Basisschool St Joan in Soerendonk

Het team van Basisschool St Joan in Soerendonk

Current section: team
Van Schaiklaan 9
6027 Soerendonk

Zie hier hoe het team van Basisschool St Joan is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool St Joan. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool St Joan bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool St Joan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool St Joan zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool St Joan. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (42.9%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (14.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool St Joan werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool St Joan gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool St Joan: Zekerheid voor Uw Kind

Op Basisschool St Joan begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom hebben we een doordacht systeem voor personeelsvervanging, waarbij we onderscheid maken tussen kortdurende en langdurige situaties. Dit zorgt ervoor dat uw kind altijd les krijgt van een bevoegde leerkracht. Voor langdurige afwezigheid van leerkrachten zetten wij een gespecialiseerde flexpool in. Deze pool bestaat uit ervaren en beschikbare leerkrachten die klaarstaan om uw kind verder te begeleiden. Zo garanderen we een stabiele leeromgeving, zelfs bij langdurige uitval. Bij kortdurende, ongeplande afwezigheid van een leerkracht, pakken we dit intern krachtig aan. We mobiliseren direct collega's die bereid zijn extra uren te maken, zetten ambulante ondersteuning in, of vragen stagiaires en onderwijsassistenten om bij te springen. Soms verdelen we leerlingen tijdelijk over andere groepen om de lesdoelen te waarborgen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer kortdurende oplossingen niet volstaan, kunnen we creatieve maatregelen nemen. Dit kan betekenen dat we ouders informeren over een vrije dag voor de jongste leerlingen, of dat we tijdelijke aanpassingen doen in de groepsindeling. Bij langdurige ziekte of verlof evalueren we continu de situatie en kunnen we extra leerkrachten of onderwijsassistenten inschakelen om de kwaliteit te handhaven. Indien de langdurige afwezigheid aanhoudt, kunnen we de groepsindeling aanpassen, tijdelijk extra leerkrachten aanstellen, of structureel onderwijsassistenten inzetten. Als laatste optie, voor een maximale periode van zeven weken, overwegen we een vierdaagse schoolweek. Ons doel is altijd het onderwijs zo min mogelijk te laten hinderen en de educatieve ontwikkeling van uw kind te beschermen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepsverdeling voor schooljaar 2025-2026 ziet er als volgt uit:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsexperts: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

0

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool St Joan leggen we een sterke focus op de ontwikkeling van taal- en rekenvaardigheden. We zorgen ervoor dat elke leerling de benodigde basiskennis en vaardigheden opdoet om succesvol te zijn in de toekomst. Hoewel er momenteel geen specifieke specialisten voor deze gebieden zijn aangewezen, worden de lessen vormgegeven door ervaren leerkrachten die zich inzetten voor optimale prestaties. We streven ernaar om alle leerlingen, ongeacht hun startniveau, te begeleiden naar hun persoonlijke leerdoelen op het gebied van taal en rekenen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Veerkracht

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kwaliteitsondersteuner
Rots en Water Trainer

Toelichting van de school:

Basisschool St Joan hecht enorm veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Een veilige en ondersteunende omgeving is essentieel voor groei en welzijn. Ons toegewijde team omvat gedragsspecialisten, een expert in meer- en hoogbegaafdheid, een kwaliteitsondersteuner en een gecertificeerde Rots en Water Trainer. Dit team werkt nauw samen om uw kind te voorzien van de nodige begeleiding. Deze specialisten bieden proactieve ondersteuning en interventies om positieve sociale interacties te bevorderen en een sterke emotionele basis te creëren voor elke leerling.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Plezier

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Kwaliteitsondersteuner

Toelichting van de school:

Een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak zijn cruciaal voor leerplezier en schoolsucces. Basisschool St Joan biedt gerichte ondersteuning om deze vaardigheden te ontwikkelen. Ons team van twee gedragsspecialisten en een kwaliteitsondersteuner staat klaar om leerlingen te begeleiden bij uitdagingen op het gebied van gedrag en taakgericht werken. Zij bieden praktische strategieën en individuele begeleiding om elke leerling te helpen zijn of haar potentieel te maximaliseren.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij Basisschool St Joan stimuleren we een actieve levensstijl en een gezonde motorische ontwikkeling. Beweging is een belangrijk onderdeel van het leerproces. Hoewel er momenteel geen specifieke motorische specialisten zijn aangewezen, integreren onze leerkrachten beweging en gymnastiek in het dagelijkse lesprogramma. We streven ernaar om alle leerlingen de kans te geven hun fysieke vaardigheden te verbeteren en een gezonde relatie met beweging op te bouwen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop bij Basisschool St Joan. We creëren een veilige omgeving waar persoonlijke verzorging en gezondheid aandacht krijgen. Hoewel er geen specifieke medische specialisten op locatie werkzaam zijn, werken we nauw samen met externe professionals waar nodig. Onze leerkrachten en ondersteunend personeel zijn getraind om adequaat om te gaan met de behoeften van de leerlingen en een veilige omgeving te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Aula
Regionale Plusklas

