Basisschool OBS Henri Dunantschool in Sliedrecht

Het team van OBS Henri Dunantschool in Sliedrecht

Current section: team
Kerkstraat 15
3361 Sliedrecht

Zie hier hoe het team van OBS Henri Dunantschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Henri Dunantschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Henri Dunantschool bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Henri Dunantschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Henri Dunantschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Henri Dunantschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (30.8%)
25-35 jaar (7.7%)
35-45 jaar (23.1%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (23.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Henri Dunantschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Henri Dunantschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op de Henri Dunantschool: Onze Aanpak

Op de OBS Henri Dunantschool streven we naar een continue en kwalitatieve leeromgeving voor al onze leerlingen. We nemen proactieve maatregelen om lesuitval te minimaliseren en te voorkomen, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Bij ziekte of ander verlof van een leerkracht doen wij er alles aan om direct voor passende vervanging te zorgen. Het vinden van gekwalificeerde vervangers is echter een landelijke uitdaging, waardoor dit niet altijd direct lukt. We doen ons uiterste best om deze situatie zo spoedig mogelijk op te lossen. Indien externe vervanging niet mogelijk is, zoeken we naar interne oplossingen om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een klas uit de midden- of bovenbouw tijdelijk vrijgesteld wordt van lessen. Ouders worden in zo'n geval zo snel mogelijk geïnformeerd via ons communicatieplatform Parro.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

* Groepsleerkrachten: AANPASSEN ALS DE FORMATIE DUIDELIJK IS!

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons deskundig ondersteuningsteam: Specialisten voor elke leerbehoefte op OBS Henri Dunantschool.

2

Taal en rekenen: Versterk de basisvaardigheden van uw kind.

Beschikbare specialisten:

Ervaren rekenspecialist
Gecertificeerde taalspecialist

Toelichting van de school:

Binnen de OBS Henri Dunantschool werken een toegewijde taalspecialist en een deskundige rekenspecialist. Zij bieden gerichte begeleiding aan onze docenten, waardoor de leerlingen profiteren van gespecialiseerde kennis op het gebied van taal en rekenen. Deze experts versterken de onderwijskwaliteit door hun expertise te delen en innovatieve lesmethoden te introduceren, wat de ontwikkeling van elke leerling ten goede komt.

1

Sociaal-emotionele ontwikkeling: Een veilige en stimulerende leeromgeving.

Beschikbare specialisten:

Master SEN intern begeleider

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider is een gecertificeerde professional met een Master SEN diploma gericht op gedrag. Daarnaast is zij een erkende PBS-specialist, wat betekent dat zij zich inzet voor een positieve gedragsmatige ondersteuning van alle leerlingen. Deze expertise zorgt voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel sociaal als emotioneel. Wij bieden individuele aandacht waar nodig.

4

Gedrag, werkhouding en taakaanpak: Maatwerk voor elke leerling.

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider met expertise in gedrag
Gespecialiseerd in meer- en hoogbegaafdheid
Professionele beeldcoach
Gecertificeerde kindercoach

Toelichting van de school:

De OBS Henri Dunantschool biedt een breed scala aan ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze intern begeleider, met haar Master SEN gedrag en PBS-specialisatie, staat centraal in deze begeleiding. Sinds het schooljaar 2021-2022 versterkt een gediplomeerd specialist voor meer- en hoogbegaafdheid ons team, wat extra kansen biedt voor getalenteerde leerlingen. Daarnaast heeft een collega een opleiding tot beeldcoach succesvol afgerond, en een andere collega is opgeleid tot energetisch kindercoach. Deze veelzijdige expertise stelt ons in staat om effectieve, op maat gemaakte ondersteuning te bieden aan leerlingen met diverse behoeften, waardoor een optimale ontwikkeling wordt gestimuleerd.

1

Motorische en lichamelijke ontwikkeling: Actief en gezond leren.

Beschikbare specialisten:

Deskundige vakleerkrachten gym

Toelichting van de school:

Op maandag en vrijdag wordt de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen met zorg begeleid door onze gespecialiseerde vakleerkrachten gym. Zij zorgen voor een gevarieerd en uitdagend lesprogramma. Deze lessen dragen bij aan een gezonde levensstijl en de ontwikkeling van essentiële motorische vaardigheden, wat een positieve invloed heeft op het algehele welzijn en de leerprestaties van de kinderen.

