leerling in beeld.

Welke registratievorm(en) gebruikt de 1e Van der Huchtschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De 1e Van der Huchtschool gebruikt CITO Leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de 1e Van der Huchtschool?

De 1e Van der Huchtschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink, Gelukslessen van de Gelukskoffer, Gouden en Zilveren weken.