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool St Joan

Ons Pedagogisch en Didactisch Beleid Uitgelicht

Basisschool St Joan onderscheidt zich door een sterke dorpscultuur met een hechte gemeenschap en een focus op gelijkwaardigheid. Gelegen in het grensgebied, leggen we extra nadruk op de woordenschatontwikkeling van onze leerlingen. Onze aanpak is gericht op de middengroep, die 65% van onze leerlingen vormt, met gerichte differentiatie voor zowel de snellere (25%) als de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben (10%). Ons team hanteert het IGDI-lesmodel (Interactieve, Gedifferentieerde, Directe Instructie) voor een gestructureerde lesopbouw, inclusief start, instructie, begeleide inoefening, feedback en afsluiting. Gepersonaliseerd Leren staat centraal in onze aanpak. Dit omvat het bevorderen van een groeimindset, het aanleren van effectieve leerstrategieën, het gebruik van ICT-tools zoals Junior Einstein, en het zichtbaar maken van leerdoelen. We zetten coöperatieve werkvormen en digitale leermiddelen in, ondersteund door een datamuur en een consistent taalgebruik om de leerervaring te optimaliseren. Op pedagogisch vlak creëren we een veilige leeromgeving met duidelijke regels en routines voor een positieve omgang. Kindgesprekken stellen ons in staat om optimaal aan te sluiten bij individuele onderwijsbehoeften, waarbij we de basisbehoeften van autonomie, competentie en relatie respecteren. Persoonlijke, positieve aandacht en effectief groepsmanagement dragen bij aan een gestructureerde en veilige sfeer waarin kinderen van en met elkaar leren. De leerkracht fungeert hierbij als een belangrijk rolmodel. Wij sturen op een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling middels leeftijdsadequate leerlijnen en een planmatig, beredeneerd aanbod. Door kinderen bewust te maken van hun leerproces, stimuleren we eigen keuzes. Differentiëren vindt plaats op het gebied van instructie, verwerking en leertijd, waarbij we streven naar een maximale inzet en effectiviteit van elke leerling. Onze ambitie is om het aanbod voor extra ondersteuning continu te verbeteren en naadloos aan te sluiten bij de behoeften van elke leerling, zowel op didactisch als sociaal-emotioneel vlak. Didactische vorderingen volgen we via methode- en CITO-toetsen, terwijl we KIJK!, Kindbegrip en observaties inzetten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Basisschool St Joan: waar elk kind de ruimte krijgt om zich optimaal te ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Basisschool St Joan

Wat zijn de kernambities van Basisschool St Joan voor het schooljaar 2025-2026?

Basisschool St Joan zet vol in op de toekomst met een ambitieus schoolplan voor 2025-2026. Onze focus ligt op het versterken van digitale geletterdheid bij alle leerlingen. We implementeren vier essentiële onderdelen: ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking. Daarnaast stimuleren we eigenaarschap door leerlingen actief te betrekken bij hun eigen ontwikkeling, met methoden als leren-leren, portfolio's en kindgesprekken. Talentontwikkeling krijgt een prominente plaats met een ontdekkend onderwijsaanbod dat creativiteit, ambities en talenten aanmoedigt, zichtbaar in schoolbrede thema's, talentendagen en ateliers. Bovendien optimaliseren we onze taaldidactiek door de doorontwikkeling van de methode STAAL voor spelling, taal en begrijpend lezen in de groepen 3 tot en met 8. Nieuwe methodes voor technisch lezen en verkeer worden in het komende schooljaar geïntroduceerd. Kwaliteitszorg op St Joan: Passend Onderwijs en Ondersteuning. Passend onderwijs is de kern van onze zorgplicht. We streven ernaar een optimale leeromgeving te bieden voor elke leerling, inclusief degenen die extra ondersteuning nodig hebben. Samen met ouders en betrokkenen zoeken we naar de meest geschikte onderwijsoplossing. De expertise van onze leerkrachten vormt de basis voor kwalitatief hoogstaand onderwijs, waarbij de impact van hun handelen centraal staat voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Ons toegewijde Team Passend Onderwijs werkt nauw samen met de leerkrachten om deze sterke basis te garanderen. De school biedt basisondersteuning die voldoet aan de behoeften van de leerlingen. Indien de ondersteuningsvraag de basisondersteuning overstijgt, kan de school aanvullende ondersteuning aanvragen via het Team Passend Onderwijs van onze organisatie. Mocht een leerling ondersteuning nodig hebben die niet binnen de eigen school geboden kan worden, dan wordt in overleg met ouders en het Team Passend Onderwijs gezocht naar een meer geschikte schoolomgeving. Een gedetailleerde beschrijving vindt u op onze website onder 'Passend onderwijs'. Kwaliteitsondersteuning bij St Joan: Expertise en Samenwerking. In plaats van traditionele intern begeleiders, werken wij met gespecialiseerde kwaliteitsondersteuners ('KO-ers'). Hun primaire taak is het versterken van leerkrachten door middel van coaching en begeleiding, ter optimalisatie van de onderwijskwaliteit. Deze KO-ers zijn volledig gefocust op het verbeteren van het onderwijs en spelen een sleutelrol in de ontwikkeling van ons ondersteuningsbeleid. Werkzaam op meerdere scholen, delen onze KO-ers actief kennis en ervaringen, wat bijdraagt aan het borgen en verbeteren van de onderwijskwaliteit binnen onze gehele organisatie. De kwaliteitsondersteuning op Basisschool St Joan is in handen van Geert Versteeg. Beleid voor OND-kinderen: Een Zorgvuldige Start. Voor kinderen die in oktober, november of december jarig zijn (OND-kinderen), die starten na hun vierde verjaardag in groep 1, hanteren we een specifiek beleid. Ouders worden geïnformeerd over de schoolloopbaan en de mogelijkheid tot het verlengen van de kleuterperiode, wat we zien als een uitzondering. De ontwikkeling van OND-kinderen wordt in groep 2 nauwlettend gevolgd met het kleutervolgsysteem KIJK!. Een overleg tussen leerkracht en KO-er bespreekt de voortgang, waarbij aanpassingen in aanbod en begeleiding plaatsvinden bij achterblijvende ontwikkeling. De beslissing over doorstroming of verlenging wordt gezamenlijk met ouders genomen, waarbij zowel cognitieve als sociaal-emotionele aspecten leidend zijn, niet enkel de leeftijd. Bij onvoldoende resultaat van extra ondersteuning wordt de beslissing over verlenging in samenspraak met KO-er, leerkracht en ouders genomen, met een gezamenlijke focus op de verdere stimulering van de ontwikkeling van het kind.

