IKC Johannes Post in Sneek

Het team van IKC Johannes Post in Sneek

Current section: team
Jancko Douwamastraat 35
8602 Sneek

Zie hier hoe het team van IKC Johannes Post is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Johannes Post. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Johannes Post bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Johannes Post bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Johannes Post zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 64.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (64.3%)
Man (35.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Johannes Post. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (40%)
35-45 jaar (13.3%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (13.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Johannes Post werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (57.1%)
Direct ondersteunend personeel (21.4%)
Management (21.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Johannes Post gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Personeelsvervanging bij IKC Johannes Post

Bij IKC Johannes Post zorgen we ervoor dat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, zelfs wanneer een teamlid tijdelijk afwezig is. Onze prioriteit ligt bij het bieden van een stabiele en veilige leeromgeving voor elke leerling. We hanteren een zorgvuldig proces voor personeelsvervanging. Eerst benaderen we interne teamleden die al bekend zijn met onze schoolcultuur en de specifieke behoeften van onze leerlingen. Dit zorgt voor een soepele overgang en minimale verstoring. Indien interne vervanging niet mogelijk is, doen we een beroep op de gespecialiseerde vervangingspool van onze stichting, met ondersteuning van Slim Onderwijsbemiddeling. Zij helpen ons om snel gekwalificeerde leerkrachten te vinden. In uitzonderlijke gevallen, wanneer andere opties ontoereikend zijn, kunnen we ervoor kiezen om klassen tijdelijk samen te voegen of leerlingen te verdelen over andere groepen. De directie neemt hierbij altijd weloverwogen beslissingen, met als hoogste doel het waarborgen van rust, veiligheid en optimale leerresultaten. In zeer specifieke situaties waarbij de schoolactiviteiten aanzienlijk belemmerd worden, kan een groep leerlingen gevraagd worden om thuis te blijven, met indien mogelijk, zorg voor passend thuisonderwijs. Dit gebeurt altijd in afstemming met de Medezeggenschapsraad (MZR) om de belangen van alle betrokkenen te behartigen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Naast het leren van lezen, rekenen en taal vinden wij het belangrijk dat er voldoende aandacht is voor de creatieve vakken en talentontwikkeling. Sinds 2019 werken wij met International Primary Curriculum (IPC). Ervarings- en onderzoekend leren heeft daarmee een prominente plek in ons aanbod gekregen. Steeds meer ontwikkelgebieden worden gekoppeld aan het IPC thema zoals; begrijpend lezen, Fries, Engels, mondelinge taal en schrijven.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op IKC Johannes Post

5

Taal en Rekenen: Specialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gepersonaliseerd Leren
Gespecialiseerde Rekencoach
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie
Logopedist voor Spraakontwikkeling
Brugfunctionaris voor Naadloze Overgangen

Toelichting van de school:

IKC Johannes Post is een toonaangevende 'regulier-plus' school die zich onderscheidt door expertise in taalontwikkelingsstoornissen (TOS). Onze leerkrachten zijn speciaal getraind om leerlingen met TOS optimaal te begeleiden, een expertise waar ook alle reguliere leerlingen van profiteren. Deze gespecialiseerde aanpak garandeert dat elk kind, ongeacht hun specifieke leerbehoeften, de best mogelijke ondersteuning ontvangt om hun academische potentieel volledig te benutten. Ontdek hoe onze unieke aanpak uw kind helpt excelleren.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Orthopedagoog voor Gedragsinzichten
SWPBS Coach en Specialisten voor Positief Gedrag
Brugfunctionaris (HBO Pedagogiek) voor Gezinsverbinding

Toelichting van de school:

Op IKC Johannes Post hanteren we het Schoolwide Positive Behaviour Support (SWPBS) systeem. Dit framework is erop gericht om proactief positief gedrag te stimuleren en te belonen, wat bijdraagt aan een veilige en prettige schoolomgeving. Teamleden volgen voortdurend trainingen om deze aanpak te optimaliseren. Onze brugfunctionaris fungeert als een cruciale schakel tussen thuis, school en externe professionals, en biedt flexibele ondersteuning aan zowel kinderen als gezinnen. De wekelijkse aanwezigheid van onze SMW-er biedt extra ondersteuning aan leerlingen, teamleden en ouders. Indien nodig, schakelen we eenvoudig de expertise van onze stichtingsorthopedagoog in voor gespecialiseerde begeleiding.

