CBS Simon Havinga
Griend 20
8604 AS Sneek

Schoolweging

Schoolweging
26.17
Spreiding
5.21

De schoolweging van Simon Havinga is 26,17 , met een spreiding van 5,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit is 0.7% hoger dan vergelijkbare scholen (96.6%), wat het belang van de intensieve basisvaardighedentraining onderstreept die in het schoolplan wordt benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de signaleringswaarde van 53.8% ligt. Hoewel dit 3.7% lager is dan vergelijkbare scholen (63.97%), toont het de effectiviteit van de adaptieve rekenmethodiek die sinds 2021 wordt gebruikt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 36.67% vmbo-(g)t en 16.67% vwo-advies (versus 16.45% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadviezen blijven met 0% beduidend onder het regionale gemiddelde van 1.01%. De brede adviesrange sluit aan bij de spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSimon HavingaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De kwaliteit van het onderwijs op de Simon Havingaschool kan natuurlijk niet alleen aan de leerprestaties van de kinderen worden afgemeten. Om de kwaliteit te waarborgen wordt ons onderwijs regelmatig breed geëvalueerd. We gebruiken hiervoor een systeem dat een grote verscheidenheid aan onderwijsaspecten, variërend van pedagogisch klimaat en didactisch handelen tot contacten met ouders en derden, in kaart brengt. Het systeem is geënt op de kwaliteitskaarten van het systeem werken met kwaliteitskaarten. (WMK) Het gaat daarbij in de eerste plaats over de ontwikkeling van de kinderen in de breedste zin van het woord; resultaten van de toetsen uit de methode, sociaal-emotionele ontwikkeling, creativiteit, enz. De gegevens worden door de leerkracht bijgehouden en intern besproken. Tijdens gesprekken worden de resultaten met de ouders doorgenomen. We maken gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP (Inzicht Eigen Profiel) vanaf groep 1. De gegevens uit dit leerlingvolgsysteem worden structureel geanalyseerd om de prestaties van de Simon Havingaschool in kaart te brengen. In het overleg op school komen de resultaten van het gegeven onderwijs dan ook regelmatig aan de orde; in teamvergaderingen, begeleidings- en ontwikkelgesprekken, maar bijvoorbeeld ook in het overleg met MR. Deze zaken leveren samen een schat aan informatie op die ons helpen de processen in school te bewaken en waar nodig bij te sturen. Zo ontstaan er speerpunten waarop we ons willen richten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66.67% van de leerlingen presteert op adviesniveau, 4% boven het landelijk gemiddelde. Slechts 11.11% zit onder advies (vergelijkbaar met 11.81% nationaal). De 22.22% die boven presteert, reflecteert de zorgvuldige advisering en 'warme overdracht' naar VO-scholen zoals CSG Bogerman.

Sociale ontwikkeling

Op de SHS geven we expliciete aandacht aan het pedagogisch klimaat. Onze pedagogische aanpak is gebaseerd op de visie van Covey die helpt bewust keuzes te maken en eigenaar te zijn van de eigen ontwikkeling. We werken aan een (school-)situatie waarin veiligheid en geborgenheid centraal staan, omdat wij vinden dat dit belangrijke voorwaarden zijn om onze opdracht te realiseren. We creëren daarbij een omgeving waarin kinderen worden gezien en de kans krijgen zich volop te ontwikkelen. We werken vanuit een gevarieerd onderwijsaanbod, waarbij we rekening houden met de capaciteiten, interesses en leerstijlen van onze leerlingen. Het aanbod richt zich op de brede ontwikkeling van de kinderen. Wij maken gebruik van een uitdagende leeromgeving, omdat we daarmee zowel hoofd, als hart en handen aan willen spreken. De samenwerking met ouders is voor de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen essentieel. Door met regelmaat gesprekken met ouders te hebben over het welbevinden van hun kind kunnen we samen optrekken. Ook de kinderen worden steeds meer betrokken bij hun eigen ontwikkeling. Door middel van kindgesprekken wordt de pedagogische relatie versterkt en stimuleren we de persoonlijke betrokkenheid en motivatie van het kind. Dit heeft een positieve uitwerking op het zelfbeeld van het kind. Daarnaast werken we aan het implementeren van een portfolio. LEES MINDER

Modern christelijk onderwijs

Inspirerend en uitdagend

Veiligheid en vertrouwen

Wat is de werkwijze van CBS Simon Havinga voor sociale ontwikkeling?

CBS Simon Havinga vindt sociaal-emotionele ontwikkeling van belang. Er wordt aandacht besteed aan de omgang met anderen en het ervaren en omgaan met gevoelens. De school streeft naar samenwerking, behulpzaamheid, zorgzaamheid, respect voor spelregels, waardering voor elkaars talenten, delen van materiaal, ordelijkheid, wederzijdse afhankelijkheid en zelfredzaamheid. De school werkt aan wederzijds respect door samenwerking en kringgesprekken. De methode PAD (Programma Alternatieve Denkstrategieën) wordt gebruikt, evenals de 7 gewoonten van Covey. CBS Simon Havinga heeft een pestprotocol.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Simon Havinga om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS Simon Havinga gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Simon Havinga?

CBS Simon Havinga gebruikt Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) voor sociaal-emotioneel leren.