0

Medisch handelen en persoonlijke verzorging: Expertise op maat.

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment hebben wij geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen ons directe team. Wij werken samen met externe partners indien gespecialiseerde ondersteuning op dit gebied nodig is, om zo de zorg voor onze leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
SMW

Extra Ondersteuning op OBS Henri Dunantschool: Passend Onderwijs voor Succes

Onze Visie op Leren en Ontwikkelen

Op OBS Henri Dunantschool geloven we in passend onderwijs voor elk kind. Dit betekent dat we streven naar kwalitatief hoogstaand onderwijs en effectieve ondersteuning bieden aan leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Hoewel ons regulier onderwijs breed is, erkennen we dat sommige leerlingen specifieke en intensieve zorg vereisen die wij niet altijd zelf kunnen bieden. Ons doel is het vinden van de meest geschikte onderwijsplek voor ieder kind, zo dicht mogelijk bij huis. Wanneer de specifieke behoeften van een leerling niet binnen onze school kunnen worden vervuld, werken we nauw samen met ouders en ons samenwerkingsverband om een passende plek te vinden op een andere school. We zijn er trots op dat we de talenten van uw kind kunnen ontwikkelen, met gerichte ondersteuning, hulp en stimulans. We hechten veel waarde aan een positief pedagogisch klimaat waarin kinderen zich optimaal kunnen ontplooien. Sociale vaardigheden worden gestimuleerd door de inzet van Positive Behavior Support (PBS) en de methode Kwink. Daarnaast leggen we een sterke nadruk op de kernvakken. In alle groepen bieden we begeleiding op drie niveaus, zodat we optimaal kunnen aansluiten bij de individuele leerbehoeften van elk kind. Kinderen die minder instructie nodig hebben, krijgen dit, terwijl kinderen die meer ondersteuning behoeven, die ook ontvangen. Als onderdeel van Kindcentrum Wasko, dat kinderen van 2 tot 12 jaar omvat, waarborgen we een soepele doorlopende leerlijn. De pedagogisch medewerkers van Wasko en ons schoolteam werken nauw samen om kinderen te vormen tot sociale, zelfstandige en nieuwsgierige individuen die goed voorbereid zijn op vervolgonderwijs. **Onze Sterke Punten in Ondersteuning:** Naast de basisondersteuning biedt OBS Henri Dunant ook gespecialiseerde hulp. Waar mogelijk binnen de klas, maar ook daarbuiten indien nodig. Onze intern begeleider is tevens gedragsspecialist en PBS-coördinator, en deelt deze expertise binnen het gehele kindcentrum. De schoolbrede implementatie van PBS zorgt voor een consistente aanpak bij het aanleren van gewenst gedrag. De methode Kwink wordt in alle groepen ingezet ter bevordering van sociaal-emotioneel leren en burgerschapsvorming. **Grenzen aan Onze Ondersteuning:** Elke school kent limieten aan de geboden ondersteuning. Het gedrag van leerlingen mag nooit de voortgang van medeleerlingen, het docententeam of de kwaliteit van het onderwijs belemmeren. Tevens is het welzijn van leerlingen die moeite hebben met het tempo van het basisonderwijs een cruciale factor bij de beoordeling of ons onderwijs passend is. Voor elke leerling maken we een individuele afweging. **Onze Ambities en Ontwikkeldoelen:** Ons team streeft ernaar het onderwijsaanbod continu te optimaliseren door de leerresultaten en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen nauwgezet te volgen en te analyseren. Wij werken op OBS Henri Dunant groepsplanloos, wat betekent dat we gestructureerde afspraken maken over interventies op school-, groeps- en leerlingniveau in plaats van traditionele groepsplannen. Deze interventies zijn aanpassingen aan het onderwijsprogramma, vastgelegd in ons onderwijsplan dat voor zes maanden geldt. Dit onderwijsplan, dat de ambitie van de school en de afspraken over de te behalen resultaten per vakgebied beschrijft, dient als standaard voor alle leerkrachten en groepen zolang het effectief is. Ons team bestaat uit een intern begeleider, twee gedragsspecialisten, een specialist hoogbegaafdheid, een rekencoördinator, een taalcoördinator, twee leescoördinatoren, een ICT'er & MMS'er, een kindercoach en een beeldcoach. Een leerkracht heeft de MasterSen-opleiding afgerond en een andere is Bouw!-coördinator. **Samenwerking en Toekomst:** Wij werken nauw samen met interne en externe specialisten binnen ons ondersteuningsteam. In dit team bespreken we leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning en die buiten de in ons schoolondersteuningsprofiel beschreven ondersteuning vallen. Ons samenwerkingsverband is een belangrijke partner om passende ondersteuning te garanderen. Wanneer onze geboden hulp ontoereikend is, zoeken we in samenspraak met ouders naar een andere geschikte onderwijsplek, altijd met het belang van het kind voorop. Als onderdeel van Stichting OPOPS, streven we naar voortdurend verbeterend onderwijs. Onze missie is leerlingen voor te bereiden op een succesvolle toekomst in de samenleving, waarin wederzijds respect en betrokkenheid centraal staan. We focussen op talentontwikkeling, maatschappelijke participatie en de vorming van een eigen identiteit met verdraagzaamheid en respect. Goed onderwijs vindt een balans tussen het kind en de samenleving, waarbij we kinderen leren om veerkrachtig in de wereld te staan. Ons streven is om in de periode 2020-2024 de basiskwaliteit van ons onderwijs te versterken en ons te ontwikkelen naar driedimensionaal onderwijs (kwalificatie, socialisatie, persoonsvorming) met een sterke verbinding met de maatschappij.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Focus op Ontwikkeling

