Basisschool OBS Henri Dunantschool in Sliedrecht

De resultaten van OBS Henri Dunantschool in Sliedrecht

Current section: resultaten
Kerkstraat 15
3361 Sliedrecht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS Henri Dunantschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past OBS Henri Dunantschool bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Henri Dunantschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau: de basis voor elke leerling.

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. In groep acht wordt dit niveau getoetst met een landelijke eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: vooruitgang en ambitie op de basisschool.

Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau bereiken bij het verlaten van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een streefniveau vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS Henri Dunantschool?

De OBS Henri Dunantschool begeleidt leerlingen optimaal naar het voortgezet onderwijs. Wij bieden uitgebreide voorlichting aan ouders en leerlingen voor een weloverwogen schoolkeuze. Gedurende het schooljaar informeren wij u over de diverse mogelijkheden binnen het voortgezet onderwijs. Open dagen en schoolbezoeken door groep 8 leerlingen bieden praktische inzichten. De groepsleerkracht bespreekt de individuele voortgang en mogelijkheden. Ons schooladvies is gebaseerd op een grondige analyse van de ontwikkeling van uw kind, inclusief belangstelling, motivatie, zelfstandigheid en intelligentie. De Drempelonderzoek score dient als ondersteuning voor dit advies. Wij streven ernaar uw kind te plaatsen in het voortgezet onderwijs dat het beste aansluit bij zijn of haar capaciteiten en ambities. De aanmeldingsprocedure, inclusief een onderwijskundig rapport en de Drempelonderzoek uitslag, wordt door de school verzorgd. Het schooladvies van de basisschool is bindend voor het voortgezet onderwijs. De Eindtoets kan, indien nodig, aanleiding geven tot een bijstelling van dit advies. Download de onderwijsgids voor meer informatie via rijksoverheid.nl. De Henri Dunantschool zorgt voor een succesvolle overstap naar het voortgezet onderwijs. Dit doen we door een zorgvuldig en onderbouwd schooladvies te verstrekken in groep 8, gebaseerd op leerlingvolgsysteem resultaten, leerkrachtobservaties en de Drempeltoets. Ook de inbreng van ouders en leerlingen is hierbij van belang. In schooljaar 2020-2021 behaalden leerlingen van de Henri Dunantschool gemiddeld een 82,7 op de IEP-eindtoets, tegenover een landelijk gemiddelde van 79,7. In 2021-2022 was dit 80,6, tegenover een landelijk gemiddelde van 80. De resultaten van de IEP-eindtoets bevestigen grotendeels de verstrekte schooladviezen. Bijna alle leerlingen voldoen aan niveau 1F op alle vakgebieden. Slechts enkele leerlingen met een ontheffing scoorden lager op specifieke onderdelen. Voor vijf leerlingen is een hoger schooladvies overwogen op basis van de IEP-resultaten en de observaties van de leerkrachten en directie. Deze 'kansrijke' adviezen zijn gebaseerd op de sterke prestaties en de positieve ontwikkeling van deze leerlingen. Het schooladvies voor 2021-2022 toont een diverse uitstroom: 3 leerlingen naar VWO, 3 naar Havo/Vwo, 5 naar Havo, 2 naar Vmbo gt/Havo, 6 naar Vmbo gt, 2 naar Vmbo k/gt, 1 naar Vmbo b/k en 3 naar Praktijkonderwijs. De ambitie om 85% naar VMBO GT/Havo of hoger te laten doorstromen, werd met 75% behaald. De ambitie van 40% voor Havo/VWO werd met 42% overtroffen. Conclusies IEP-eindtoets en effect interventies: De resultaten op spelling en begrijpend lezen laten zien dat er ruimte is voor verbetering, met name op onderdelen als LSTK en specifieke begrijpend lezen vaardigheden zoals opzoeken, interpreteren, evalueren en samenvatten. Bij rekenen scoorde het onderdeel verbanden het laagst. Er is gestart met de methode Nieuwsbegrip voor begrijpend lezen en de Blits methode voor oefening. Voor schooljaar 2022-2023 wordt de nieuwste versie van Blits aangeschaft. Middels Kentalis en extra woordenschatlessen wordt de woordenschat versterkt. Ondanks deze inspanningen zijn de resultaten op begrijpend lezen en woordenschat nog niet volledig terug te zien in de eindtoets. 65% van de leerlingen in groep 8 liet groei zien op begrijpend lezen ten opzichte van de E7-toetsen; de overige leerlingen stagneerden of scoorden lager. Alle leerlingen behalen 1F of hoger op de IEP-eindtoets voor lezen. Aanbevelingen voor groep 7 & 8: Maak optimaal gebruik van Snappet voor extra woordenschat- en automatiseringsopdrachten. Implementeer de nieuwste versie van Blits voor studievaardigheden ter ondersteuning van opzoek- en analysevaardigheden. Besteed extra aandacht aan het onderdeel 'verbanden' bij rekenen, mogelijk via Blits of een andere geschikte methode. Verbeter de aanpak van leestekens door actieve herhaling en instructiemomenten in groep 7 en 8. Controleer de leesteken leerlijn bij de keuze van een nieuwe taalmethode. Overweeg Remedial Teaching (RT) voor groep 7 en 8 om de basisvaardigheden te versterken en te voldoen aan de referentieniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op de Henri Dunantschool: Een Veilige Basis

