School Bleyburgh SO
Menuet 72
3363 KH Sliedrecht

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Schooladviezen

Als we naar de schooladviezen kijken, valt de nadruk op praktische leerwegen op: 45% van de leerlingen krijgt een vmbo-basis/kader-advies (vs. 32% landelijk). Het aandeel havo/vwo-adviezen is met 10% lager dan het regionale gemiddelde (18%). De school benadrukt in haar visie 'maatwerk voor ieder kind', wat terug te zien is in de uitgebalanceerde adviesverdeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Van de leerlingen presteert 82% op of boven het schooladvies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (74%) ligt. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 12% landelijk.

Sociale ontwikkeling

De basisbehoefte relatie zegt iets over het welzijn van de leerling; dat de leerling zich geaccepteerd voelt; dat hij ‘erbij hoort’, dat hij het gevoel heeft welkom te zijn en zichveilig voelt. Kortom, de leerling mag zijn wie hij is. De leerling kan zich ontwikkelen in‘relatie’ met anderen. De basisbehoefte ’competentie’ zegt iets over het zelfvertrouwen van de leerling. Hierbijis het belangrijk dat de leerkracht weet wat de sterke en minder sterke kanten van eenleerling zijn en past hier het onderwijs op aan. De leerling ontdekt dat hij de uit tevoeren taken aan kan. Er wordt ook rekening gehouden met de interesses van deleerlingen. Door rekening te houden met mogelijkheden en interesses blijft debetrokkenheid groot, waardoor de ontwikkeling van de leerling beter verloopt. De basisbehoefte autonomie zegt iets over de zelfstandigheid van de leerling. Hij kanzelfstandig werken binnen een klassenorganisatie. Hij leert zelf oplossingen zoeken,keuzes maken en op zijn eigen leerproces te reflecteren. Hierbij is belangrijk: voordoen,samen doen, nadoen en zelfstandig doen. Er wordt gewaakt voor overbeschermend tezijn, zodat 'aangeleerde hulpeloosheid' wordt voorkomen (begeleiding met ‘de handen’ opde rug). LEES MINDER

Relatie: ‘Ik mag er zijn’

Competentie: ‘Ik kan het!’

Autonomie: Ik doe het zelf!