Basisschool St Joan
Van Schaiklaan 9
6027 PL Soerendonk

Schoolweging

Schoolweging
26.07
Spreiding
5.22

De schoolweging van St. Joan is 26,07 , met een spreiding van 5,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98.7% score ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Deze consistent hoge score benadrukt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden effectief beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

75.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51.8%. Dit reflecteert de kwaliteit van het adaptieve onderwijsaanbod, met name in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 40% vmbo-(g)t en 25% vwo-advies. Opvallend is het hogere percentage praktijkonderwijsadviezen (1.01% vs. 0.12% landelijk), passend bij de relatief hoge spreiding in schoolweging. Het aandeel havo/vwo-adviezen (20%) ligt ruim boven het regionaal gemiddelde van 10.93%, wat de academische ambities onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. JoanGemeente AmsterdamNederland
LIB176.33175.23181.12

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van de kinderen zo goed mogelijk te kunnen volgen maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Dit leerlingvolgsysteem bestaat uit observaties en toetsen. Met behulp van het leerlingvolgsysteem kunnen we de ontwikkeling van alle kinderen goed opvolgen en opvallende ontwikkelingen tijdig signaleren. In groep 1 en 2 worden de kinderen gevolgd met behulp van het observatie- en registratiesysteem: KIJK! In groep 3 t/m groep 8 worden de kinderen gevolgd aan de hand van de toetsen van LEERLING IN BEELD (technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen). Deze toetsen worden 2 keer per jaar afgenomen, in het midden van ieder schooljaar en aan het einde. Voor alle leerlingen (groep 1 t/m groep 8) wordt jaarlijks KINDBEGRIP ingevuld. Dit is een leerlingvolgsysteem dat gericht is op de sociaal-emotionele ontwikkeling (zelfvertrouwen, contacten, betrokkenheid) van de kinderen. Leerkrachten maken gebruik van doelgerichte observaties om KINDBEGRIP in te vullen. We volgen de toetskalender van Atalenta. Zo zijn we er zeker van dat alle toetsen en observaties op het juiste moment worden afgenomen. De uitslagen van de toetsen en observaties worden door de groepsleerkracht met de kwaliteitsondersteuner bekeken en besproken. Indien hier opvallende scores uit naar voren komen dan wordt er nagegaan waar dit aan kan liggen en indien nodig worden er extra maatregelen genomen. Verder worden door het jaar heen ook telkens toetsen afgenomen die passen bij de verschillende methoden. Dit is telkens een check of de leerdoelen van de afgelopen periode behaald zijn en zo niet om hier weer op te anticiperen. Specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen: In iedere groep zitten leerlingen die extra hulp en extra zorg van de leerkracht nodig hebben. Die extra zorg is er in verschillende vormen. Aan alle vormen van extra hulp stellen we uitdrukkelijk de volgende eisen: Voorop staat dat het kind zijn gevoel voor eigenwaarde behoudt; Een kind moet succeservaringen op kunnen doen; Liever preventief werken dan kinderen eerst een teleurstelling bezorgen; Zodra kinderen er aan toe zijn mogen ze zelf meedenken over de vorm waarin ze hulp willen ontvangen; Extra ondersteuning gebeurt altijd in samenwerking met de ouders. De extra hulp wordt meestal gegeven door de eigen leerkracht van het kind. In iedere groep werken de leerlingen enkele keren per week zelfstandig aan hun weektaak. Op deze momenten heeft de leerkracht de handen vrij om met individuele kinderen of in groepjes te werken aan datgene dat extra aandacht verdient. Hierin worden ook zeker de kinderen die juist extra uitdaging nodig hebben niet vergeten. De leerkrachten dragen er zorg voor dat de leerlingen lesstof krijgen die past bij hun niveau. Ieder kind heeft het recht om nieuwe dingen te leren, ook het meerbegaafde kind. Daarom is er in iedere groep lesmateriaal aanwezig dat juist voor deze leerlingen bedoeld is. Als blijkt dat de hulp die we een kind bieden niet voldoende resultaat oplevert gaan ouders, leerkracht en kwaliteitsondersteuner om de tafel zitten om te kijken wat er nodig is. Er wordt een plan van aanpak gemaakt voor het kind. De laatste tien jaar komt op onze school een verwijzing naar het speciaal onderwijs minder vaak voor, omdat we op school steeds meer mogelijkheden hebben om ook kinderen, die extra zorg nodig hebben, op de basisschool op te vangen. We stellen daaraan de volgende voorwaarden: Het kind moet zich thuis voelen op school en tussen de andere leerlingen; Het kind moet vooruit gaan, er moet ontwikkeling zijn; Het moet verantwoord zijn ten opzichte van de andere leerlingen en de leerkrachten. Als aan deze drie voorwaarden voldaan wordt, vinden we het heel fijn om een kind op school te houden tussen de vriendjes en/of vriendinnetjes uit het eigen dorp. Meestal is het nodig ons leerstofaanbod helemaal of gedeeltelijk aan te passen aan het kind. We maken daar dan een ontwikkelingsperspectief voor, ook wel OPP genoemd. Wanneer duidelijk is dat het niet verantwoord is om een kind op school te houden omdat we bijvoorbeeld niet de speciale begeleiding kunnen geven die het kind nodig heeft, zullen we dit onder ogen moeten zien. We gaan dan samen met de ouders op zoek naar een school die meer mogelijkheden biedt en die beter bij het kind past. De manier waarop wij omgaan met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben staat beschreven in ons zorgplan. Daarin wordt beschreven hoe we problemen signaleren door middel van het leerlingvolgsysteem dat we hanteren. Welke toetsen we daarvoor gebruiken en wat we doen met de uitslagen van deze toetsen. Hoe we erachter proberen te komen wat er precies aan de hand is en hoe we een extra hulpprogramma opzetten met behulp van een handelingsplan. Dit zorgplan ligt op school ter inzage. Ouders, die daar interesse in hebben, kunnen altijd op school terecht om dit te bekijken. Ook staat in dit plan beschreven hoe we omgaan met kinderen met dyslexie. Het dyslexieprotocol is daarin opgenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend hoog percentage onderadvisering: 50% tegen 11.81% landelijk. Mogelijke verklaringen zijn de combinatie van preventieve doorstroombegeleiding en een hoge ambitiecultuur. Tegelijkertijd scoort 10% boven advies, wat aansluit bij de influx van hoogopgeleide gezinnen in de regio.