Op de OBS Henri Dunantschool in Sliedrecht creëren we een omgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel op academisch als sociaal-emotioneel vlak. Sinds 2012-2013 implementeren we het Positive Behavior Support (PBS) programma, een proactieve aanpak gericht op gedragsverbetering. PBS is een schoolbrede visie die gedrag positief beïnvloedt en ondersteuning biedt aan alle leerlingen. Voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben, bieden we specifieke interventies, variërend van schoolse hulp tot samenwerking met jeugdzorgprofessionals. Ons toegewijde team heeft gezamenlijk gedragsverwachtingen vastgesteld, die duidelijk worden gecommuniceerd via visuele hulpmiddelen door de hele school. Dit helpt leerlingen te begrijpen welk gedrag gewenst is op alle locaties binnen en rondom de school. Deze verwachtingen worden continu geoefend en herhaald, zodat leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt en positief gedrag stimuleren. Een effectief beloningssysteem, uniform toegepast door alle medewerkers, moedigt dit gewenste gedrag aan. Ongewenst gedrag wordt minimaal benadrukt, maar zorgvuldig geregistreerd om proactief te kunnen handelen. Consequenties bij het niet naleven van gedragsafspraken zijn voor iedereen duidelijk. Dit zorgt voor een voorspelbare en veilige leeromgeving waarin elk kind kan floreren.

Veiligheid voorop

Respect voor iedereen

Verantwoordelijkheid nemen

Hoe volgt de Henri Dunantschool de sociale en emotionele groei van leerlingen?

Twee keer per jaar evalueren de leerkrachten van groep 1 tot en met 8 de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen aan de hand van observatielijsten. Opvallende resultaten worden besproken met zowel ouders als de leerlingen zelf. Indien nodig, ontwikkelt de groepsleerkracht een handelingsplan voor de hele klas, bijvoorbeeld om het geven van complimenten te oefenen. Voor individuele leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, wordt in overleg met de intern begeleider een persoonlijk handelingsplan opgesteld. Indien nodig, kunnen externe partners zoals maatschappelijk werk of het sociaal team worden ingeschakeld, altijd in nauwe samenwerking met de ouders.

Welke methoden hanteert de school voor het registreren van sociale opbrengsten?

De OBS Henri Dunantschool gebruikt de volgende registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen effectief in kaart te brengen: * Kijk! * Zien

  • Kijk!
  • Zien

Welke sociaal-emotionele leermethoden worden toegepast op de Henri Dunantschool?

Onze school integreert effectieve methoden voor sociaal-emotioneel leren om de ontwikkeling van onze leerlingen te bevorderen. We maken gebruik van: * School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) * Kwink

  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
  • Kwink

Onderwijsinspectie Rapport Henri Dunantschool: Vertrouwen in Onderwijskwaliteit

De Henri Dunantschool in Sliedrecht heeft in april 2016 een positief bezoek van de onderwijsinspectie ontvangen. Dit resulteerde in een basisarrangement, wat een sterk blijk van vertrouwen is in de geboden onderwijskwaliteit. In het voorjaar van 2018 werd ons basisonderwijs opnieuw beoordeeld binnen een vernieuwd inspectiekader. Een bestuursonderzoek met een specifiek verificatieonderzoek op de Henri Dunantschool bevestigde opnieuw de solide basis van ons onderwijs. Ontdek meer over de resultaten en de voortdurende inzet voor excellent onderwijs op onze school.

Resultaten | OBS Henri Dunantschool in Sliedrecht | [2025] Schoolregister