2

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Taakaanpak voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studievaardigheden
SWPBS Specialist voor Gedragsmanagement

Toelichting van de school:

Onze aanpak voor gedrag, werkhouding en taakaanpak is nauw verweven met onze succesvolle sociaal-emotionele ondersteuningsstrategieën. We richten ons op het ontwikkelen van effectieve studievaardigheden en een positieve leerhouding. Door de principes van SWPBS toe te passen, creëren we een omgeving waarin kinderen leren om zelfstandig en gefocust te werken. Dit zorgt voor een solide basis voor academisch succes en persoonlijke groei.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke motorische specialisten op school hebben, stimuleren we actief lichamelijke activiteit en gezonde beweging bij al onze leerlingen. We integreren beweging in het dagelijkse lesprogramma om het algehele welzijn te bevorderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en indien nodig met externe zorgverleners. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan centraal in onze zorg.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Prikkelverwerkingsruimte

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op IKC Johannes Post

Ons Visie op Passend Onderwijs en Extra Hulp

Bij IKC Johannes Post geloven we dat elk kind recht heeft op onderwijs dat aansluit bij zijn of haar individuele behoeften. We streven ernaar om alle leerlingen een plek te bieden waar ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hoewel we een breed scala aan leerlingen verwelkomen, is het belangrijk dat het gedrag van een kind past binnen onze veilige en stimulerende leeromgeving. Onze Kracht in Extra Ondersteuning Ons toegewijde en ervaren team vormt de kern van onze ondersteuningsfilosofie. Door de inzet van SWPBS creëren we een veilige en positieve sfeer waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt. We hebben expertise in huis om diverse zorgvragen te beantwoorden, waaronder ondersteuning voor leerlingen met taal- en spraakproblemen (TOS) en nieuwkomers (NT2). Continue Ontwikkeling en Samenwerking Ons team ontwikkelt zich voortdurend door middel van gerichte werkgroepen en trainingen. We integreren externe expertise naadloos in ons onderwijs en maken gebruik van innovatieve leermethoden zoals IPC (breinleren). De inzet van een brugfunctionaris versterkt de verbinding tussen school, gezin en externe hulpverlening, wat zorgt voor een holistische aanpak. Grenzen van Onze Ondersteuning en Verwijzing Hoewel we een breed scala aan ondersteuning bieden, zijn er situaties waarin wij adviseren om te kijken naar andere onderwijsopties. Dit geldt voor kinderen die een gevaar vormen voor medeleerlingen of personeel, zeer specialistische medische of gedragsmatige zorg nodig hebben, of wanneer de samenwerking met ouders of de zorgzwaarte van de groep een passende plaatsing in de weg staat. In dergelijke gevallen gaan we open het gesprek aan met ouders, het SWV Passend Onderwijs Friesland en Jeugdhulp om de best mogelijke oplossing te vinden. Indien speciaal basisonderwijs (SBO) de meest geschikte route lijkt, begeleiden we het aanmeldingsproces bij de Commissie van Advies (CVA) van Passend Onderwijs Friesland. Toekomstige Ambities voor Ondersteuning We blijven streven naar verbetering en uitbreiding van onze ondersteuningsmogelijkheden. Onze ambities omvatten het verder ontwikkelen van gedragsinterventies met mindfulness, het intensiveren van de ondersteuning voor taalontwikkeling met onze Nieuwkomersspecialist, en het versterken van sociaal-emotionele ontwikkeling via onze brugfunctionaris en ouderbegeleiding. Ook voor meer- en hoogbegaafde leerlingen bieden we uitdagende plusklassen. De Brugfunctionaris: Uw Partner in het Onderwijsnetwerk Onze brugfunctionaris speelt een cruciale rol in het ondersteunen van gezinnen bij vragen die verder gaan dan het directe onderwijs. Deze functie is gericht op het leggen van verbindingen en het bieden van wegwijzers naar de juiste hulp en voorzieningen. De brugfunctionaris ontlast het schoolteam en kan, door vroegtijdige signalering en preventieve verwijzing, de inzet van specialistische jeugdhulp vaak voorkomen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Ambitieuze Doelen voor Toekomstig Leren

Wat zijn de ambitieuze streefdoelen van IKC Johannes Post voor de komende schooljaren?

