OBS Roald Dahl
Deltalaan 204
3363 AH Sliedrecht

Schoolweging

Schoolweging
29.75
Spreiding
5.42

De schoolweging van Anne De Vriesschool is 29,75 , met een spreiding van 5,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, presteert OBS Roald Dahl uitstekend vergeleken met de landelijke 93.9%. De school overschrijdt hiermee ruimschoots de inspectienorm van 85%, wat een stevige basis in kernvaardigheden onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

78% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie verwachte 38.7% voor deze schoolpopulatie. Deze prestatie overstijgt zelfs het landelijk gemiddelde van 50.2%, wat wijst op effectieve hoogbegaafdenondersteuning en verrijkingsprogramma's.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 61.3% vmbo-adviezen (waarvan 32.3% theoretische leerwegen) tegenover 16.1% havo/vwo-advies. Opvallend is het relatief hoge aandeel doorstroomadviezen (19.4% vmbo-(g)t/havo) vergeleken met regionale peers (10.3%), wat duidt op zorgvuldige doorstroombegeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAnne De VriesschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Actuele en relevante gegevens over de ontwikkeling van kinderen verkrijgen we op drie manieren: via observaties; via methode-gebonden toetsen (toetsen die worden afgenomen na een aantal lessen uit de methode); via niet methode-gebonden toetsen (de Cito-toetsen - Leerling in Beeld). Observatie van de sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling. In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van het ontwikkelingsvolgmodel BOSOS, dat alle belangrijke aspecten in de ontwikkeling van het jonge kind signaleert en aanwijzingen geeft voor de nodige stappen die moeten worden ondernomen. Vanaf groep 3 volgen we de sociaal emotionele vorming aan de hand van Zien!. Mede naar aanleiding van de uitkomsten die Zien ons biedt maken we inhoudelijke keuzes, waardoor in lessen gewerkt gaat worden aan het verder ontwikkelen van de sociale competenties van individuele leerlingen en groepen. Daarvoor gebruiken we de methode “Kwink”. Op een systematische en methodische wijze komen alle belangrijke categorieën van sociale competentie in aantrekkelijke lessen aan de orde. Afhankelijk van de meting per groep zullen één of meerdere competenties per jaar worden ontwikkeld. Leerling in Beeld Vanaf groep 3 worden de vorderingen op het gebied van taal, lezen en rekenen enkele malen per jaar getoetst met landelijk genormeerde toetsen, die zijn ontwikkeld door het CITO. Vanaf dit schooljaar gebruiken wij hiervoor 'Leerling in Beeld. De toetsen worden op vaste momenten in het schooljaar afgenomen. Op die manier houden we de ontwikkeling van uw kind bij en vergelijken we het met het landelijk gemiddelde. De resultaten van de toetsen worden door de leerkrachten met de intern begeleider besproken en geanalyseerd en bewaard in het geautomatiseerde CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS). In het onderwijsplan staat per vakgebied de opbrengstambitie en een passend onderwijsprogramma dat hiernaartoe leidt, omschreven. Het onderwijsplan wordt gebruikt bij de planning van de lange termijncyclus van een half jaar. In het schooloverzicht zien we de schoolambitie, de resultaten van de gehele school en de groepsopbrengsten. Hiermee evalueren wij of we de schoolambitie gehaald hebben en stellen zonodig de onderwijsplannen bij. De leerkracht beschrijft alle observatie- en toetsgegevens voor ieder kind afzonderlijk en verwerkt deze in een groepsoverzicht. Kinderen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden zoveel mogelijk geclusterd in subgroepen. De leerkracht richt het onderwijsaanbod op: de hele groep, de subgroepen en/of individuele leerlingen in een groepsplan of een handelingsplan. Met behulp van deze plannen wordt rekening gehouden met verschillen tussen kinderen. De overzichten en plannen worden twee keer per jaar geëvalueerd en besproken met de intern begeleider. Op deze manier ontstaat er een cyclus van handelings- en opbrengstgericht werken. Ook schoolbreed worden de overzichten bekeken en vergeleken met andere jaren. Op die manier blijven we op koers en alert op kwaliteit. Analyse & Interventies n.a.v. de methode eb niet-methodetoetsen Afgelopen schooljaar is er in de bovenbouw extra ingezet op het gebied van rekenen. Bij de IEP-eindtoets heeft dit geresulteerd in het behalen van 1F-niveau door de leerlingen die eerder dit niveau nog niet bereikt hadden. Het landelijk gemiddeld van 1F wordt ook behaald op de IEP-eindtoets. Bij het 1S/2F-niveau wordt het LG niet gehaald (56,3 t.o.v. LG 57,9). Gezien de resultaten van de huidige groep 7, is de verwachting dat in schooljaar 2023-2024 het landelijk gemiddelde op 1F en 1S behaald zal worden. Bij de analyse van de E-toetsen, zien we t.o.v. de scores op de E-toetsen in 2021-2022 een stijgende lijn in de resultaten. Op spelling wordt de ambitie van een Vix van 50 in 80% van de groepen gehaald, Bij technisch lezen ligt de ambitie zelfs hoger en wordt de ambitie in 60% van de groepen ruim gehaald en in de overige groepen wordt de gemiddelde Vix passend bij de populatie gehaald. Bij begrijpend lezen zien we nog 2 groepen die onder de ambitie scoren. Vanuit de methodemakers is gesteld dat de inzet van de aanpak van de methode Blink op termijn positieve effecten zal hebben op de resultaten. Komend schooljaar ligt de focus op begrijpend lezen waarbij een geïntegreerde aanpak centraal staat. Onze methode Blink is een methode die volgens deze aanpak werkt. Bij rekenen haalt 80% van de groepen de ambitie. In schooljaar 2022-2023 is er aan een gezamenlijke scholing op het gebied van rekendidactiek deelgenomen, hetgeen heeft geleid tot aanpassingen in de onderwijspraktijk. Deze aanpassingen zijn vastgelegd en zullen volgend schooljaar ook geborgd blijven middels klassenbezoeken en op teamvergaderingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

