
Schoolweging
De schoolweging van Henri Dunantschool is 33,40 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,85% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke norm (93,89%) als de kritische grens van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks uitdagingen door dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
50% van de leerlingen behaalt het streefniveau, vrijwel gelijk aan het vergelijkingspercentage (50,17%). Dit overtreft ruimschoots de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 38,7%, wat duidt op effectieve differentiatie binnen de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn breed gespreid, met een focus op theoretische leerwegen: 33,33% vmbo-(g)t en 22,22% havo. Praktijkonderwijs valt op met 3,7% (iets boven het regionale gemiddelde). De verhouding havo/vwo-adviezen (25,93%) ligt lager dan bij vergelijkbare scholen (29,54%), wat past bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Henri Dunantschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.7 | 170.37 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebondentoetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normeringen en worden vaak twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De Onderwijsinspectie gebruikt de resultaten op de volgende tussentijdse toetsen als één van de onderdelen van haar toezicht op de kwaliteit van het onderwijs: Technisch lezen groep 3 Technisch lezen groep 4 Rekenen en wiskunde groep 4 Rekenen en wiskunde groep 6 Begrijpend lezen groep 6 Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Tussenresultaten zijn voor de Henri Dunantschool alle toetsresultaten van de CITO toetsen gemaakt in het midden en aan het einde van ieder schooljaar; De M- en E-toetsen. Vanaf groep 3 t/m 8 maken alle leerlingen toetsen van CITO. Wij analyseren deze uitslagen op individueel niveau/groepsniveau en schoolniveau. De individuele analyses en groepsanalyses worden gebruikt voor de onderwijsplannen, waarin het onderwijsaanbod beschreven staat. De schoolanalyse wordt gebruikt om de kwaliteit van ons aanbod te evalueren en eventueel te verbeteren. De resultaten op schoolniveau worden ter verantwoording jaarlijks aan het bestuur en de onderwijsinspectie verstrekt. Ouders ontvangen alle toetsgegevens van hun kind op het schoolrapport. De volgende toetsen nemen wij af in de groepen 3 t/m 8: Begrijpend luisteren of Begrijpend lezen, DMT, Leestempo, Rekenen& Wiskunde, Spelling, Woordenschat en in de bovenbouw studievaardigheden. Op basis van de gedane analyses n.a.v. de mediotoetsen 2023-2024 zijn er voor de gebieden rekenen en begrijpend lezen actiepunten opgenomen in ons jaarplan om te komen tot resultaten die passend zijn voor onze leerlingpopulatie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (31,82% vs. 11,81% landelijk). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Echter, 13,64% stroomt door boven advies, wat aansluit bij het beschreven 'kansrijk adviseren' waarbij vijf leerlingen een hoger brugklastype kregen op basis van toetsresultaten.
Sociale ontwikkeling
De Henri Dunantschool wil een school zijn waar kinderen zich veilig en prettig voelen. We willen een school zijn waarin zij zich kunnen ontwikkelen en goede leerprestaties kunnen leveren. Daarom zijn we in 2012-2013 gestart met een 3-jarig traject PBS – Positive Behavior Support. PBS staat voor Positive Behavior Support. Een schoolbrede aanpak voor gedragsverbetering binnen het onderwijs. PBS is een aanpak voor alle leerlingen, met specifieke interventies voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit kan variëren van tijdelijke hulp op school tot professionele jeugdzorg. De aanpak is gericht op de hele schoolomgeving. Vanuit gemeenschappelijke waarden heeft ons schoolteam gezamenlijk bepaald welk gedrag van kinderen wordt verwacht. Voor alle plekken in en om de school worden deze gedragsverwachtingen duidelijk benoemd en visueel gemaakt. In de hal hangt daarvoor een groot bord, maar ook in de rest van de school zult u foto’s tegen komen om voor de kinderen zichtbaar te maken welk gedrag van ze verwacht wordt. De gedragsverwachtingen worden regelmatig geoefend en herhaald, zodat leerlingen precies weten wat er van hen wordt verwacht. Zo is het makkelijker om het gewenste gedrag te laten zien. Om gewenst gedrag structureel aan te moedigen, hebben we een beloningssysteem ontwikkeld dat door alle medewerkers van de school wordt gebruikt. De aandacht voor ongewenst gedrag wordt klein gehouden. Wel wordt er binnen het team regelmatig een registratie van groot en klein probleem gedrag gedaan om hierop preventief te kunnen inspelen. Wanneer een leerling zich niet aan een gedragsverwachting houdt, volgt wel een consequentie. Voor zowel leerlingen als leerkrachten is duidelijk hoe die consequentie er uitziet. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van OBS Henri Dunantschool voor sociale ontwikkeling?
De groepsleerkrachten van groep 1 t/m 8 vullen twee keer per jaar observatielijsten in om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen te volgen. Opvallende uitkomsten worden met ouders en leerlingen besproken. Indien nodig wordt een handelingsplan opgesteld, bijvoorbeeld om te oefenen met complimenten geven. Voor individuele leerlingen kan een handelingsplan met de intern begeleider worden besproken. Eventueel kan externe hulp worden ingeschakeld in overleg met de ouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Henri Dunantschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Henri Dunantschool gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.