
De resultaten van CBS Simon Havinga in Sneek
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS Simon Havinga, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past CBS Simon Havinga bij jullie?
Ontdek hoe goed CBS Simon Havinga bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op CBS Simon Havinga: Een Succesvolle Basis
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Op CBS Simon Havinga in Sneek streven we ernaar dat al onze leerlingen dit cruciale niveau bereiken. Dit wordt gemeten middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Op CBS Simon Havinga overtreffen we deze norm ruimschoots, wat de effectiviteit van ons onderwijs onderstreept. Dit succes is het resultaat van gerichte aandacht voor kernvaardigheden en een stimulerende leeromgeving, waardoor leerlingen optimaal worden voorbereid op de toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau op CBS Simon Havinga: Ambitieus Onderwijs voor Excellente Resultaten
Het streefniveau op CBS Simon Havinga symboliseert onze ambitie om méér te bieden dan alleen de basis. Het daagt leerlingen uit tot hogere prestaties op het gebied van taal en rekenen, wat essentieel is voor verdere academische ontwikkeling. Voor elke basisschool stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Wij zijn trots op de behaalde resultaten van onze leerlingen op het streefniveau. Deze prestaties getuigen van de kwaliteit van ons onderwijs en de inzet van zowel leerlingen als ons toegewijde team. Het stimuleert ons om continu te innoveren en onze leerlingen te blijven inspireren tot uitzonderlijke prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS Simon Havinga?
CBS Simon Havinga in Sneek bereidt leerlingen optimaal voor op het voortgezet onderwijs. We onderhouden sterke banden met lokale VO-scholen zoals CSG Bogerman, Aeres VMBO Sneek en RSG Magister Alvinus om een soepele overgang te garanderen. Ons protocol 'Verwijzing VO' informeert ouders transparant over het adviesproces en eventuele bezwaarprocedures. Een breed gedragen schooladvies is cruciaal, daarom starten we de dialoog met ouders en kinderen al in groep 7. Met de Plaatsingswijzer, gebaseerd op toetsresultaten, geven we richting aan de schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs. Een 'warme overdracht' met de ontvangende school zorgt voor een zorgeloze start. Het advies is altijd gebaseerd op het complete beeld van het kind, waarbij de resultaten van de doorstroomtoets slechts één onderdeel vormen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op CBS Simon Havinga: Een Veilige Basis
Op CBS Simon Havinga, uw christelijke basisschool in Sneek, staat een positief pedagogisch klimaat centraal. Onze unieke aanpak, geïnspireerd door de 7 gewoonten van Covey, stimuleert kinderen om bewuste keuzes te maken en eigenaar te worden van hun eigen groei. Wij creëren een omgeving waar veiligheid en geborgenheid de boventoon voeren, essentieel voor het realiseren van onze onderwijsdoelen. Hierbij zorgen we ervoor dat elk kind gezien wordt en de ruimte krijgt om zich optimaal te ontplooien. Ons gevarieerde lesaanbod houdt rekening met individuele capaciteiten, interesses en leerstijlen, gericht op de brede ontwikkeling van elk kind. Met een uitdagende leeromgeving spreken we zowel het hoofd, het hart als de handen aan, wat de betrokkenheid en het leerplezier vergroot. De nauwe samenwerking met ouders is cruciaal voor de sociaal-emotionele ontwikkeling; regelmatige gesprekken over het welzijn van uw kind versterken onze gezamenlijke aanpak. Kinderen worden actief betrokken bij hun eigen ontwikkeling door middel van kindgesprekken. Dit versterkt de pedagogische relatie, stimuleert zelfstandigheid en motivatie, en draagt bij aan een positief zelfbeeld. Daarnaast implementeren we een portfolio om leerresultaten zichtbaar te maken.
Modern christelijk onderwijs met aandacht voor persoonlijke groei
Inspirerende en uitdagende leeromgeving voor alle kinderen
Veiligheid, vertrouwen en respect als fundament
Hoe bevordert CBS Simon Havinga de sociale ontwikkeling van uw kind?
Sociaal-emotionele ontwikkeling is cruciaal voor hoe een kind omgaat met anderen en hoe het gevoelens van zichzelf en anderen ervaart. Op CBS Simon Havinga stimuleren we dit door kinderen samen te laten werken tijdens spel en opdrachten. Kringgesprekken besteden aandacht aan sociaal-emotionele thema's, wat wederzijds respect bevordert. We maken gebruik van het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) en de 7 gewoonten van Covey om kinderen te leren bewuste keuzes te maken en een proactieve houding te ontwikkelen. De school hanteert een strikt pestprotocol ter waarborging van een veilige omgeving.
Welke registratiemethode gebruikt CBS Simon Havinga voor sociale opbrengsten?
CBS Simon Havinga monitort de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig met behulp van het registratiesysteem 'Zien'. Dit helpt ons om de sociaal-emotionele groei van elk kind te volgen en waar nodig te ondersteunen.
- Zien
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op CBS Simon Havinga?
Op CBS Simon Havinga zetten we effectieve methodes in voor sociaal-emotioneel leren. Een van de kernmethodes die we gebruiken is het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), dat kinderen helpt bij het ontwikkelen van probleemoplossend vermogen en sociale vaardigheden.
- Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD)
Inspectierapport CBS Simon Havinga: Inzichten en Verbeterpunten
Bij CBS Simon Havinga beschouwen we de onderwijsinspectie als een waardevolle 'critical friend'. Tijdens schoolbezoeken presenteren we met trots onze successen en nemen we ontwikkelpunten ter harte. Deze inzichten zien we als kansen om continu te leren en ons onderwijs te optimaliseren, wat essentieel is voor de ontwikkeling van onze leerlingen. In oktober 2020 voerde de Inspectie van het Onderwijs een digitaal gesprek met ons, als onderdeel van onderzoek naar kwaliteitsverbetering op basisscholen. De bevindingen uit dit gesprek droegen bij aan het rapport 'De Staat van het Onderwijs', specifiek gericht op de kwaliteitsontwikkeling van scholen in relatie tot hun leerlingenpopulatie. De inspectie concludeerde dat de Simon Havingaschool uitstekend presteert met de eindtoets, met resultaten boven het landelijk gemiddelde. Bovendien werd het belang benadrukt van het richten van extra ondersteuning op de niveaus I, II en III. De aanpak van Covey/TLIM wordt door de inspectie erkend als een passende ontwikkeling voor onze specifieke schoolpopulatie.