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Op obs Henri Dunant hanteren we een gestructureerde aanpak voor kwaliteitsverbetering, gebaseerd op 'Werken met Kwaliteit'. Jaarlijks voeren we een quickscan uit onder ons toegewijde team. De bevindingen daarvan, gecombineerd met strategische beleidsdoelen, vormen de basis voor onze jaarplannen. Dit geldt zowel voor het onderwijsaanbod als voor de professionalisering van ons team en individuele leerkrachten. Ons schoolplan voor de periode 2020-2024 is opgesteld in lijn met het nieuwe strategische beleid van het bestuur. Dit plan omvat concrete ontwikkeldoelen die we de komende jaren nastreven. We omarmen de continue veranderingen in het onderwijs, zoals de impact van thuisonderwijs tijdens de coronapandemie. Deze ervaringen versterken onze focus op effectieve instructie, zoals het Expliciete Directe Instructie (EDI) model, waarbij de leerkracht centraal staat voor zowel instructie als monitoring. We erkennen ook het belang van digitale leermiddelen. Daarnaast anticiperen we op maatschappelijke ontwikkelingen die invloed hebben op de vaardigheden die leerlingen nodig hebben voor de toekomst. Dit betekent een verschuiving naar meer coaching, digitale leeromgevingen en een focus op de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden, zoals coöperatief leren. Ons onderwijs is hierdoor toekomstbestendig en bereidt leerlingen voor op een dynamische wereld.

Hoe realiseert de Henri Dunantschool haar onderwijsdoelen?

