Basisschool OBS Roald Dahl in Sliedrecht

Het team van OBS Roald Dahl in Sliedrecht

Current section: team
Deltalaan 204
3363 Sliedrecht

Zie hier hoe het team van OBS Roald Dahl is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Roald Dahl. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Roald Dahl bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Roald Dahl bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Roald Dahl zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.3%)
Man (14.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Roald Dahl. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (30.6%)
55-65 jaar (13.9%)
&ge;65 jaar (2.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Roald Dahl werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.6%)
Direct ondersteunend personeel (22.9%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Roald Dahl gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Obs Roald Dahl: Lescontinuïteit Gegarandeerd

Bij Obs Roald Dahl zetten we ons maximaal in voor ononderbroken onderwijs. Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt afwezig is, bijvoorbeeld door ziekte of speciaal verlof, activeren we direct ons zorgvuldig opgesteld vervangingsbeleid. Ons doel is om lesuitval te minimaliseren en uw kind de best mogelijke continuïteit te bieden. Onze prioriteit ligt bij het vinden van een gekwalificeerde vervanger voor de betreffende groep. We benaderen actief externe leerkrachten om deze rol te vervullen. Mocht dit om uiteenlopende redenen niet direct lukken, dan schakelen we interne expertise in. Dit garandeert dat er altijd een passende oplossing wordt gevonden. Hoewel elke vorm van vervanging impact heeft op onze dagelijkse schoolorganisatie, stellen we de begeleiding van onze leerlingen altijd voorop. De kwaliteit van de opvang en het onderwijs voor uw kind heeft de allerhoogste prioriteit. Het naar huis sturen van leerlingen is dan ook een uitzonderlijke maatregel die we zelden of nooit toepassen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsleerkrachten

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS Roald Dahl

2

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

OBS Roald Dahl biedt gerichte ondersteuning voor taal en rekenen. Onze toegewijde taal- en rekencoördinatoren werken nauw samen met de intern begeleider om een persoonlijk leerplan te ontwikkelen voor leerlingen die extra uitdaging of begeleiding nodig hebben. Deze ondersteuning is er zowel voor kinderen die extra hulp nodig hebben om leerdoelen te behalen, als voor leerlingen die gebaat zijn bij verrijkende lesstof. Onze hoogbegaafdengroep, de 'Matilda-groep', komt wekelijks bijeen onder leiding van onze HB-specialist. Hier krijgen deze leerlingen uit groep 4 t/m 8 gerichte instructie en feedback, en werken zij met uitdagende lesmaterialen voor de hele week. Leerlingen uit andere groepen die extra uitdaging zoeken, ontvangen individuele begeleiding of worden in kleine groepjes door de HB-specialist geholpen. Ook zij ontvangen instructies en feedback, en krijgen opdrachten mee om hun leertraject te verdiepen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

De sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal bij OBS Roald Dahl. Onze coördinator sociale veiligheid monitort ons lesprogramma, dat deels wordt verzorgd via de methode 'Kwink'. Zij zorgt ervoor dat het programma 'Grip op de Groep' effectief wordt geïmplementeerd en dat elke groep actief deelneemt aan de 'Week tegen Pesten'. Daarnaast faciliteert zij de invulling van de veiligheidsmonitor door leerlingen en organiseert zij oudergesprekken over het welbevinden van de kinderen. De coördinator is tevens het eerste aanspreekpunt voor ouders met vragen over de sociaal-emotionele groei van hun kind, en waarborgt zo een positief en ondersteunend schoolklimaat.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Orthopedagoog
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Bij OBS Roald Dahl besteden we veel aandacht aan het bevorderen van een positieve gedragsontwikkeling, een proactieve werkhouding en een efficiënte taakaanpak. Deze aspecten worden structureel besproken en geëvalueerd tijdens zowel individuele leerlingbesprekingen als groepsbesprekingen. Onze specialisten, waaronder de intern begeleider, orthopedagoog en de specialist meer- en hoogbegaafdheid, werken samen om leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën en een optimale schoolprestatie. Door deze gezamenlijke aanpak zorgen we ervoor dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om succesvol te zijn in zijn of haar leerproces, zowel op het gebied van gedrag als academische prestaties.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