Hoe garandeert Basisschool St Joan het behalen van de gestelde onderwijsdoelen?

Alle onderwijsdoelen van Basisschool St Joan zijn zorgvuldig vastgelegd in de modules binnen Mijnschoolplan (via Parnassys). Dit systeem beschrijft gedetailleerd de kwaliteitscyclus, inclusief de methoden voor het bereiken, monitoren en evalueren van onze ambitieuze doelen.

Ontdek het Jonge Kind Programma: Spelenderwijs Leren bij Basisschool St Joan

Toelichting van de school

Ontwikkelingsgericht onderwijs in groep 1-2 bij Basisschool St Joan. Onze groepen 1 en 2 focussen op een ontwikkelingsgerichte aanpak, waarbij we de unieke behoeften van elk kind centraal stellen. Door middel van spelenderwijs leren creëren we een rijke leeromgeving. Hierin kunnen jonge kinderen ontdekken, nieuwe ervaringen opdoen en zich optimaal ontwikkelen binnen thema's die nauw aansluiten bij hun belevingswereld. We hanteren een flexibele groepsstructuur. Soms werken we in de gezellige kring, andere momenten in kleinere, gerichte deelgroepen, zoals specifiek voor groep 1 of groep 2. Ook stimuleren we groepsdoorbroken activiteiten en spel, zodat kinderen leren samenwerken in diverse groepsdynamieken en van elkaars inzichten profiteren. Ons onderwijsaanbod is divers en thematisch. We passen de activiteiten aan op het individuele niveau en de ontwikkelingsfase van elk kind. We dagen kinderen uit om hun talenten te ontdekken en te vergroten, met aandacht voor zowel hun cognitieve als sociaal-emotionele groei. Voor ons onderwijs gebruiken we de methode Kleuterplein als leidraad. De ontwikkeling van elk kind volgen we nauwkeurig met het registratiesysteem Kijk!, waarbij de bijbehorende leerlijnen als fundament dienen. Instroom in groep 1: Welkom vanaf 4 Jaar! Kinderen starten op de basisschool op hun vierde verjaardag. Om de overgang soepel te laten verlopen, bieden we voorafgaand aan hun vierde verjaardag alwenningsmomenten. Deze worden altijd in overleg met de kleuterleerkrachten gepland. Samenwerking met Peuters: Villa Vrolijk. Basisschool St Joan werkt nauw samen met de peuters van Villa Vrolijk. Dit partnerschap omvat structureel overleg tussen de peuteropvang en onze kleuterleerkrachten. Meerdere keren per jaar bezoeken de peuters onze school, een samenwerking die we de komende jaren verder willen uitbouwen voor een optimale doorgaande lijn.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool St Joan specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool St Joan biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen in groep 1 en 2, gericht op spelenderwijs leren en ontwikkelingsgerichte aanpak.

Met welke partners werkt Basisschool St Joan samen voor het jonge kind programma?

Basisschool St Joan werkt nauw samen met Villa Vrolijk om een naadloze overgang en een verrijkende leerervaring voor jonge kinderen te garanderen.

Basisschool St Joan werkt nauw samen met Villa Vrolijk om een naadloze overgang en een verrijkende leerervaring voor jonge kinderen te garanderen.

Villa Vrolijk
Team | Basisschool St Joan in Soerendonk | [2025] Schoolregister