Bij obs Henri Dunant werken we als een hecht team gezamenlijk aan het behalen van onze ambitieuze doelen. Door middel van regelmatige bordsessies, collegiale consultaties en maatjesoverleggen bevorderen we continu leren en ontwikkeling binnen het team. Deze interactieve sessies zorgen ervoor dat we gezamenlijk de kwaliteit van ons onderwijs verhogen. Onze onderwijsverbeteringen worden systematisch aangepakt via de cyclus van ons schoolplan en de jaarplannen, die direct voortvloeien uit het Koersplan van OPOPS. Naast dit strategische plan, integreren we inzichten uit de WMK quickscan, tevredenheidsonderzoeken en de Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RIE). Deze punten worden opgenomen in de jaarplannen en geverifieerd in het jaarverslag. Jaarlijks informeren we ouders via een nieuwsbrief over de voortgang en ontwikkelingen binnen de school. Het schoolplan vormt de leidraad voor vier jaar, waarbij de jaarplannen specifieke focuspunten bevatten. Het scholingsplan is hier nauw mee verbonden en richt zich op de ontwikkelbehoeften van ons team, conform de doelen uit het schoolplan. Regelmatige overleggen binnen het managementteam, de teams en de bouwen zorgen voor monitoring van deze doelen. Specialisten bewaken de voortgang op gebieden als rekenen, taal en ICT. Voor burgerschapsonderwijs hebben we een beleidsplan opgesteld, dat de visie en aanpak beschrijft, met een doorlopende leerlijn die aansluit bij de kerndoelen. We gebruiken Kwink voor sociaal-emotioneel leren en de leerlijn burgerschap. De nulmeting burgerschap vormt de basis voor dit beleid, en in het schooljaar 2023-2024 koppelen we de resultaten van deze meting aan onze praktijk en het beleid.

Optimale Start voor Jonge Kinderen op OBS Henri Dunantschool

Toelichting van de school

OBS Henri Dunantschool biedt een stimulerende omgeving voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij geloven in een sterke basis voor elk kind. Daarom zetten we in op zowel voorschoolse als vroegschoolse educatie. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen met een potentieel risico op achterstanden extra ondersteuning te bieden. Zo zorgen we ervoor dat ze goed voorbereid aan de basisschool beginnen en succesvol kunnen meedoen. Voorschoolse educatie vindt plaats in onze gezellige peuterspeelgroep Madelief, gevestigd in ons schoolgebouw. Hier kunnen kinderen van 2 tot 4 jaar spelenderwijs leren en zich ontwikkelen. Deze aanpak helpt kinderen en ouders alvast vertrouwd te raken met de schoolomgeving, wat de overstap naar groep 1 vergemakkelijkt. Onze partner, Wasko, verzorgt de invulling van deze peuterspeelgroep. Vroegschoolse educatie integreren we in groep 1 en 2 van onze basisschool. In samenwerking met de gemeente Sliedrecht ontvangen wij een Schakelklassubsidie. Hiermee stellen we een onderwijsassistent aan die kinderen met een taal- of rekenachterstand extra begeleiding biedt. Ons doel is dat alle leerlingen zonder achterstand kunnen doorstromen naar groep 3, wat essentieel is voor hun verdere schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft OBS Henri Dunantschool voor jonge kinderen?

OBS Henri Dunantschool biedt gespecialiseerde programma's om jonge kinderen een vliegende start te geven. Dit omvat zowel voorschoolse educatie in onze peuterspeelgroep als vroegschoolse educatie binnen de kleuterklassen. Deze initiatieven zijn gericht op het bevorderen van taal-, reken- en sociaal-emotionele vaardigheden, waardoor elk kind optimaal wordt voorbereid op de basisschool.

OBS Henri Dunantschool biedt gespecialiseerde programma's om jonge kinderen een vliegende start te geven. Dit omvat zowel voorschoolse educatie in onze peuterspeelgroep als vroegschoolse educatie binnen de kleuterklassen. Deze initiatieven zijn gericht op het bevorderen van taal-, reken- en sociaal-emotionele vaardigheden, waardoor elk kind optimaal wordt voorbereid op de basisschool.

Peuteropvang Sliedrecht
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Kindcentrum Sliedrecht

Met welke partners werkt OBS Henri Dunantschool samen voor het jonge kind programma?

Voor de voorschoolse educatie werken wij nauw samen met Wasko, een gerenommeerde kinderopvangorganisatie. Zij verzorgen de pedagogische invulling van onze peuterspeelgroep Madelief. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende lijn in de ontwikkeling van de allerkleinsten en een soepele overgang naar onze basisschoolgroepen.

Voor de voorschoolse educatie werken wij nauw samen met Wasko, een gerenommeerde kinderopvangorganisatie. Zij verzorgen de pedagogische invulling van onze peuterspeelgroep Madelief. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende lijn in de ontwikkeling van de allerkleinsten en een soepele overgang naar onze basisschoolgroepen.

Team | OBS Henri Dunantschool in Sliedrecht | [2025] Schoolregister