Ons schoolplan, met de focus op de planperiode 2024-2028, legt de basis voor onze onderwijsontwikkeling. Een centraal doel is de volledige integratie van taalonderwijs met het IPC-curriculum tegen 2028. Daarnaast zetten we vol in op een versterkt leesaanbod, ondersteund door een doordacht leesplan. Naast deze hoofddoelen beschrijft het plan diverse kleinere doelstellingen en activiteiten die we de komende jaren gefaseerd gaan realiseren om ons onderwijs continu te verbeteren.

Hoe realiseert IKC Johannes Post de gestelde onderwijsdoelen?

Voor elk vastgesteld doel en aandachtspunt ontwikkelen we een gedetailleerd verbeterplan. Dit plan omvat concrete activiteiten, benodigde scholing voor ons team, de betrokkenen en de verantwoordelijke proceseigenaar. Deze plannen worden openlijk besproken met het voltallige team en zichtbaar gemaakt in onze teamruimte. Elk jaar evalueren we het schooljaarplan, passen we eventuele aandachtspunten aan en plannen we deze opnieuw in voor het volgende jaar. Input uit schoolrapportages, het SOP, MijnSchoolteam en WMK helpen ons hierbij. Daarnaast gebruiken we quickscans en oudertevredenheidspeilingen om gebieden voor verdere ontwikkeling te identificeren. Onze plannen worden continu levendig en cyclisch gehouden met behulp van het instrument MijnSchoolplan, met toezicht van de MZR en de stichting.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen bij IKC Johannes Post

Toelichting van de school

IKC Johannes Post zet zich in voor een optimale start voor elk kind met ons Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma. Dit initiatief, ontwikkeld in samenwerking met het gemeentebestuur, is speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en eventuele onderwijsachterstanden te voorkomen. Ons VVE-programma richt zich op kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om hun potentieel volledig te benutten. Door middel van gespecialiseerde activiteiten bieden we hen gerichte aandacht voor taalontwikkeling en andere cruciale vaardigheden, zodat ze vol vertrouwen aan hun basisschoolcarrière kunnen beginnen.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC Johannes Post extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut. IKC Johannes Post biedt een uitgebreid aanbod speciaal voor jonge kinderen. Dit omvat professionele kinderopvang en een gespecialiseerd VVE-programma. Als Integraal Kindcentrum zorgen we voor een doorlopende ontwikkeling, waarbij we de overgang van opvang naar basisonderwijs naadloos laten verlopen. Ons doel is om elk kind een sterke basis mee te geven voor hun verdere schoolloopbaan.

Absoluut. IKC Johannes Post biedt een uitgebreid aanbod speciaal voor jonge kinderen. Dit omvat professionele kinderopvang en een gespecialiseerd VVE-programma. Als Integraal Kindcentrum zorgen we voor een doorlopende ontwikkeling, waarbij we de overgang van opvang naar basisonderwijs naadloos laten verlopen. Ons doel is om elk kind een sterke basis mee te geven voor hun verdere schoolloopbaan.

Professionele kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Integraal Kindcentrum (IKC)

Met welke partners werkt IKC Johannes Post samen voor de jongste kinderen?

Voor de begeleiding van onze jongste leerlingen onderhoudt IKC Johannes Post een waardevolle samenwerking met Kinderwoud. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige kinderopvang en educatieve programma's. Via Kinderwoud bieden we kinderen een stimulerende omgeving waarin spelenderwijs geleerd wordt. Dit draagt bij aan een brede ontwikkeling en een positieve start op onze school.

Voor de begeleiding van onze jongste leerlingen onderhoudt IKC Johannes Post een waardevolle samenwerking met Kinderwoud. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige kinderopvang en educatieve programma's. Via Kinderwoud bieden we kinderen een stimulerende omgeving waarin spelenderwijs geleerd wordt. Dit draagt bij aan een brede ontwikkeling en een positieve start op onze school.

Team | IKC Johannes Post in Sneek | [2025] Schoolregister