
Schoolweging
De schoolweging van De Wegwijzer Slochteren is 29,27 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
77.3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, onder de landelijke norm van 85%. Dit percentage is beduidend lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 96.4%, wat aangeeft dat extra aandacht voor basisvaardigheden nodig blijft. De school hanteert hiervoor een aangepast ondersteuningsplan zoals beschreven in hun beleidsdocumenten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Slechts 33.3% van de leerlingen bereikt het streefniveau voor taal en rekenen, aanzienlijk onder de door de inspectie verwachte 48.6%. Deze score ligt ook ruim onder het vergelijkingsgemiddelde van 60.5%, wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie zoals aangegeven door de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een tweedeling zien: 36.4% vmbo-k als meest voorkomend advies, terwijl havo en vwo elk 18.2% vormen. Opvallend is dat praktijkonderwijs-adviezen (0% vs 1.01% regio) volledig ontbreken. De brede spreiding van vmbo-b tot vwo weerspiegelt de grote verschillen in leerlingenpopulatie, zoals ook blijkt uit de hoge spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wegwijzer Slochteren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerkrachten stellen groeps- en individuele doelen op in het groepsplan. Vervolgens wordt na iedere methode-(on)afhankelijke toets gekeken of het doel behaald is. Daarnaast worden de resultaten genalyseerd: Hebben de leerlingen voldoende geprofiteerd van het leerstof aanbod (minimaal een half jaar groei)? Is de groep voldoende gegroeid ten opzichte van het vorige toetsmoment (minimaal een half jaar groei)? Zijn er voldoende leerlingen op weg naar het streefniveau eind groep 8? Hoe scoort de groep ten opzichte van de gemiddelde score die past bij onze schoolweging? Wat heeft deze groep in het volgende halfjaar nodig om aan bovenstaande doelen te voldoen? Daarna worden in de volgende periode interventies ingezet, die ervoor moeten zorgen dat de ontwikkeling van de leerling ononderbroken verder kan gaan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
40% van de leerlingen presteert boven hun basisschooladvies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 25.3%. Slechts 10% zit onder advies, wat consistent is met het landelijk beeld (11.8%). Deze resultaten onderstrepen de doeltreffende advisering en nazorg, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
'Ik ken jou' is als rode draad door de school terug te vinden. Leerkrachten die leerlingen en hun ouders kennen; leerlingen die hun klas- en schoolgenoten kennen, leerkrachten die hun collega's kennen. Wat houdt je bezig? Waar ben je goed in? Wat zijn je valkuilen? Respect komt hierbij om de hoek kijken; voor de verschillen die er zijn op school en in de klas. Het is ons doel om ieder kind zich te laten ontwikkelen op sociaal gebied om op eigen respectvolle wijze gestalte onderdeel te zijn van de groep, de klas en de school. We werken hieraan vanuit onszelf en de interesse in de leerlingen. Daarnaast werken we met de methode Kwink. Op dit moment hoeven we ons op het gebied van de sociale opbrengsten geen zorgen te maken, zo is gebleken uit de meest recente veiligheidsenquete. Toch vinden we de methode niet genoeg volstaan voor de ambities die wij hebben, zoals hierboven beschreven. Daarom zullen we in de toekomst ons gaan oriënteren op een methode die bij ons als school past. LEES MINDER
Respect
Ik ken jou
Sociale veiligheid
Wat is de werkwijze van CBS de Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?
CBS de Wegwijzer werkt aan sociale opbrengsten vanuit betrokkenheid en interesse in de leerlingen. Daarnaast wordt de methode Kwink en ZIEN vragenlijsten gebruikt. De school oriënteert zich op een methode die beter aansluit bij de schoolambities, hoewel recente veiligheidsenquêtes geen directe zorgen op het gebied van sociale opbrengsten laten zien.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS de Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS de Wegwijzer gebruikt Kanvas, ZIEN en tevredenheidsenquêtes van de SuccesSpiegel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS de Wegwijzer?
CBS de Wegwijzer maakt gebruik van Kanjertrainingen en Leer en veerkracht voor sociaal-emotioneel leren.