OBS Roald Dahl stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen door middel van gespecialiseerd bewegingsonderwijs. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt boeiende en uitdagende lessen voor elke leeftijdsgroep. De jongste leerlingen in de kleuterklassen genieten wekelijks van een les bewegingsonderwijs. Leerlingen van groep 3 tot en met 8 hebben twee keer per week een les, waarbij de vakleerkracht zorgt voor een gevarieerd programma dat de grove en fijne motoriek, coördinatie en algemene conditie bevordert. Dit draagt bij aan een gezonde levensstijl en een optimale ontwikkeling, zowel fysiek als cognitief, wat essentieel is voor succesvol leren.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij OBS Roald Dahl staat de veiligheid van onze leerlingen voorop. Hoewel we geen specifieke medische specialisten in dienst hebben voor directe medische handelingen of persoonlijke verzorging, zorgen we voor een veilige omgeving. Onze school beschikt over een toegewijd team van vijf bedrijfshulpverleners (BHV'ers). Deze BHV'ers zijn zodanig ingeroosterd dat er gedurende elke schooldag minimaal twee van hen aanwezig zijn op school. Dit garandeert dat er altijd getraind personeel beschikbaar is om adequaat te handelen bij eventuele calamiteiten of noodsituaties, wat bijdraagt aan de algehele veiligheid en het welzijn van onze leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS Roald Dahl

Ons School Ondersteuning Profiel en Aanpak

Bij OBS Roald Dahl geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben. Ons School Ondersteuning Profiel beschrijft gedetailleerd hoe wij leerlingen met specifieke behoeften begeleiden en welke middelen wij inzetten. We streven naar een open communicatie met ouders over de ontwikkeling en ondersteuning van hun kind. Leerlingen kunnen extra ondersteuning nodig hebben door diverse factoren, zoals een fysieke of verstandelijke beperking, een chronische aandoening, gedragsproblematiek of een leerstoornis. Voor gedetailleerde informatie over ons profiel en onze aanpak, nodigen wij u uit onze website te bezoeken: obs-roalddahl.nl. Wij hanteren het EDI-model voor de kernvakken, waarbij we onderwijs aanbieden op drie niveaus die aansluiten bij de diversiteit binnen elke klas. Dit omvat zowel verdiepende als intensieve leertrajecten. Indien de behoeften van een leerling buiten deze niveaus vallen, zoeken we actief naar een passende oplossing. Dit kan variëren van consultatie met een orthopedagoog of onderwijsspecialist tot bespreking binnen ons Ondersteuningsteam. Dit geldt eveneens voor leerlingen met gedragsuitdagingen. Ons team is toegewijd aan het maximaliseren van de ontwikkeling van elke leerling, door aan te sluiten bij hun unieke talenten. Wij stimuleren, ondersteunen en motiveren onze leerlingen actief. Wij zijn bijzonder trots op het positieve pedagogische klimaat op onze school. Door gezamenlijk onze normen en waarden uit te dragen, creëren we een veilige leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontplooien. We werken nauw samen met interne en externe specialisten binnen ons Ondersteuningsteam. In dit team bespreken we leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning, en die buiten het bereik van ons schoolondersteuningsprofiel vallen. Ons Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Drechtsteden is hierin een cruciale partner. Samen zorgen we voor de benodigde ondersteuning binnen onze school. Indien deze ondersteuning onvoldoende blijkt, onderzoeken we gezamenlijk de mogelijkheden voor een passende onderwijsplek, altijd in nauw overleg met ouders en met het belang van het kind als hoogste prioriteit. Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Drechtsteden faciliteert en onderhoudt de samenwerking tussen schoolbesturen om elk kind een passende onderwijsplek te garanderen. Dit is gebaseerd op de wettelijke kaders voor passend onderwijs. Het doel is een samenhangend zorgaanbod te creëren, zodat leerlingen hun ontwikkeling zonder onderbrekingen kunnen voortzetten. De ledenvergadering en de adviesraad van het samenwerkingsverband zorgen voor beleidsvorming en kwaliteitsbewaking. Meer informatie is beschikbaar op www.samenwerkingsverbanddrechtsteden.nl. Onze stichting OPOPS onderzoekt de komende jaren de mogelijkheden voor inclusiever onderwijs, om ons aanbod aan extra ondersteuning verder te optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan

Welke Ontwikkeldoelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Op OBS Roald Dahl zetten we ons voortdurend in voor optimale onderwijskwaliteit. We maken hiervoor gebruik van het WMK-PO instrumentarium, waarmee we onze prestaties systematisch meten en verbeteren. De directie en het team hebben gezamenlijk diverse domeinen grondig geanalyseerd. Deze inzichten, gecombineerd met bevindingen van de onderwijsinspectie en de resultaten van onze uitgebreide enquêtes onder leerlingen, ouders en personeel in november 2019, vormen de basis voor ons schoolplan 2020-2024. Jaarlijks evalueert het managementteam de gestelde doelen, die voortkomen uit zowel het schoolplan als het strategisch beleid van OPOPS. De onderwijsinspectie beoordeelt onze school op kwaliteit en publiceert deze resultaten op www.onderwijsinspectie.nl. Naast het actualiseren van bestaand beleid en het ontwikkelen van nieuw beleid, focussen we op continue kwaliteitsverbetering door: * Regelmatige actualisatie van lesmethoden. * Gerichte bijscholing en professionele ontwikkeling van ons personeel. * Effectief gebruik van een robuust leerlingvolgsysteem. * Structurele toepassing van handelingsgericht en opbrengstgericht onderwijs. * Uitvoeren van interne audits (OPOPS) om de onderwijskwaliteit in kaart te brengen. Voor het komende schooljaar richten we ons vanuit het schoolplan op de volgende kernontwikkelingen: * Kinderontwikkeling: We volgen de voortgang van elk kind nauwgezet, onder andere via de leerlijnen in Focus-PO. * Gedragsexpertise: We bouwen expertise op rond gedragsproblematiek om een veilige leeromgeving te waarborgen. * Instructiemodel: Wij hanteren het Directe Instructie model, met een sterke focus op dialoog en reflectie. * Kindgesprekken: We leren effectieve kindgesprekken te voeren om leerlingen actief te betrekken bij hun eigen leerproces. * Kindcentrum: We intensiveren de samenwerking met onze partner Wasko door de ontwikkeling van een kindcentrum. Deze ambitieuze doelen bereiken we door als team gezamenlijk doelen te stellen, collectief te leren en consistente onderwijslijnen te ontwikkelen. Regelmatige evaluatie en bijstelling, tijdens management-, team- en bouwvergaderingen, zorgen ervoor dat deze doelen levend blijven. Ons schoolbeleid, inclusief jaarplannen en het scholingsplan, is afgeleid van het Koersplan van OPOPS en wordt continu verbeterd op basis van tevredenheidsonderzoeken en de WMK-po quickscan. Het huidige schoolplan, oorspronkelijk opgesteld voor vier jaar, loopt dit schooljaar af. Jaarlijks stellen we specifieke ontwikkeldoelen vast in de jaarplannen, die direct samenhangen met de scholingsbehoeften van ons team.

Hoe Monitoren We de Voortgang van Onze Schoolontwikkelingsdoelen?

De voortgang van onze schoolontwikkelingsdoelen wordt nauwlettend gemonitord met behulp van het WMK-po instrumentarium, wat ons helpt bij het continu verbeteren van ons onderwijs.

Optimale ontwikkeling voor jonge kinderen: VVE en Peuterspeelzaal

Toelichting van de school

Start de educatieve reis van uw kind met een soepele overgang naar het basisonderwijs bij OBS Roald Dahl. Onze peuterspeelgroep 't Klavertje 4, gevestigd in hetzelfde gebouw en verzorgd door Wasko, garandeert een naadloze aansluiting. Wij zorgen voor een doorlopende leerlijn door nauwe samenwerking. Regelmatig overleg tussen de pedagogisch medewerkers van 't Klavertje 4 en onze intern begeleider zorgt voor een optimale begeleiding. Bij instroom bespreken we de ontwikkeling van uw kind met de groepsleerkracht en intern begeleider via een gestructureerd overdrachtsformulier. Een persoonlijk intakegesprek met u als ouder maakt de start compleet. Speciaal voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of risico op achterstanden bieden we Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma, gericht op kinderen van 2 tot 6 jaar, legt een krachtige basis voor hun toekomstige schoolcarrière en persoonlijke groei. VVE stimuleert de cognitieve, sociale, emotionele en fysieke ontwikkeling door middel van uitdagende leerervaringen. Onze VVE-programma's verbeteren taalvaardigheid, rekenvaardigheid, probleemoplossend vermogen en sociale omgangsvormen. Dit helpt om onderwijsachterstanden te voorkomen, zodat elk kind gelijke kansen krijgt vanaf dag één in de basisschool. De VVE-plekken binnen peuterspeelzaal 't Klavertje 4 bieden kinderen van 2 tot 4 jaar een veilige en stimulerende omgeving om te spelen en te leren. De vertrouwde omgeving van 't Klavertje 4 en het regelmatige contact met onze leerkrachten en leerlingen van groep 1 en 2 zorgen voor een geleidelijke en prettige overgang naar de basisschool. Uw kind went alvast aan het gebouw en de gezichten, wat de eerste schooldagen extra aangenaam maakt.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS Roald Dahl extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, OBS Roald Dahl biedt uitgebreide programma's gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een geïntegreerde peuteropvang.

Ja, OBS Roald Dahl biedt uitgebreide programma's gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een geïntegreerde peuteropvang.

Ontdek onze Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) mogelijkheden en peuteropvang

Met welke partners werkt OBS Roald Dahl samen voor de jonge kind programma's?

OBS Roald Dahl werkt nauw samen met Wasko voor de organisatie van de kinderopvang en de peuterspeelzaal, wat zorgt voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs.

OBS Roald Dahl werkt nauw samen met Wasko voor de organisatie van de kinderopvang en de peuterspeelzaal, wat zorgt voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs.

Team | OBS Roald Dahl in Sliedrecht | [2025] Schoolregister