Sociale ontwikkeling

Relatie. Een kind presteert het beste wanneer hij zich goed en veilig voelt in de klas en op school. Een goede relatie tussen leerkracht en leerlingen en leerlingen onderling, is dan ook heel belangrijk. Competentie. Wanneer kinderen het gevoel hebben dat ze de dingen die ze doen, goed doen, zullen zij zich trots en voldaan voelen. Steeds geconfronteerd worden met werk dat je niet aankunt, vermindert je gevoel van eigenwaarde en kan frustreren. Autonomie. Een kind moet zich autonoom kunnen voelen. Zelf beslissingen mogen nemen en zelf verantwoordelijk zijn over hoe ze leren. Wat ze leren beslissen wij. LEES MINDER

relatie

competentie

autonomie

Wat is de werkwijze van Basisschool St Joan voor sociale ontwikkeling?

Basisschool St Joan werkt aan de relatie met leerlingen door met hen in gesprek te gaan over hun welzijn, werkhouding en resultaten. Er is aandacht voor hoe een kind zich voelt en hier wordt passend op gereageerd. De school accepteert kinderen en hun verschillen zoals ze zijn. Indien er iets minder goed gaat, wordt samen met het kind en de ouders gezocht naar een passende oplossing. De nadruk ligt op het positieve. De school streeft ernaar alle kinderen onderwijs te bieden dat zo goed mogelijk aansluit bij hun niveau, zodat zij zich competent voelen en succeservaringen opdoen. De school probeert in de klassen zo veel als mogelijk te differentiëren en aan te sluiten bij de behoeften van ieder kind. De school probeert kinderen eigenaarschap te geven over het eigen leerproces, bijvoorbeeld door hen zelf hun taken te laten plannen tijdens het zelfstandig werken, inspraak te geven in de onderwerpkeuze voor bepaalde thema's, en ruimte te bieden voor wat het kind nog graag wil leren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool St Joan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool St Joan gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool St Joan?

Basisschool St Joan gebruikt Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.