62.96% van de leerlingen presteert op adviesniveau, precies in lijn met landelijke trends. Het percentage leerlingen onder advies (14.81%) ligt echter 3 punten hoger dan het Nederlands gemiddelde, wat mogelijk verband houdt met de complexe leerlingenpopulatie. De school zet hierop in met een doorlopend monitoringssysteem in de brugklas.

Sociale ontwikkeling

Natuurlijk staat leren op onze school centraal, maar er is meer dan alleen leren: de kinderen ontwikkelen ook hun persoonlijkheid door zelfvertrouwen op te bouwen en zelfkennis te verwerven. Ze leren om te gaan met elkaar, verdraagzaam te zijn en kennis op te doen van andere culturen en andere opvattingen. Wij streven er naar de kinderen zich thuis te laten voelen op onze school. Alleen dan ontwikkelt een kind zich het beste. Wij dragen op school zorg voor een ongedwongen sfeer. Er is aandacht voor gedragsregels. Wij hebben respect voor elkaar. Ieder kind is anders, eigen en bijzonder. LEES MINDER

veilige omgeving

eigen identiteit ontwikkelen

eigen talenten ontdekken

Wat is de werkwijze van OBS Roald Dahl voor sociale ontwikkeling?

OBS Roald Dahl start ieder schooljaar met het programma 'Grip op de Groep' om aan een goede groepsdynamica te werken. De school gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te meten, gebruikt de school BOSOS bij de kleuters en Zien! bij groep 3 t/m 8. De school monitort de sociale veiligheid door middel van leerlingenvragenlijsten.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Roald Dahl om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Roald Dahl gebruikt Zien!, het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en leerling-tevredenheidsonderzoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Roald Dahl?

OBS Roald Dahl gebruikt Kinderen en… hun sociale talenten, Kinderen en… hun morele talenten, SOEMO-kaarten en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.